Само преди седмица Пиер Гасли поднесе най-голямата изненада във Формула 1 за сезона, като спечели Гран при на Италия на пистата „Монца”. Никой не слагаше в сметките пилота на „Алфа Таури”, но французинът умело се възползва от ситуацията, след като големият фаворит Люис Хамилтън допусна грешка и завърши седми.
В неделя пък пистата „Муджело” за първи път ще бъде домакин на кръг от най-престижния автомобилен шампионат. Собственикът „Ферари” ще чества състезание №1000 на пистата, но тимът на „червените кончета” рискува да превърне този юбилей в кошмар. Преди дни пилотът на „скудерията” Себастиан Фетел обяви, че преминава в „Астън Мартин” от новия сезон. А специалистите прогнозират, че това няма как да не се отрази и на резултатите.
Всъщност в историята на Формула 1 е имало няколко неочаквани победител, като две от сензациите са именно в Италия, и то на „Монца”. Британецът Петър Гетин (БРМ) става №1 през 1971-а. Но феновете помнят състезанието не толкова заради неочаквания победител, а за това, че петима пилоти завършиха в рамките на 0,6 сек. И може би резултатът ще си остане вечер рекорд във Формула 1. А черешката на тортата е триумфът на Гетин, единствен в кариерата му. През целия сезон той дори не взима и точки. То тогава британецът в последната обиколка се предвижи от четвърто на първо място, като изпреварва Рони Петерсон с една десета от секундата!
Виторио Брамбила („Марч”) пък ликува на Гран при на Австрия през 1975-а. Успехът му също е единствен за цялата кариера. И разбира се, преди старта никой не го брои за фаворит. Но на мокрото трасе той успява да пробие сред лидерите и да поведе, в същия момент домакините решават да спрат състезанието заради проливния дъжд. Победният финал обаче става куриоз. Брамбила триумфално вдига ръце, губи управлението над болида и се удря в загражденията. За щастие ударът не е силен – посмачкана е само предницата!
През 1996-а дъждът отново помага, този път на Оливие Панис на Гран при на Монако. Онзи същият успех, след който французите са принудени да чакат цели 24 години, преди отново да чуят „Марсилезата” в чест на свой пилот. Надпреварата е особено епична, всички фаворити отпадат. Михаел Шумахер, например, разбива болида си още на първата обиколка. А до финала стигат едва трима състезатели. Панис след старта от 14-а позиция направи впечатляващо каране и не допуска пред себе си Дейвид Култард „Макларън”. Победата е единствена в кариерата на Панис, а същият сезон попада на два пъти в точките с пето и шесто място.Времето помогна и на бъдещия шампион във Формула 1 Дженсън Бътън на Гран при на Унгария през 2006-а. Както и Панис, така и той, стартира от 14-та позиция зад кормилото на „Хонда”. Демонстрира невероятно майстортсво по мокрото трасе, но се и възползва от многобройните грешки и технически проблеми на конкуренцията. Например лидерът Фернандо Алонсо се удря в загражденията, след като пука гума. А Шумахер решава да не сменя гумите, но пък чупи окачването. Така Бътън преминава с голяма доза късмет първи финала.
Добрата преценка пък помогна на Джанкарло Физикела да ликува на Гран при на Бразилия през 2003-а. Неговият „Джордан” е почти безнадежден. Клиентите на „Бриджстоун” обаче избират „муждинни гуми” за състезанието, а тези на „Мишлен” – за лек дъжд. А когато пороят се изсипва италианецът изведнъж се оказа безумно бърз и конкурентен. На 54-а обиколка той изпреварва Кими Райконен, а на 56-а състезанието е прекратено след авария с болида на Фернандо Алонсо. За щастие на Физикела организаторите дълго спорят какво да направят и накрая решават да оставят класирането до 54-ия кръг. Ако надпреварата бе продължила, италианецът едва ли би спечелил. Неговият „Дожрдан” не издържа и двигателя му се запали в пит лентата!А на „Муджело”, където има бързи завои и гигантски прави отсечки, може да има нова порция изненади!