ЕС планира радикална реформа на бюджета, предоставяйки повече власт на столиците

50-те разходни програми на Блока ще бъдат обединени в три фонда

Брюксел подготвя радикално преразглеждане на следващия трилион евро общ бюджет на ЕС, заменяйки десетки програми с обединени фондове, които биха предоставили повече покупателна способност на столиците, съобщава Financial Times.

Планът, очертан в документ, видян от Financial Times, призовава за "по-амбициозен" бюджет като "размер и дизайн", за да отговори на увеличените изисквания за разходи за отбрана и огромни изплащания на дългове.

Въпреки че документът не предлага обща сума за многогодишния бюджет, който започва през 2028 г., Европейската комисия прави аргументи за най-голямата промяна в начина, по който се разпределят средствата, като казва, че „статуквото не е опция“.

Отбелязва се, че необходимостта от изплащане на разходите за облигации от епохата на Covid само би възлизала на 30 милиарда евро годишно, или 20 процента от годишните разходи на блока – безпрецедентна финансова тежест, която ще принуди ЕС да преосмисли общите вноски.

Всеки опит за увеличаване на общия бюджет вероятно ще срещне твърда съпротива от страна на най-големите нетни вноски в бюджета като Германия и Холандия.

Вместо да рамкира преговорите около дългогодишни категории, комисията посочи, че иска да революционизира структурата на бюджета, като обедини над 50 „строги“ разходни програми в три основни фонда, които осигуряват повече „гъвкавост“ за справяне с неочаквани предизвикателства.

Бюджетът на ЕС традиционно се финансира от национални вноски, възлизащи на около 1 процент от брутния национален доход на ЕС. Приблизително около една трета се разпределя за земеделски субсидии, друга трета за най-слабо развитите региони — чрез така наречената политика на „сближаване“, а останалата част покрива всичко останало от чуждестранна помощ до заплати на персонала на ЕС.

Съгласно опростения бюджет Комисията ще съгласува единен „план за всяка страна с ключови реформи и инвестиции“, включително регионални фондове и субсидии за земеделие. Това на практика ще даде на националните правителства повече свобода на действие при вземането на решения по проекти, включително някои, които традиционно са били съгласувани на ниво местни власти с Брюксел.

Втори „Европейски фонд за конкурентоспособност“ ще насърчи инвестициите в ключови сектори и общи проекти, докато „обновен“ фонд за външна политика ще бъде „по-добре съобразен с нашите стратегически интереси“.

Тези два фонда биха могли да позволят на ЕС да отдели много по-голям дял от бюджета си за трансгранични отбранителни проекти, което не е било приоритет в предишните бюджети на ЕС.

Встъпителното предложение от комисията идва преди официалното законодателно предложение за бюджета — официално известно като Многогодишната финансова рамка — което трябва да бъде представено това лято. 

Комисията се аргументира, че съществуващите механизми за разпределение са твърде бюрократични и бавни при одобряването на проекти. Докато ЕС в момента е на половината път от своя седемгодишен бюджетен цикъл, само 6,4 процента от регионалните фондове са изразходвани до момента.

Договарянето на разходните пакети с правителствата на държавите-членки ще опрости процеса и ще позволи на Комисията да наблюдава как проектите постигат общите цели на реформата. Но това може да остави местните и регионалните власти с по-малко влияние върху използването на средствата. Документът казва, че всяка политика ще трябва да бъде „разработена в партньорство с националните, регионалните и местните власти“.

Говорител на комисията отказа да коментира предложенията, които трябва да бъдат представени в сряда.

Зигфрид Мурешан, консервативен член на Европейския парламент, отговарящ за преговорите по бюджета, каза: „Искаме бюджет, който е по-добре съобразен с новите приоритети на съюза, които са конкурентоспособност и отбрана на ЕС.“