"Командването на ВВС полага всички усилия българската авиация да изпълнява задълженията си - да гарантираме суверенитета и независимостта на държавата и да защитаваме териториалната ѝ цялост. Независимо от трудностите и дългогодишното неглижиране и недофинансиране на бойната авиация, уверявам ви, полагаме всички усилия българското небе да остане чисто".
Това каза началник щаба на ВВС полковник Димитър Георгиев по БНТ.
"Независимо от сложната международна обстановка ще направим всичко възможно това да се случи и да разчитаме на български летци да пазят небето ни. Надявам се, че няма да се стигне до там нашите бойни пилоти да участват във война. Но искам да ви уверя - тези бойни пилоти 24 часа в денонощието са готови да изпълнят своите задължения и да защитят въздушния суверенитет на страната. Българските бойни пилоти пазят българското небе, пазят Родината", каза полковник Георгиев.
Днес отбелязахме 110 години от създаването на българската бойна авиация, така че вече 110 години българското небе се пази от български изтребители и български летци. Ние сме сред първите държави в Европа и света, които за първи път използват авиацията за изпълнуение на бойни задачи, каза още той.
По отношение на изтребителите МиГ-29 полковник Георгиев каза, че наистина те са в края на експлоатационния си цикъл. Това е най-вече поради изтичането на ресурса на т.нар. агрегати с ограничен брой летателни часове. Най-критично е положението с авиационните двигатели, които са причината летателната годност на МиГ-29 да бъде ограничена до края на 2023 г.
Шефът на ВВС каза, че Министерство на отбраната вече е водило на няколко пъти разговори с правителството на Полша и в момента сме в напреднала фаза за придобиването на два авиационни двигателя и в последствие сключване на междуправителствено споразумение между нашите две държави и още 6.
"С получаването на двигателите от полската страна ще получим глътка въздух в осигуряването на повече летателни часове на нашите изтребители. Но междуправителственото споразумение с Полша не трябва да бъде разглеждано като панацея. Ние нямаме нужда само от двигатели. Имаме нужда от други агрегати, които за съжаление конфликтът в Украйна затвори вратите за получаване на други резервни части за самолетите МиГ-29 и няма как да бъдат решени. За сега нямаме индикации от други партньорски държави, които могат да ни предоставят такива агрегати", каза още той.
ВВС са направили задълбочени анализи и са предложили на МО мултивекторен подход, който да предполага паралелни дейности, които включват: опция за удължаване на ресурса на двигателите на МиГ-29; при невъзможност да се удължи ресурсът - да се попълни нишен габ, който би се отворил. При втората линия усилията са насочени към придобиване на т.нар "заместващ изтребител".
Според полковник Георгиев това, което най-добре ще пасне, е изтребител, който да бъде доставен за най-кратък период от време, пилотите и техническият екип да бъдат обучени за най-кратко време и да отговаря на изискванията на съществуващата инфраструктура в момента.
Идентифицирани са няколко опции и МО е изпратило официално запитване до няколко държави. Получени са отговори от Швеция, Франция, очакват се отговори от САЩ и Израел. Проведени са първоначални преговори с Франция за "Мираж 2000" и с Швеция за "Грипен". "Мираж" са употребявани, Грипен са новопроизведени. Работи се в посока за 8-10 самолета. Няма конкретни оферти и ценови предложения, защото това са първоначални разговори, каза още началникът на щаба на ВВС.