Откриха първия автомобилен мост между Русия и Китай, построен по протежението на река Амур между Благовещенск и китайски град Хейхе, съобщава ТАСС. Връзката между участниците, тържествената церемония на откриването в Пекин и Москва беше обезпечена с видеовръзка.
„В днешния разделен свят мостът Благовещенск-Хейхе между Русия и Китай има специално, символично значение. Той ще се превърне в друга нишка на приятелството, която свързва народите на Русия и Китай. Строителството на моста започна през 2016 г., хиляди хора участва в строителството, работи се денонощно както от китайска, така и от руска страна", каза при откриването вицепремиерът - пълномощен представител на президента на Руската федерация в Далекоизточния федерален окръг (ДФО) Юрий Трутнев.
В петък първите камиони преминаха през трансграничния мост между Русия и Китай през ГКПП Кани-Курган-Хейхе - осем руски камиона от автопарка на Газпром Хелий Сервиз, използващи екологично гориво - втечнен природен газ отпътуваха за Китай. От китайска страна влязоха и камиони, превозващи автомобилни гуми и компоненти за електрическо оборудване.
Според министъра на транспорта на Руската федерация Виталий Савелиев въвеждането в експлоатация на съоръжението ще увеличи търговията с Китай до 1 милион тона товари годишно. „Мостът през Амур ще даде възможност за осигуряване на района с приоритетно развитие Приамурския край с необходимата инфраструктура, ще помогне за намаляване на транспортните разходи за бизнеса, ще даде възможност на съседните региони да намалят маршрута за износ и внос с повече от три пъти и ще стимулира развитието на съвместни инвестиционни проекти“, каза той чрез видеоконферентната връзка.
Ху Чунхуа, вицепремиер на Държавния съвет на Китайската народна република, каза че отварянето на моста показва готовността на двете страни за задълбочаване на всестранното сътрудничество. „Китайската страна е готова съвместно с руската да използва възможностите за пускане на моста, непрекъснато да насърчава транспортните взаимовръзки, да предоставя по-добри логистични услуги за движение на персонал и да засили търговските отношения“, каза Ху.
Уникален модел
Трансграничният мост е изграден по уникален концесионен модел. На 5 юни 2016 г. в Харбин е подписано споразумение, според което мостът е построен за сметка на небюджетни източници. Страните създадоха съвместна руско-китайска концесионна компания, чиито концесионери бяха правителството на Амурска област и народното правителство на провинция Хейлундзян. Според експерти средствата, вложени в строителството, ще се изплатят за 16 години. След приключването на проекта граничният пункт стана собственост на Амурска област и провинция Хейлундзян с разграничаване на собствеността по руско-китайската граница.
Строителството на моста започна на 24 декември 2016 г., извършено е паралелно както от руски, така и от китайски специалисти. Дължината на моста е 1080 м, руската и китайската страна са изградили точно половината, всяка по 540 м. Части са изградени синхронно от двете страни, скачването им е извършено на 31 май 2019 г. Общата дължина на моста е 20 км. Това включва 6 км път в Китай и 13 км пътища за достъп в Русия.
От руска страна в работата са участвали 960 души, мостът е построен от руски материали: от опори до хардуер.
Това е вторият трансграничен мост в Далечния изток. Строителството на първия, който е железопътен и свързва Нижнеленинское и Тонгдзян (КНР), приключи на 27 април 2022 г. Мостът е предназначен за алтернативно преминаване на влакове по железопътната линия с коловоз от два стандарта: ширина 1520 мм за руски подвижен състав и 1435 мм за китайски.