46 убити по-малко по пътищата през 2024 г.

Институтът по пътна безопасност: Намалението е еволюционно

Един загинал от пиян и един от дрогиран шофьор миналата година

Депутатите хладнокръвно и безпристрастно да пипат закона

Четиристотин седемдесет и девет души са загинали по българските пътища през 2024 година. Само един от тях е убит при тежка катастрофа, предизвикана от пиян шофьори. А още един е станал жертва на дрогиран шофьор. Макар и неокончателни, това са официалните данни на МВР за миналата година и бяха обявени днес от Института за пътна безопасност.

“Сравнителният ана­­лиз ни показва нес­­табилна транспортна система, при която управлението на рис­ка от настъпване на тежки ПТП или липсва или се използват неподходящи инструменти за въздействие на пътнотранспортния травматизъм”, пише в становището на Института.

Експертите сочат, че институции като Държавна агенция “Безопасност на движението на по пътищата”, МВР, регионалното и транспортното министерства не функционират като система за управление на риска от тежки катастрофи и броят на жертвите през 2024 година се влияе от случайни събития и статистически грешки.

“Постигнатото намаление на годишна база с около 9% не би следвало да се възприема като закономерно, тъй като не е заложено в плановете и анализите на отговорните институции”, гласи изводът на специалистите. Те са категорични, че е налице тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции.

“Еволюционното намаление означава, че за 10 години се е подобрила пътната инфраструктура, обновил се е автопарка и са се повишили медицинските способности да спасяват тежко ранени от преждевременна смърт”, се посочва в становището.

По повод на медийната истерия срещу пияни и дрогирани шофьори, данните на МВР за последните години показват, че те причиняват по 0,5 процента от смъртта по пътищата. Затова експертите препоръчват на депутатите от всички партии, когато променят законите, да проявят хладнокръвие и безпристрастност и да не поддават на исканията на емоционално обвързани лица за драстично повишаване на шофьорските наказания.

Инж. Богдан Милчев: Спадът не е заслуга на институциите

Намалението в броя на загиналите и ранените по пътищата през 2024 г. не би следвало да се отчита като заслуга на институциите, имам предвид най-вече трите водещи министерства - на вътрешните работи, регионалното и транспортното”, - коментира шефът на Института по пътна безопасност инж. Богдан Милчев пред “Труд news”. - Като прибавим и Държавната агенция, нито една от тези институции не е заложила и не се е ангажирала конкретно какво ще се случва по месец по месец за намаляване на травматизма, което означава, че те разчитат на случайни събития.

Парадокс

Катастрофите повече, пострадалите по-малко

Тежките катастрофи с пострадали през 2024 г. са 7159, със 166 повече от 2023 г. Загиналите тази година обаче са с 46, а ранените с 55 по-малко от предходната. Има различни обяснения за този парадокс, например, че през 2024 г. спрямо 2023 г. са станали повече пътни злополуки с автомобили, в които е пътувал само шофьорът.

“Труд news” продължава да пита: Защо статистиката за катастрофите изобщо трябва да се води от МВР? Защо всяка една от тези над 7000 катастрофи годишно не се записва в единен публичен регистър, от който да се вижда с точност колко души са пострадали? Да, полицията първа регистрира всяка една тежка катастрофа, но после изчезват каквито и да е данни.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Крими и право