Мистерията Башири: Защо нито един археолог не смее да отвори тази специална мумия?

Преди близо век в района на Долината на царете в древния град Луксор е открита мумия, известна като „Недосегаемата“. Известният египтолог Хауърд Картър прави откритието през 1919 г., три години преди да открие великолепната гробница на Тутанкамон.

Методът, използван за завързване на балсамиращите кърпи на този древен труп, не е използван при никоя друга мумия. Увиването на тъканите е създало сложна рисунка върху лицето на мумията, която наподобява архитектурния дизайн на известните египетски пирамиди.

Прецизността и изтънчеността на метода показват, че този човек е бил много важна фигура в древноегипетското общество. Но самоличността на тялото остава неизвестна, тъй като отварянето на мумифицираните платна за изследване може да повреди непоправимо тази уникална техника на мумифициране.

Учените са използвали други методи, за да надникнат във вътрешността му, и са открили улики за неговата идентичност.

Компютърната томография и рентгеновите снимки, извършени без изобщо уредите да се докосват до мумията, са разкрили на изследователите, че мумията на „Башири“ е била мъж с ръст около 167 см.

Експертите твърдят, че мумията датира от периода на Птолемеите, между II и началото на III в. пр. н. е., пишат от Euronews.

По време на тази епоха изкуството на мумифицирането е в разцвета си. Мумията предлага уникална представа за погребалните ритуали през Птолемеевия период и в момента се съхранява в Египетския музей в Кайро.

Ролите от плат и рисунките по лицето на мумията наподобяват архитектурния дизайн на египетските пирамиди, което може да показва степента на уважение и високия статус на този човек в обществото.

Но защо учените не могат да разгадаят тази мумия?

Отварянето на платното на мумията е най-прекият начин да се получи информация за останките в нея. Но тези тъкани са много деликатни и крехки и увреждането им би унищожило единствения известен пример за тази техника на мумифициране.

Поради тази причина специалистите са използвали неинвазивни методи като компютърна томография и рентгенови лъчи.

Изследователите казват, че наблюдаването на декоративния вид на мумията предлага информация за мястото на този човек в живота. Например страничната ключалка на гърдите му е изработена от няколко реда мъниста и има бодли във формата на глава на ястреб, което се смята за знак за богатство и влияние.

На ризницата, покриваща тялото на мумията, има сцени, на които починалият лежи на легло, заобиколен от божествата Изида и Нефтида. До него присъстват и четиримата синове на бог Хор, дете на Изида.

Върху фурнира на мумифицираните крака има и две изображения на Анубис, бога на смъртта. Тези подробности подсказват, че този човек е бил много богат и важен, но нито една от тези улики не е довела учените близо до откриването на името му.

Единственото запазено указание за самоличността на този човек е надпис, написан набързо в гробницата му, който може да е името „Башири“ или „Нено“. Досега обаче експертите не са успели да определят със сигурност кое име е правилното.

Специалистите продължават да използват неинвазивни методи за изследване на тези удивителни останки и може би ще открият още улики за самоличността на мумията.

Дотогава мумията на Башири ще остане забулена в ореол на мистерия.

Най-четени