"Мадара" привлича туристи с виртуална реалност и нови технологии

Инвестираха 96 287 лв. от "Ние обичаме България" в резервата с уникалния релеф Мадарски конник

Нов облик и повече атракции за туристите предлага историко-археологическия резерват "Мадара" с уникалния скален релеф Глобален символ на България - Мадарския конник след реализиране на родолюбивата инициатива на Билла "Ние обичаме България". 96 287 лв., събрани от благотворителен концерт и от клиентите на веригата, бяха инвестирани в най-българското място, а в сряда официално бе представено и новото лице на "Мадара".

Ако сега посетите резервата, вече няма да се губите по живописните му пътеки, защото са поставени 65 нови указателни табели с превод на английски и руски, отчете директорът на Регионалния исторически музей-Шумен Даниел Руменов. Информационният център в резервата пък, е модерно оборудван и разполага с кът за виртуална реалност. До 20 души едновременно имат възможност да се отправят на виртуална разходка из резервата и да научат любопитна информация за всеки обект. Чрез специално разработено приложение и 20 чифта очила за витруална реалност за по-малко от половин час всеки може да се потопи в мистиката на "Мадара" от праисторията до християнството. Приложението е на български и английски, и буквално ви качва до Конника, влизате в Голямата пещера, надниквате дори в неподозирани за окото кътчета, а гледката е 360-градусова. Това е втори подобен кът в културна институция или исторически обект в България.

Нововъведението е изключително важно за хора с двигателни затруднения, които все още няма как да изкачат многобройните стъпала до релефа или да стигнат до други части на резервата. "Чрез тази визуализация на пет исторически периода те могат да видят всичко на длан“, подчерта Руменов.

Тъч маса с по-леки въпроси и отговори за резервата също ви води сред неговите забележителности. Оказва се интересна не само за децата, а и за родителите им, казват екскурзоводи.

В Информационния център са добавени и няколко витрини за временни изложби. Сега в тях могат да се видят археологически находки от района, както и оригинални документи и фотоси на първите проучватели на магическата Мадара. Монтиран е и нов далекоглед с изглед към скалите, и срещу левче всеки може да види Конника.

На разположение на гостите са и облекла, реплики на средновековни одежди в размер за възрастни и деца. С тях туристите могат да се премянт и да се снимат сред уникален скален декор.

Посетителите в резервата непрекъснато се увеличават - ако през през 2009 г. са били 50 370, то през 2016 г. са достигнали 62 607 души. С нововъведенията разходката в резервата вече ще е поне час и половина на старата цена на билета.

„Радвам се, че кампанията „Ние обичаме България“ успя да дари средства за обновяване на НИАР „Мадара“. Стартирахме я през 2016 г. и досега подкрепихме три паметника - на Шипка, Мадарския конник и Панорамата в Плевен. 277 000 лв. са събрани общо. Целта ни е чрез тази кампания да опазим нашето културно-историческо наследство. В тези паметници са закодирани нашите национални ценности и ние сме длъжни да ги съхраним“, каза при официалното представяне на резултата от кампанията в сряда Стоян Тачев, координатор корпоративна отговорност в Билла. По думите му, новостите в "Мадара" са станали възможни и с подкрепата на местната власт, и благодари на кмета Любомир Христов и областния управител Стефан Желев. „Благодаря за прекрасната инициатива. С тези придобивки ще можем още повече да популяризираме Мадарския конник“, каза кметът Любомир Христов. Той предложи да не бъде забравян и Паметник "Създатели на българската държава" над Шумен, изграден през 1981 г. и вече нуждаещ се от ремонт.

Кампанията на търговската верига е насочена към 100-те национални обекта и следващата година ще бъде подкрепен нов български паметник.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България