Георги Икономов: Туризмът в Банско отдавна не е само ски

- Г-н Икономов, Банско без никакво съмнение е най-добрият ски курорт на Балканите. Това ли е най-високото признание, което може да получи към този момент?

- И най-добрата фестивална дестинация на Балканите, и още много неща. Отдавна отмина времето, в което Банско беше ски курорт от декември до март и тихо градче в Пирин през останалите месеци. Работихме усърдно, за да може днес Банско да бъде целогодишен курорт, който достойно се нарежда до много сходни места в Европа. А дали можем да го развиваме още? Аз съм дълбоко убеден в това и в открит диалог с туристическия бранш сме начертали ясен план за периода 2019-2023.

- Може ли Банско да се рекламира независимо от маркетинга на дестинация България?

- Въпросът е в духа на онзи за кокошката и яйцето. Аз съм икономист по образование и винаги съм искал резултатът от проектите и инициативите ни да бъде видим и измерим. Опитът ме научи, че въпросите за имиджа са доста по-комплексни. Как една дестинация става притегателна точка за туристите е въпрос, в чийто отговор има много субективни елементи. Нямаме ясна статистика колко от гостите ни избират България и включват Банско в програмата си или напротив, идват конкретно в Банско и не виждат нищо друго от България. Големият въпрос, който стои не само пред Банско, а пред туризма в България изобщо, е как да привлечем по-висок клас туристи и как да задържим добрите туристи за по-дълъг период от време.

- Имате ли отговора на въпроса “Как?”

- Би било претенциозно да твърдя, че знам отговора в пълнота. Но мисля, че знам посоката. Обединяване на силите на всички заинтересовани страни - хотелиери, ресторантьори, администрация, неправителствени организации в разработването и популяризирането на пакетни предложения към туристите. Те трябва да знаят, че когато дойдат на ски, могат да открият историята, духа на Банско, да се научат да плетат или да направят кулинарен тур в района. А когато идват през лятото, могат да изкачат Вихрен или да минат по Кончето. Целта ни е да успеем да ги задържим в града по-дълго, да им споделим тайните на Добринище, а защо не и на някое от селата в общината. На гостите, които привличаме с фестивалите, трябва да покажем планината. Интегрираният подход ще бъде печеливш в община Банско, защото разположението и даденостите ни го позволяват. Имаме огромен напредък в тази посока.

- По-добър маркетинг ли е решението?

- И това, но не само. В Банско дойде време да направим нов модерен детски музей, да изградим многофункционална спортна зала, да имаме летище дори. Колкото и да съжалявам, че всички усилия, които банскалии положихме за разширяване на ски зоната, останаха напразни, не можем да си позволим да губим време заради това. Правим най-доброто с наличната в планината инфраструктура и ни предстои да градим това, което е в наш контрол, докато големият законодателен въпрос бъде решен. Ето, една моя идея е да направим via ferrata към Вихрен. Всички тези проекти, заложени в програмата ни за следващия мандат, ще ни позволят да разпределим туристите равномерно - както времево, така и териториално.

- Защо приемате изграждането на via ferrata лично?

- Занимавах се сериозно с алпинизъм в младежките си години. Практикувам го и до днес като хоби. За мен скалите на Пирин са несравнимо богатство. През последните години интересът към планинския туризъм расте с много високи темпове в световен план. Повечето от хората, които обикалят планините в цял свят, са заможни, с много влияние в собствените си общности. Наблюдавам отражението от състезанието Pirin Ultra, например. Да, не постига ефекта на провеждането на кръг от Световната купа по ски, но привлича аудитория, която е интересна и води след себе си положителен имидж и нов тип посетители. Разширяването на кръга туристи е много важно за нас сега.

- Споменахте “открит диалог с туристическия бранш” - имаше идеи за въвеждането на минимални цени на туристическите услуги, това ли е решението?

- Туристическият бранш в Банско е много влиятелен. Аз се радвам, че с Малин Бистрин, който е председател на туристическия съюз в града, работим рамо до рамо и в Общинския съвет. Готов съм да се вслушам във всяка тяхна идея, да я защитавам на национално ниво със силата, която кметската позиция ми дава. Не съм убеден, че регулирането на цените е отговорът. Мисля, че мотото ни “работа” е по-подходящо и тук. И трябва да призная, че без нормативни уредби, а именно с работа, хотелиерите в Банско превърнаха курорта в основен избор при организирането на корпоративни и лични събития. Всеки признава, че когато започне да организира по-мащабно събитие, Банско винаги е в Топ 3 на местата, между които избира. В тази посока сме ефективни - привличане на събития, специални предложения за провеждане на спортно-подготвителни лагери, организиране на детски лагери.

- И за финал един личен въпрос - Пирин е голяма страст за Вас. Зимата на ски или лятото по върховете предпочитате?

- Редно е да кажа “и двете”, но нека съм напълно откровен - лятото и есента по езерата и върховете. Днес е чудесен ден за Пирин, всъщност местните хора предпочитаме периодите, в които има по-малко туристи, и късната есен е сред тях.

Нашият гост

Георги Икономов от ГЕРБ е кмет на Община Банско от 2011 г. насам. На тези избори иска от съгражданите си подкрепа за трети мандат. Носител е на множество награди и отличия за превръщането на Банско в топ дестинация не само през зимата.

В младежките си години сериозно се занимава с алпинизъм.

През април спечели трето място на състезанието по ски-алпинизъм за купа “Пройката”. Планината е голямата му страст, сертифициран планински спасител е и обещава да качи лично първата група туристи, когато мечтаната от него via ferrata до Вихрен, е вече факт.

Следете Trud News вече и в Telegram
Избори 2023. Платено съдържание. Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта