Коли и камиони вървят по мост на 5 века

Кадин мост в село Невестино е построен през далечната 1470 г.

Съоръжението е издигнато в идеална симетрия

Легенда преписват градежа на трима български братя

Кои са най-големите и интересни пътни съоръжения, по които минаваме пеша или с коли без да ги забелязваме? Какви усилия е коствало изграждането им на строителите? Кои са най-старите мостове, по които се движат автомобили и днес?

За всичко това в. „Труд“ ще разкаже в поредицата „Българските мостове“. В нея ще представим най-знаковите български съоръжения, ще ви срещнем с техните инженери и строители и ще ви разкажем интересни факти за тях.

Поредицата ни за най-знаковете мостове и виадукти у нас неслучайно започва от едно от най-старите съоръжения, по което камиони и коли се движат вече над 5 века. Уникалният Кадин мост се намира край Кюстендил и е построен през далечната 1470 г. Той е с дължина около 100-ина метра, а ширината му е 5 метра.

Мостът има и 5 полуцилиндрични свода, като третият или средният е най-висок и с най-голямо подпорно разстояние. В долната си част стълбовете се извиват клиновидно, а във всеки е издълбан и прозорец, пред който да преминават придошлите води на петата по дължина река в България. Мостът е застлан с големи гранитни плочи и е украсен с декоративни елементи като розети. Заради местоположението си спрямо реката, гледан отдалеч изглежда несемитричен, но измерванията показват че симетрията на съоръжението е идеална.

Идеята за изграждането на съоръжението е на тогавашният османски управник Исак Паша. Той владеел територията по времето на султан Мехмед Втори. Везирът платил за градежа, но оставил пътниците да преминават безплатно по него.

А причината да издигне мостът била повече от прозаична. Той бил спрян при един поход от придошлите води на река Струма и затова настоял над буйните води да бъде изграден мост. За това разказва и поставената каменна плоча върху моста, който днес е обявен и за паметник на културата.

Според настоящите строители съоръжението е блестящ пример за това, че трябва да се строи на инженеринг – тоест да се дава поръчката, а майсторът сам да реши кой е най-добрият начин да изгради исканото съоръжение така, че да издържи на предизвикателствата на вековете.

За моста има и много легенди. Според най-разпространената Кадин мост бил вдигнат от трима братя майстори, които не били родом от Невестино, а от съседно село. Братята неколкократно опитвали да поставят основите на моста, но това което съграждали през деня, речните води отнасяли през нощта. За да не се простят и тримата с живота си, неизпълнили повелята на Исак паша, една вечер те решили да заздравят градежа като вградят сянката на първия, който посети строежа в ранно утро на следващия ден, за да бъде той дух-покровител на съоръжението и да заздрави с костите и кръвта си делото им. Каквато била и обичайната практика преди векове според българските предания.

Така майсторите оставили дупка в строежа и зачакали на следващата сутрин кой ще е злочестият човек, който ще вградят в моста. Първа на следващото утро пристигнала младата невеста на един от братята - майстор Манол. Съпругата му се казвала Струма, а двамата имали невръстна рожба. Невестата дошла в ранни зори заедно с пеленачето им, за да целуне съпруга си, да му пожелае спорна работа и да му донесе приготвения вече обяд. Макар и със сълзи на очи майстор Манол изпълнил уговорката и бутнал в приготвената дупка младата си невеста. Тя плачела и се молела да оставят навън гърдите й и две дупки за очите, за да може да кърми и да гледа рожбата си. Майсторите склонили и така тя дълго време кърмила детето си и плакала, докато накрая издъхнала. Казват, че и днес нощем се чува гласът и да проплаква, а млякото от гърдите на жената се вкаменило, затова в миналото много без млечни майки откъсвали парче от гранита, варили го и пиели отварата, за да им дойде кърма.

Според друга легенда мостът е построен като сватбен подарък за една смела българска невеста по заповед на самия турски султан. Когато тръгнал на военен поход към Босна, на това място султанът срещнал сватбари. Повечето се уплашили и избягали, но не и невестата. Тя се поклонила на войската и на султана и му поднесла дар. Тогава управникът я попитал тя какъв подарък иска и младата, току-що омъжена невеста пожелала мост над реката, за да ходи на гости при майка си. Мостът бил направен и наречен “Кадън кюпраси” или “Невестин мост” /от турската дума кадън-невеста/, а през годините названието се променило и се преобразувало в днешното Кадин мост.

На красотата на Кадин мост можете да се насладите от специално построената за целта площадка в намиращия се в непосредствена близост парк. През лятото колоните на моста пък се използват от местните малчугани като плат форма за водни скокове преди да се разхладят в речните води.

Сред другите легендарни мостове на България, за които ще ви разкажем в следващите броеве са Дяволският мост в Родопите, покритият мост на майстор Кольо Фичето в Ловеч, Беленският мост над Янтра, също на Уста Фичето. Сред най-знаковите магистрални съоръжения пък е най-големият виадукт у нас „Бебреш” на магистрала „Хемус”, чиято дължина достига 120 метра. Повече за тях ще научите в материалите от поредицата ни.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Туризъм