Незаменимата екранна грация Джоди Фостър се отличи като едно от приятните изключения на наградите “Златен глобус” и триумфира с приз за ролята си в най-новия сезон на “Истински детектив”, който беше представен и в България миналата година. Фостър е лесбийка, но не парадира със своята сексуална ориентация, както е модерно. Тя преди всичко иска да се доказва като сериозна драматична актриса. А скоро предстои да я гледаме и в новия филм “Vie privee”.
Джоди Фостър изигра малолетна проститутка в “Шофьор на такси”, агент на ФБР в опасен танц с Ханибал Лектър в “Мълчанието на агнетата” и учен с поглед към звездите в “Контакт”. През 80-те, обсебен от нея фен стреля по президента Роналд Рейгън, за да я впечатли. Джоди е описвана като една от най-елегантните и талантливи лъвици на Холивуд,
Преди години, по време на фестивала в Кан, дори влюбеният в себе си режисьор и сценарист Спайк Лий успя да изрази вдъхновението си от Фостър и да каже, че му се иска и той да говори френски така добре, както тя. На 62 години тя е жива легенда на американското кино. Дете звезда, което не се отклони от пътя и не свърши като повечето момчета и момичета, постигнали световна слава твърде рано. Тя се усъвършенства като внушителна драматична актриса, печели две награди “Оскар”, а в последните години все по-често намира за все по-удобно пространството зад камерата с ролите на режисьор и продуцент.
За Джоди Фостър 50 години топ кариера на върха не стигат. Тя има още какво да даде на света на киното, попаднал в плен на политическата пропаганда. Нейната звезда изгрява с пълна сила през 1976-а с мрачния шедьовър на Мартин Скорсезе и Пол Шрьодер “Шофьор на такси”. По това време тя е на 13 и току-що е завършила една от най-трудните и противоречиви роли в историята на американската филмова индустрия. Фостър е пленила въображението на критици и киномани с образа на Айрис - малолетна проститутка от опасните и мръсни улици на Ню Йорк през 70-те години на миналия век.
Години по-късно тя говори колко травматично е било това иначе сюблимно творческо преживяване. За най-деликатните сцени е използвана дубльорка, но психологическото натоварване за това младо съзнание при всички положения е било огромно.
“Шофьор на такси” шокира и капсулира вниманието на всички в Кан през 1976-а с изобилие от насилие и една малка, но невероятно смела Джоди Фостър. Филмът печели голямата награда “Златна палма” в Кан, но шефът на журито - прочутият драматург Тенеси Уилямс - осъжда крайно кървавите сцени в шедьовъра на Скорсезе.
От “Шофьор на такси” са минали 49 години, но тя е в шоубизнеса дори преди това. Фостър започва изявите си като дете модел на три годинки, а на пет се сдобива с роля в тв поредица. Въпреки ранната си глобална слава тя не изоставя образованието и влиза в Йейл, докато се опитва да извърши трудния преход към роли на пораснали жени. Но още в първата година в колежа тя отново е в сърцето на световна медийна буря и изпитва крайните странични ефекти на огромната слава. Обсебеният от нея фен Джон Хинки я дебне периодично и се налага тя да ходи на лекции с охрана, а през 1981-а умопомраченият мъж стреля по президента Роналд Рейгън, за да я впечатли, вдъхновен от финала на “Шофьор на такси”. Рейгън оцелява, както и психиката на Фостър.
В края на 80-те тя удря джакпота с образа на жертва на изнасилване в правната драма “Обвинената”, за която получава и своя първи “Оскар” за главна женска роля.
Три години по-късно покорява света и взима втора статуетка на Академията с вече класическия за киното образ на Кларис Старлинг от ФБР в смразяващия психологически хорър трилър “Мълчанието на агнетата” на Джонатан Деми. Сцените между нея и сър Антъни Хопкинс в ролята на д-р Ханибал Лектър са учебник по качествено кино и актьорско майсторство от най-висока класа. Наистина вече не ги правят такива.
Изигра смел учен в „Контакт”
Бях убеден, че Джоди Фостър е човекът за главната роля в “Контакт”. Това беше едно от най-трудните и амбициозни неща, които съм правил. Близо тричасов филм за търсене на извънземен живот, за баланса и динамиката между вярата и изчисленията. Филм, който трябваше достойно да пренесе книгата на великия Карл Сейгън. И в сърцето на историята е тази смела жена учен. Нямаше по-подходяща от Джоди. Тя сътвори нещо специално в “Контакт”.
Робърт Земекис, режисьор
Родена е да създава образи
Работих с Джоди в “Алис не живее вече тук”, когато беше още дете, но знаеше толкова много. Тя е в бизнеса от тригодишна и това не е учудващо. Родена е да играе, да създава образи. След “Алис не живее вече тук” я взехме и в “Шофьор на такси”. На 12 години беше невероятна професионалистка. Справи се с една от най-трудните възможни роли.
Мартин Скорсезе, режисьор
Тя се страхуваше от мен, а аз - от нея
Толкова интересно беше да работим с Джоди в “Мълчанието на агнетата”. Наскоро тя припомни много забавна история в едно вечерно шоу. Още на първата репетиция се изплашила от мен и после не е искала да разговаряме. Така снимахме целият филм без да си говорим извън сцените. Била е ужасена от мен в ролята на Лектър. Избягвала ме е. Накрая дойде и ми призна, че през цялото време се е страхувала да говори с мен. А аз и отвърнах: “Но Джоди, аз се страхувах от теб!”.
Антъни Хопкинс, актьор
Джоди Фостър има две награди “Оскар” за главна роля и е направила няколко от най-прочутите и успешни женски образи в американското кино, още преди да навърши 30 години. През 90-те продължава с класните изяви във филми като “Нел”, “Контакт”, “Маверик” и “Анна и кралят”. Началото на новия век не е толкова благосклонно към нея, но тя все пак напомня за себе си с “Паник стая” и “Човек отвътре”, а в последно време се обърна към телевизията и режисурата. Преди години първа подаде ръка на зачеркнатия тогава заради пиянски изцепки и изказвания Мел Гибсън със своя режисьорски опит “Бобърът”.