Фердинанд Пиех - Предприемачът

Талантлив инженер, гениален стратег, безкомпромисен ръководител, находчив бизнесмен, чепат характер, велик комбинатор, вманиачен перфекционист. Избраният за предприемач №1 в автомобилния бизнес за ХХ век - Фердинанд Пиех, е чувал и хубаво и лошо за себе си в своя 80-годишен живот. Никой не отрича обаче заслугите му за възхода на концерна „Фолксваген”. Негови са идеите са създаването на редица популярни коли - от масовото „Поло”, през „Ауди 100” до суперскъпия „Вейрон”.

След повече от две десетилетия на кормилото на мегакомпанията “Фолксваген”, нейният бивш началник и идеолог Фердинанд Пиех окончателно я напусна. През декември 2016 г. влезе в сила решението му да прекрати мандата си в Надзорния съвет на концерна. По този начин той скъса последната връзка с делото на своя живот. Преди това бе свършил работата с прехвърлянето своя 15-процентен дял акции за над 1 милиард евро на на брат си Ханс Михаел Пиех. Така приключи една дълга и успешна ера в историята на най-големия производител на коли в Европа, а напоследък и в света.

Фердинанд Карл Пиех получава името и наследява гените на своя знаменит дядо Фердинанд Порше - блестящия автомобилен конструктор, който през 1931 г. основава едноименната фирма, а през 1938 г. по заръка на националсоциалистическата власт в Германия създава легендарната народна кола (Volkswagen), добила известност като “бръмбар” или “костенурка”. В своя стартъп по онова време Фердинанд Порше разчита на финансовата помощ на австрийския адвокат Антон Пиех, който е женен за дъщеря му Луиз Порше. От техния брак на 17 април 1937 г. се ражда “овенът” Фердинанд Пиех, който тръгва с рогата напред да катери стълбата на фирмената йерархия.

Младият Пиех завършва машинно инженерство в Цюрих с дипломна работа за конструиране на двигател за “Формула 1”. Безспорният инженерен талант и знатният му произход веднага му отварят вратите във фабриката на “Порше” в Щутгарт, където бързо се издига до шеф на цялото техническо направление. През 70-те години на миналия век той е принуден да напусне фирмата при трансформирането й в акционерно дружество. Тогава собствениците Пиех и Порше (двете фамилии, които наследяват патриарха Фердинад Порше) имат разногласия и интриги като в сериала “Далас”. Затова решават управлението да бъде поверено на мениджъри извън семейството. По принуда Фердинанд Пиех започва да работи самостоятелна конструкторска работа (като дядо си), като едно от творенията му е петцилиндров дизелов мотор за “Мерцедес”. По-късно отива в “Ауди”, дъщерна компания на “Фолксваген”. Там прокарва редица технически иновации - от олекотени алуминиеви конструкции, през първите TDI двигатели, до култовото “куатро” задвижване на четирите колела. Марката тръгва устремно нагоре и се превръща в сериозен конкурент на другите германски производители на луксозни автомобили “Мерцедес” и БМВ. Известен е като маниак на тема качество и без да му мигне окото връща нови модели за доработка, ако им намери недостатъци или нещо не му харесва.

През 1993 г. ръководството на “Ауди” го издига за шеф на целия концерн “Фолксваген”, който тогава се намира в криза. Той поема еднолично управлението до 2002 г., а и след това запазва контрола като шеф на Надзорния съвет. В продължение на 22 години всички важни решения се взимат със задължителната зелена светлина от фамилното имение на Пиех в Залцбург. В негово лице “Фолксваген” има за началник човек, който може сам да сглоби и разглоби един двигател и напипва пулса на пазара. По директива на Пиех се разработват проекти като т.нар. “еднолитрова кола” (изминава 100 км с един литър гориво) и суперавтомобила “Бугати Вейрон”, който е венец в короната от всички технологични постижения на концерна.

