Започват изпитанията на първия рециклиран пътнически вагон от общо 15 за нуждите на БДЖ, чиято реконструкция беше възложена на “Вагонен завод – Интерком” АД в Дряново. След дълго прекъсване, работата по проекта, наречен „Сокол“, е възобновена и продължава с модернизацията на следващите безкупейни вагони. Композициите ще са готови след около година, а първият вагон-още това лято.
Първият вагон, т.нар. прототип на водещото предприятие, което е на 103 години и е първото по рода си у нас, предстои да бъде изпитан най-напред в завода, откъдето излиза, а след това и в специализирана лаборатория в Румъния.
Конструкцията под модерното оборудване и новия интериор е от вагони от серията Б 84, произвеждани 1988 – 1990-та година отново в дряновския завод.
Проектът за модернизация на 15-те пътнически вагона беше възобновен след забавяне от година и 4 месеца и спорове около договора, сключен през пролетта на 2021 година между БДЖ – Пътнически превози и изпълнителя, избран след проведена обществена поръчка. От БДЖ се позовават на правото на интелектуална собственост върху модела Б 84, произведен в същия завод, когато е бил държавно предприятие. Доказва го огромната документация, съхранена в пълнота. За това свидетелстват класьори с паспорти на вагоните от серията и технологичните карти.
Така с нов времеви график модернизацията на возилата по договора за 26,6 млн. лв. без ДДС продължава. Въпреки закъснението, цената по сделката няма да бъде променяна. Един рециклиран вагон ще струва 1,8 млн. лева без ДДС.
"Вагонът е сложно съоръжение и съдържа над 23 000 детайла като само кабелите в него са над 9 километра. Никой досега не е правил такъв вагон в България, бих казал, че и в Европа са малко вагоните, които са направени по този начин. От стария вагон ползваме само металната конструкция, всичко друго - облицовки, седалки, осветление, врати, под, отопление, климатизация - всичко е ново - нещо, което изглежда хубаво. С всички нови материали, негорими, екологични, отговарящи на съвременните изисквания за сигурност, надеждност. Много електроника има. Конструктивната скорост на рециклираните вагони ще бъде повишена от 130 на 160 км/час", казва Валери Димитров, изпълнителен директор на предприятието в Дряново.
Той допълва, че в вагоните "Сокол" е внедрен нов модел спирачна система, производен през 2020 година, а специални системи за присъединяване на вагоните един към друг няма да позволи заснежаване във влака. Проектът включва вагони I и II класа, както и специализиран за превоз на пътници с увреждания.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова