20 нови предмета в училище (обзор)

Новите предмети в училище стимулират децата да участват и да творят.

Иновации в 600 школа за подобряване на резултатите

Сред умните дисциплини са „Оператор на дрон” и „Емоционална интелигентност”

нови 20 учебни предмета са въведени в иновативните училища у нас за последните 3 години. Това показва анализ за изпълнението на Националната програма „Иновации в действие”, направен от екип на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”. Данните от него бяха представени в МОН.

За три години иновативни училища страната са станали 395, има и нови 205, които кандидатстват. Така експертите очакват броят им тази година да стане 600.

Най-честно наблюдаваните иновации за свързани с дигитализацията, посочи проф. Галин Цоков, ръководител на екипа, работил върху анализа. „Новите учебни дисциплини тук са „Изкуствен интелект”, „Интерактивно програмиране”, „Оператор на дрон”, „Дигитално предприемачество”. Те са мотивирани от учители”, уточни той.

Вторият елемент от наблюдаваните иновации в училищата е педагогически. Създаването на екипи от учители от различни предмети и области е водещ акцент. Наред със СТЕМ обучението се включват учители в областта на изкуството. Тук новите предмети са интердисциплинарни като „Изкуство”, „Културология”, „Природни науки и технология”, „Екология”, отбеляза проф. Цоков.

Следващото направление е свързано с позитивната педагогика, където се включват методът „Монтесори”, Сугестопедичен подход, Валдорфска система. Има и гражданско образование, което включва финансова грамотност и здравословен начин на живот. Новите предмети в тези направления са „Аз и моят свят”, „Училищна медиация”, „Етикет и ценности”, „Емоционална интелигентност”.

„Иновациите са начинът да мотивираме децата да учат. Те доведоха до това училищата да работят повече помежду си, да се учат взаимно. Ние имаме не само интегрални часове, имаме нови учебни предмети. Да се създаде един учебен предмет е много трудно. Това означава да имат собствена учебна програма, която да бъде разписана, да имат система от компетентности, да имат учебни материали за всички един час по този учебен предмет. Днешните деца ще живеят в още по-динамичен свят, в който ще трябва да имат още по-интегрални умения”, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев.

Експертите, които работят по програмата „Иновации в действие”, посочиха, че се надяват тя да помогне за подобряване на резултатите на учениците от програмата за международно оценяване PISА. „3-годишният период за иновативни проекти е този, в който и световен план, иновациите започват да се прехвърлят, за да има ефект върху образователната система”, допълни проф. Цоков и уточни, че в програмата участват 72 училища от малки градове и от села.

Едно от тях е училището в село Железница, където има смесени паралелки с малко деца, защото е близо до София. „Те прилагат успешно метода „Монтесори” заедно със специалистите от Софийския университет. И дават много добри, ярки резултати на матурите след 4. клас”, разказа директорът на Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа” Наталия Михалевска. Тя посочи, че някои от иновациите могат да бъдат модифицирани за всички училища. Такъв пример са проектните седмици на Немската езикова гимназия „Гьоте” в Бургас.

 

Наталия Михалевска:

Има възможност за 10% повече часове

Все повече стават методите за преподаване и по-разчупена става училищната среда, посочи Наталия Михалевска.

По думите й две наредби на МОН дават възможност на иновативните училища да работят по нови предмети. Те могат да имат 10% повече часове в хорариума, седмичен и годишен, както и да имат увеличение на броя на учебните седмици, но не повече от 38 на учебна година.

 

Министър Красимир Вълчев:

Правим още модерни центрове и кабинети

„Има планирани средства за подобряване на кабинетите, изграждане на центрове като комплекс от класни стаи. С тези пари ще финансираме център за млади изследователи, център за технологии в креативните индустрии, както и за природни науки, за дигитални създатели. Критерий за това ще бъде училището да показва стремеж за иновации”, съобщи просветният министър Красимир Вълчев.

Той допълни, че програмата „Иновации в действие” ще се разширява, като тази година са предвидени регионални форуми, на които да се обменят иновации.

 

Модели в различните школа

В Белене следват пример от Финландия

Основно училище „Васил Левски” в Белене работи по теми, както във Финландия, стана ясно на представянето на анализа в МОН. „В конкретното училище разработват сезоните като тема. Във всеки срок в начален курс работят по една тема цял срок, като въвличат различното предметно преподаване. Разработват проекти, често извеждат децата навън и въвличат цялата общност в тяхното обучение”, обясни Наталия Митева, член на Комисията за иновативни училища към МОН.

Друг пример за нововъведение е Немска езикова гимназия „Гьоте” в Бургас, където работят по иновация, която вече се е разпространила в цялата страна, наречена проектни седмици. „В края на всеки срок отделят 1 или 2 седмици, за да може тема, която се е развивала по време на срока да бъде представена през продукти, представени от учениците”, обясни Митева.

 

За пръв път в Бургас

Рулеви и механици със сертификат за оператори на дрон

Мария Кехайова,

ТРУД, Бургас

22-ма ученика са включени в иновативната паралелка със специалности за корабоводене и корабни машини и механизми на Професионалната гимназия по морско корабоплаване и риболов „Свети Никола” в Бургас. След петгодишното си обучение те ще могат да станат палубни специалисти, рулеви, специалисти в машинното отделение и механици, и ще получат специален сертификат - „Оператор на дрон в зона на директна видимост”. Това разказа пред „Труд” директорката на училището Христина Жабова. Това е човекът на борда, който ще наблюдава от въздуха морската среда, в близост до кораба.

Паралелката е иновативна. В нея се кандидатства след 7. клас, а обучението непрекъснато ще се надгражда. Според учебен първоначалния план, то включва интересни и специфични умения, които учениците ще придобият както следва. Първата година е пилотното обучение в летен лагер във ВВМУ „Никола Вапцаров” във Варна. През втората бъдещите моряци ще минат специализиран курс за морски умения и от третата година ще започне обучение в реална среда, със специализиран софтуер. То може да се проведе и на кораб.

Сертификатът за оператори на дрон учениците ще получат през петата година, като такъв може да се издава само от Военноморското училище във Варна, съвместно с Центъра за въздушно и космическо наблюдение.

Коментари

Задължително поле