13 пъти по-висока такса смет уплаши депутатите

Такса смет за домакинствата значително ще нарасне, когато бъде въведен принципът да бъде определяна на база количество изхвърлени боклуци или на брой ползватели.

Парламентът отлага с година удара по бюджета на домакинствата

За къща в средно голям град налогът трябва да нарасне от 35 лв. на 450 лв.

Най-голямо увеличение за крайните квартали

Такса смет за гражданите може да нарасне до 13 пъти, ако бъде въведен принципът да бъде плащано според количеството боклук или на брой ползватели на имота, показват изчисления на кметове. Затова парламентът реши промяната на методиката за определяне на такса смет да бъде отложена с една година, до началото на 2026 г., като прие окончателно промени в Закона за местните данъци и такси, предложени от депутати от ГЕРБ-СДС.

Но и след една година едва ли ще има съществена промяна в размера на такса смет, която ще трябва да плащат домакинствата, ако промяната влезе в сила, защото едва ли за година ще има съществен обрат в количеството събиран боклук и необходимите разходи за това.

Изчисленията показват, че за къща в центъра на средно голям град като Димитровград увеличението на такса смет трябва да е близо 13 пъти. Сега за къща в центъра на града от 200 кв. метра с двор от 1 декар такса смет е 35 лв. А при определяне на таксата на база брой ползватели на имота за същата къща таксата трябва да стане над 450 лв., ако в имота живеят четирима човека. Затова от общините поискаха отлагане на влизането в сила на новата методика за определяне на такса смет.

В София ситуацията е подобна - за някои жители на столицата увеличението на такса смет ще бъде в пъти, ако таксата се определя на база количество изхвърлян боклук или на брой жители. Най-голямо ще бъде увеличението за домакинствата с по-малки доходи, при които 4-5 човека живеят в малък апартамент в покрайнините на града. Причината за това е, че в София има много фирми, които в момента плащат голяма част от събираните приходи от такса смет, необходими за почистване на града. При промяна на методиката за определяне на такса смет съществена част от данъчната тежест за фирмите трябва да бъде прехвърлена на домакинствата.

Сега данък сгради и такса смет се определят на база данъчната оценка на имотите. Ако такса смет бъде определяна на база брой ползватели на имота или на база действително количество генериран боклук, за просторен апартамент в центъра на града, за къща от 200 кв. в Драгалевци и панелка от 50 кв. м в квартал “Люлин” размерът на такса смет може да бъде един и същ, ако в имотите живее по един човек. В резултат увеличението на такса смет за жилищата в крайните квартали ще бъде най-голямо. А ако в апартамента живеят 4-5 човека размерът на такса смет трябва да нарасне няколко пъти.

Наредбата за определяне на размера на такса смет дава възможност на общините, при изчисляване на таксата на база брой ползватели на имота, да определят различен размер на налога за домакинствата, живеещи в различни населени места от общината и в отделни зони в тях, да вземат предвид вида на имота, неговото предназначение и вида на извършваната в имота икономическа дейност. Тоест общините имат право да определят различен размер на такса смет за един човек, живеещ в панелка в столичния квартал “Люлин” и за човек в къща в тузарските райони около столицата. Цената за събиране на боклука от различните райони на столицата е различен в зависимост от това колко често трябва да минават камионите и какво разстояние да изминават. При използване на тази възможност повишението на такса смет за апартаменти в крайните квартали на града ще бъде по-малко, но отново ще бъде в пъти.

Наредбата за определяне на такса смет дава възможност общините да определят различен размер на таксата съобразно вида на битовите отпадъци - за смесени или разделно събрани отпадъци, включително за хартия и картон, стъкло, метали, пластмаса, както и за биоотпадъци. Идеята е за разделно събираните отпадъци размерът на таксата да бъде по-малък, което да насърчи разделното събиране. Но тук стои въпросът с това как да бъде осъществяван контролът за това какви отпадъци изхвърлят хората в различните кофи за смет.

На извънредно заседание във вторник, депутатите решиха промяната при определяне на такса смет да бъде отложена с една година до 1 януари 2026 г. Отлагането беше подкрепено от депутати от всички парламентарни групи и от независими народни представители.

Кметовете с повече права да налагат глоби

Ще ни следят къде действително живеем

Дават достъп до данни на НАП и НОИ

Общините искат достъп до електронни данни от етажните собствености за броя на живеещите в отделните кооперации.

Преди да бъде въведен принципът замърсителят плаща при определяне на размера на такса смет са необходими няколко законодателни промени, става ясно от становище на общините.

Необходими са промени в Закона за етажната собственост с цел осигуряване на условия за коректно отразяване на живущите в етажните собствености в домовите книги, заявяват от Националното сдружение на общините в Република България. Освен това регистрацията на живеещите в отделните кооперации трябва да е електронна и общините да имат гарантиран достъп до информацията за целите на определяне на таксата за битови отпадъци. Необходими са и промени в Закона за гражданската регистрация с цел осигуряване на съответствие на регистрациите и дерегистрациите на гражданите по постоянен и настоящ адрес с реалното местоживеене, пише в становището на общините. Необходимо е и осигуряване на възможност за автоматизиран и безплатен електронен обмен на данни на общините с институции като НАП, НОИ, НСИ, ГД “Гражданска регистрация и административно обслужване” и Агенция по геодезия, картография и кадастър във връзка с установяването на точните данни за ползвателите на имотите.

