Проектът за мащабното обновяване на градския транспорт представи столичният кмет Васил Терзиев
Планират да започнат от линия 20 и 22
Проект за над 1 млрд. лева за модернизиране и обновяване на градския транспорт в София представи кметът на Столичната община Васил Терзиев. Заедно с представители от групата на ППДБ-СС той обясни, че се планира купуването на 500 нови превозни средства, от които 150 нови трамвая и 280 автобуса. Всички те ще бъдат с нисък под, климатик, удобни салон и най-висок екологичен стандарт, обяви Терзиев.
Визията за градския транспорт на София, който да се превърне в най-удобния начин за придвижване и истинска алтернатива, включва 500 нови превозни средства.
По думите му развитието на градския транспорт в София е много важна тема, защото той е комплексна система, която обслужва 1,1 млн. души всеки ден.”Комфортът на софиянци е наш приоритет и с тази огромна инвестиция София тръгва напред с нова скорост”, заяви още Терзиев.
“Нашата цел е градският транспорт на София да се превърне в най-удобния начин за придвижване и истинска алтернатива. Затова правим тази огромна инвестиция, като в следващите години планираме да купим над 500 нови превозни средства. С тази програма правим решителна крачка напред и предлагаме пълно обновяване на трамваите, автобусите и тролейбусите”, посочи столичният кмет.
Общинският съветник от групата на ППДБ-СС Андрей Зографски допълни, че най-голямата част от средствата ще отидат в купуване на нови трамвай - 110 чисто нови, а 40 ще отидат за модернизация в чужбина, обясни още общинският съветник. В рамките на тази програма 608 млн. лева ще отидат в модернизацията на трамваите, добави още Зографски.
Предвидени са и 75 нови дуални тролейбуси, които ще се зареждат от контактна мрежа. Също така ще бъдат купени 60 нови електробуси и 200 нови автобуси, добави Зографски.
“Започваме ударно, като през 2024 г. планираме да обявим поръчки за над 120 нови превозни средства - 18 трамвая, 35 тролейбуса и 70 автобуса. Новите трамваи ще бъдат за линии 20 и 22, така че да осигурим модерни превозни средства с нисък под и климатик за жителите на източните квартали като Подуяне, Слатина и Дружба”, посочи той и допълни, че част от трамваите, с които София разполага, са на 35 или повече от 50 години.
Зам.-кметът по финанси Иван Василев каза, че за този проект разчитат на подкрепата от общинските съветници, за да може да започнат да търсят различни източници на финансиране. Една от възможностите е чрез оперативни програми на Европейския съюз, отбеляза той. Друг вариант е кредитно финансиране от международните банки.
Именно с критика откъде ще бъдат набавени парите за проекта, чиято рамка е до 2030 г., общинският съветник от ГЕРБ Антон Хекимян се обърна към управляващите и заяви, че пари за това, което искат да направят в градския транспорт няма. Все пак от групата ще подкрепят доклада за обновяването на градския транспорт, заяви той.
“В доклада няма ремонт на нов релсов път и депа, както и че ще се ремонтират трамвайни мотриси”, посочи Хекимян. Прошко Прошков заяви, че транспортът на града се е променил под управлението на бившия кмет на София Йорданка Фандъкова - 110 нови тролеи, 67 нови трамваи, 68 реновирани трамваи, 18 градски линии с нулеви емисии, изградени зарядни станции за електробуса, система за таксуване на пътници, оптимизиране на кръстовища.
Обновяването на транспорта за 7 години напред трябва да има подкрепата за целия общински съвет. Има желание и на други общински съветници да подкрепят доклада, но трябва да се разгледа внимателно и да бъде приет на следващата сесия на Столичния общински съвет. Има и допълнителни предложения по доклада, допълниха от ГЕРБ.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш