Аличе Рорвахер ще води журито за тази награда
А кога тя е получила същото отличие?
Вече е известно - вълнуващата награда за дебютантите в Кан ще определя взискателно жури с председател успешната италианска сценаристка и режисьор Аличе Рорвахер! За режисьорите с първи пълнометражен игрален филм фестивалът в Кан е нещо като прощъпулник. Те се състезават помежду си, като в конкуренция влизат всички дебютни филми от официалната програма (основен конкурс, Особен поглед) плюс другите дебюти в подборките “Седмица на критиката” и “Петнайсетдневка на режисьорите”. Така всяка година се събират над 20 заглавия на бъдещи филмови величия, които все още само носят “маршалския жезъл” в раницата си.
Всяка година фестивалът събира големи кино звезди на червения килим.
Вече опитната режисьорка Аличе Рорвахер е била в Кан пет пъти, като още с първото си участие през 2011 година получава тъкмо наградата за дебютанти “Златна камера” за филма є “Тялото Христово”, тогава селектиран в “Петнайсетдневката на режисьорите”! Но следващият є филм “Чудесата” (2014) вече бе в основния конкурс, открои се със своите безспорни кинематографични качества и заслужено получи Голямата награда Grand Prix. А четири години по-късно “Щастливият Лазаро” (2018) бе отличен с наградата за най-добър сценарий. След това късометражният є филм “Le pupille” (2022) заслужи номинация “Оскар” в своята категория. От 2018 г. Аличе Рорвахер е член на Американската филмова академия, а през 2019 г. бе в състава на главното жури на 72-ия фестивал в Кан. Точна характеристика на филмите є дава известният корейски режисьор Бон Джун Хо, който с “Паразити” (2019) заслужи “Златна палма” в Кан и после 4 отличия “Оскар”! Той определя нейните филми като “талантлив микс от магически реализъм и късно ехо от италианския неореализъм”.
А самата Аличе Рорвахер определя наградата “Златна камера” като “Изключително вълнуващо събитие в живота и в професионалния път на всеки млад режисьор. То е като първа целувка или първа стъпка на непознато пристанище. Тези моменти остават завинаги в паметта. Затова тази награда справедливо е назована “Златна камера”!
“Чудесата” на Аличе Рорвахер с Моника Белучи печели голямата награда на журито през 2014 г.
Миналата година същата награда получи младият норвежки талант Халфдан Улман Тьондел (роден 1990) за филма му “Арманд” (от селекцията “Особен поглед”) - умен и вълнуващ разказ за психологическия рефлекс на 6-годишно дете, несправедливо обвинено за посегателство към негов съученик. Филмът получи и наградата на ФИПРЕССИ за “Откритие на годината 1924”!
А сега други млади режисьори навярно вече сънуват церемонията по закриването на 78-ия фестивал на Лазурния бряг на 24 май вечерта, сънуват сцената в прекрасната зала “Люмиер” и чуват името си, поканени да получат своята “Златна камера”. За един от тях сънят обезателно ще се сбъдне!