Необходимо е разширяване на законовите правомощия на кметовете да налагат санкции на замърсителите, посочват от сдружението на общините. Само със строг контрол и налагане на санкции може да бъде ограничено изхвърлянето на боклуци извън кофите за смет, както и използването на незаконни сметища.

Според общините е необходимо по-скорошно въвеждане на национална депозитната система за връщане на опаковки за напитки от пластмаса, метал и стъкло. В редица страни от ЕС в големите магазини за хранителни стоки потребителите имат възможност за пускат в машини употребени бутилки и срещу това получават реални пари. В България такава възможност има на твърде малко места. Вместо хората реално да получават пари за рециклиране на отпадъци, се разчита на доброволно разделно събиране без никакъв стимул за гражданите. Това води до генериране на по-големи количества отпадъци и съответно до по-големи разходи за чистота.

Общините смятат, че трябва целево да бъдат финансирани за организиране на дейности по разделно събиране на масово разпространени отпадъци и стимулиране на гражданите за разделното им събиране.

Може да раздават специални торби

Избират между количество отпадъци и брой хора

Може да използват площта на имота

От 2026 г. общините ще имат няколко варианта за определяне на такса смет, но няма да могат да използват данъчните оценки на имотите.

Хората и фирмите плащат такса смет за три услуги, предоставяни от общините - събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.

При въвеждане на принципа замърсителят плаща е предвидено общините да имат избор на методиката за определяне на таксата за битови отпадъци. Компонентите от такса смет за първите две предоставяни услуги за събиране и третиране на битовите отпадъци може да бъдат изчислявани на база индивидуално определено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост; количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събирането им и честотата за тяхното транспортиране; или на база брой ползватели на услугата в имота, гласи действащата към момента наредба, чието прилагане депутатите решиха да бъде отложено за 1 януари 2026 г.

Таксата за услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване може да бъде определяна на база брой ползватели на услугата в имота или разгъната застроена или незастроена площ на недвижимия имот.

Проблем има с черноморските общини

Очакват да има нерегламентирани сметища

Част от общините не са готови

В рамките на едно заседание депутатите гласуваха на първо и второ четене отлагането с една година на промените при определяне на размера на такса смет.

Ще настъпи екологична катастрофа, ако бъде въведен принципът такса смет да се плаща на база количество изхвърлен боклук, каза депутатът от БСП Генади Събков по време на дебатите в парламента по текстовете в Закона за местните данъци и такси за отлагане на промените, свързани с такса смет. “Багажниците на колите ще бъдат пълни, за да го изхвърлят в нерегламентирани сметища. Като общество не сме готови за тази методика”, заяви той. Генади Събков обясни, че и сега, при положение, че има кофи за изхвърляне на боклуци, някои прилагат тази техника да изхвърлят на нерегламентирани сметища, а какво ще стане, ако за всяко количество генериран боклук се плаща.

Ние имаме 32% разделно събиране на отпадъците, за разлика от останалите страни от ЕС, където разделното събиране е над 50%, каза Коста Стоянов от “Възраждане”. Той обясни, че част от общините действително не са готови да осъществят промяната. Проблем има с Черноморски общини с много ваканционни имоти, където хората не живеят в по-голямата част от годината, каза Коста Стоянов. Според него максимално с една година трябва да бъде отложен, а след това да бъде въведен принципът замърсителят плаща.

Подкрепяме отлагането, ако сега въведем принципа замърсителят плаща, ще има проблем, заяви Тошко Йорданов от ИТН. Този закон е лобистки, защото ще облекчи фирмите и ще натовари гражданите, продължи той. Според Тошко Йорданов ще се напълни с незаконни сметища, ако правилата за такса смет влязат в сила в сегашния си вид. Законът трябва да го преправим, не може да се товарят хората за сметка на фирмите, заяви Тошко Йорданов.

Принципът замърсителят плаща е основен в ЕС

Бизнесът е против отлагането

Работата не е свършена

Бизнесът е против отлагане на промените, свързани с определяне на размера на такса смет.

Бизнесът остро възразява срещу поредното отлагане за 1 януари 2026 г. на определянето на такса смет според количеството изхвърлени отпадъци. Поредното отлагане на прилагането на новата основа за определяне на такса битови отпадъци се основава на абсолютно недопустим претекст - необоснована необходимост от допълнително време за общините, гласи становище на Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР).

Според съществуващата нормативна уредба, общинските администрации бяха задължени да бъдат подготвени за въвеждане на новия механизъм за определяне на такса смет и да предприемат необходимите технологични решения за осигуряване на автоматизиран електронен обмен на данни с други институции. От повече от седем години е налице правна рамка, която предоставя достатъчно време за подготовка, посочват от АОБР. Принципът “замърсителят плаща” беше въведен в Закона за местните данъци и такси през 2017 г., но неговото прилагане е отлагано нееднократно. Предишното отлагане имаше за мотив изчакване на окончателните резултати от преброяването на населението, публикувани през юни 2023 г.

Явно е, че повтарящите се отлагания служат като средство за подкопаване на справедливостта, прозрачността и контрола при събирането на такса битови отпадъци, заявяват от АОБР. Отлагането представлява оправдание за несвършена работа. За пореден път се отлага основен принцип на правото на ЕС “замърсителят плаща”, регламентиран в Договора за функциониране на ЕС, заявяват работодателите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения