Джим Джармуш, Уес Андерсън и Том Круз стягат куфари за Кан?

Фестивалът в Кан започва през май.

Жулиет Бинош е председател на главното жури

Ще бъде ли „тежката артилерия“ на Лазурния бряг?

Ранни прогнози за селекцията на фестивала

Червеният килим в Кан все още е в склада на легендарния Фестивален дворец на булевард „Кроазет“. Цените в хотелите все още са в обичайните средногодишни нива. Защото до официалното откриване на 78-ия кинофестивал в Кан (13-24 май) има почти месец и половина, а тогава ще скочат нагоре! Засега ключова информация за предстоящото световно събитие е само потвърденото присъствие на знаменитата френска актриса Жулиет Бинош като председател на главното жури, което ще определи наградите в официалния конкурс за митичната „Златна палма“. Дори другите 8 членове все още не са определени, а това винаги става след избора на председател и при консултации с него.

Жулиет Бинош

Но разбира се, вече започват предположенията, неофициалните слухове за евентуални заглавия и звезди, които в предстоящите седмици ще повишават градусите на фестивалната температура.

Официална достоверна информация от селекционерите в Кан ще има чак в средата на април, когато на нарочна пресконференция ще бъдат обявени подбраните филми, техните основни автори (сценаристи, режисьори, продуцентски компании). Но както обикновено хит на прогнозите и на бъдещата официална селекция отново ще бъдат екранните звезди – актриси и актьори, които винаги възпламеняват най-мощните зрителски страсти, а след това предопределят до голяма степен и успеха на филмите с тяхно участие. 

Според добре информираното и обикновено достоверно списание Variety за Кан стяга куфари един от най-харесваните американски режисьори с висок рейтинг Джим Джармуш.  Новият му филм „Баща Майка Сестра Брат“ (оригиналното заглавие „Father Mother Sister Brother“ настоява за точно такова изписване) е с участието на легендарни звезди като Кейт Бланшет и Адам Драйвер. Но дори Variety не издава повече подробности. 

Друго потенциално заглавие в основния конкурс е „Новата вълна“ на режисьора Ричард Линклейтър, който разказва за създаването на легендарния филм „До последен дъх“ (1960) на култовия френски режисьор Жан-Люк Годар. Той е един от тримата „бащи“ на френската Нова вълна (La Nouvelle Vague) в края на 50-те години на миналия век, заедно с Ален Рене и Франсоа Трюфо. Много вероятно е френските селекционери да уважат това заглавие, защото то наистина е един от стълбовете в цялата история на френското, а Годар е вечна икона за цялото европейско кино на ХХ век! Кан винаги уважава тези големи имена и неслучайно в предишни издания показа техните последни филми. Впрочем, Ричард Линклейтер, който винаги работи много бързо и (почти) винаги успешно, само преди два месеца показа на Берлинале току що завършения му друг филм „Синята луна“ (2025). 

Отвъд Океана за Кан се стяга и добре известният режисьор Спайк Лий, който само преди 4 години бе председател на журито, присъдило скандална „Златна палма“ на спорния френски филм „Титан“ на младата режисьорка Жюлия Дюкурно. Това подлъга французите и те го изпратиха като национален кандидат за международен „Оскар“, но в Лос Анджелис претърпя пълна катастрофа и не попадна дори в номинациите! А сега 9-членното жури на Жулиет Бинош ще оценява неговия нов филм със странното заглавие „Highest 2 Lowest“ с Дензъл Уошингтън в главната роля. За филма се знае, че е авторска адаптация по едноименния криминален трилър от 1963 година на легендарния японски гений Акира Куросава. „The Phoenician Scheme“ на нестандартния режисьор Уес Андерсън също се очаква с висока вероятност да освети екрана в Кан. В този разказ за тъмна шпионска схема в семейния бизнес на една фамилия, целият актьорски екип е с изключителен рейтинг: Бенисио дел Торо, Том Ханкс, Скарлет Йохансон. Ако филмът се появи на Лазурния бряг, това ще е четвърто присъствие на „Оскар“-овия лауреат Уес Андерсън след „Астероид сити“ (2023), „Френският бюлетин“ (2021) и „В кралството на пълнолунието“ (2012).

Том Круз

Мълвата изпраща в Кан и други знаменитости като Том Круз с новия блокбастър „Мисията невъзможна. Последна разплата“ на реж. Кристофър Макуори, но разбира се извън конкурса като „фестивален бонбон“ за хилядите зрители. Възможно е и присъствието на актрисата Кристен Стюарт с нейния режисьорски дебют „Хронология на водата“, екранизация по бестселъра на Лидия Юкневич от 2011 г. А режисьорът Ари Астър може да се появи с черната комедия – уестърн „Eddington“ с участието на актьорския тандем Ема Стоун и Хоакин Финикс.

Прогнозите за европейски филми или от други сегменти на световния екран са все още ограничени. В неофициални информации се появяват заглавия като социалната драма „Дом за млади майки“ на белгийските братя Жан-Пиер и Люк Дарден, любимци на селекционерите в Кан и два пъти победители със „Златна палма“ за „Розета“ (1999) и „Детето“ (2005). „Амрум“ на немския режисьор Фатих Акин също е потенциален конкурент с участието на Даян Крюгер в сюжет от 1945 г. Възможна покана очаква и унгарската следвоенна семейна драма „Сирак“ на реж. Ласло Немеш, който има „Оскар“ за „Синът на Саул“ (2015). А постоянният гост в Кан, руският режисьор-емигрант Кирил Серебреников очаква решението на селекционерите за новия му филм „Изчезването на Йозеф Менгеле“ – разказ за зловещия лекар от Освиенцим, избягал в края на ВСВ в Аржентина.

Разбира се, сега в периода на напрегната селекция, режисьорски и продуцентски надежди, медийни прогнози и зрителски очаквания, подробна и точна информация не е възможна. Митологията Кан винаги изостря предварителното любопитство, макар че понякога през фестивалните дни то се преплита и с разочарования. Ала това също е част от легендата на Лазурния бряг!

Най-четени