Под негово ръководство компанията се развива до мегаструктура, произвеждаща всичко, което се движи на две, четири или повече колела - от култовите мотоциклети “Дукати”, през масовите превозни средства “Фолксваген”, “Шкода” и “Сеат”, до луксозните спортни коли “Ауди”, “Бентли”, “Ламборгини” и “Бугати”, и нагоре до тежките транспортни и индустриални машини МАН и “Сканиа”. От почти банкрутирала фирма “Фолксваген” се разраства до мащабите на другите два автомобилни гиганта “Дженерал Мотърс” и “Тойота”, като в последните години дори ги изпреварва по продажби. Семейният клан Порше-Пийх овладява собствеността и е мажоритарен собственик на концерна чрез холдинга “Порше SE”, в който Фердинанд държеше 15%.

Тази империя с 12 марки, над 200 милиарда евро оборот и 600 000 служители се управлява абсолютно авторитарно от хер Пиех. Той е безкомпромисен шеф и уволнява всеки подчинен, ако допусне два пъти една и съща грешка. Неговата философия е такава, че всеки влак има един машинист в локомотива, независимо колко вагона са закачени в композицията. Притежава милиардно състояние, но се държи като аскет и на приеми не е виждан с друго в ръка освен чаша вода или шампанско.

Има 4 жени и 12 деца

Освен създател на автомобилна империя, Фердинанд Пийх е създател и на многобройна челяд. По негови собствени думи, той е баща на 12 деца от 4 жени. Актуалната му половинка Урсула има привилегията да шофира един от двата семейни автомобила Bugatti Veyron (другият е за него). Тя е майка на последните му три деца. Влиза в дома му като гувернантка и се издига до ниво съпруга и основна наследница на огромното му богатство. Казват, че хладнокръвния и суров бизнесмен е топъл и сърдечен човек в личния си живот.

ЗА НЕГО

Компетентен и свръхинтелигентен

Като автомобилен конструктор Фердинанд Пиех е изключително компетентен, а като човек е свръхинтелигентен. Той беше млад инженер, когато работеше върху състезателния автомобил “Порше 917”. В началото тази кола беше невъзможна за управление, но я направихме най-добрата и изпълнихме целта да победим в Льо Ман. Още тогава Пиех създаде 16-цилиндров двигател, но той не се наложи през 60-те години на миналия век. Виждаме обаче, че десетилетия по-късно 16-цилиндровият двигател на “Бугати Вейрон” е технически шедьовър. Това е доказателство, че Фердинанд Пиех предвижда развитието на пазара и на техниката.

Греъм Хил,

автомобилен пилот, шампион във “Формула 1” и в Льо Ман

Голяма личност

със спорен стил

Без да преувеличаваме, можем категорично да кажем, че той е една от най-значимите личности за германската икономика. Приносът му развитието на немското автомобилно прозводство е огромен и неслучайно бе избран за индустриалец на миналия век в страната ни. По-специално за провинция Долна Саксония бизнесът на концерна “Фолксваген” е жизненоважен. Стилът на ръководене на компанията от страна на г-н Пиех понякога буди противоречия и спорове, защото отправя безпочвени обвинения.

Щефан Вайл,

министър-председател

на федерална провинция

Долна Саксония

Не споделя своите тайни дори със себе си

Никой друг бизнесмен не е оставил по-голям отпечатък върху автомобилната индустрия в последните 50 години както Фердинанд Пиех. Неговата експертиза, контактите му и стратегическото виждане са били от полза не само за ръководената компания, но и за цялата германска икономика. Той още може да бъде полезен с огромния си опит и идеи. В главата си той има огромно количество данни, но е затворен и дистанциран. Не споделя своите тайни дори със себе си. Когато влиза в конфликти, защитава ожесточено позицията си, защото е убеден, че е прав. Огромна грешка е той да бъде зачеркван, защото знае и може много.

Герхард Шрьодер,

бивш канцлер на Германия

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети