Надежда Костадинова, експерт в хотелиерството: В сектора все по-успешно съчетават човешкия труд и изкуствения интелект
Високите технологии напоследък намират все по-широко приложение в туристическия бранш. В стремежа си обектите им да са по-привлекателни и лесно достъпни, предприемачите внедряват биометрия, смарт- и дигитални технологии. Това споделя Надежда Костадинова, която е преподавател в Катедра "Туризъм" при Стопанския факултет на Великотърновския университет и експерт в хотелиерството.
„Туризмът е доста динамичен отрасъл. Той бе един от секторите, които претърпяха огромни загуби от COVID-кризата. От тогава браншът се развива и адаптира към промените на пазара с по-високи темпове“, коментира Надежда Костадинова.
По думите и е наложително да се ползват най-новите технологии, защото туризмът е сектор, при който решението да се предприеме едно туристическо пътуване се взима на по-ранен етап от реализацията му и затова свързаността между доставчиците на услуги и посетителите е много важна. Комуникацията между тях трябва да е надеждна.
„Това, което забелязваме след пандемията е, че времевият "прозорец“ между резервацията и самото пътуване или настаняване все повече намалява. Потребителите действат много по-спонтанно, по-трудно се правят планове напред във времето. Благодарение на новите технологии бързо, лесно и в реално време се осъществява връзката между клиента и доставчика на туристическата услуга“, обяснява Надежда Костадинова.
Ключова за сектора се оказва гъвкавостта. Гостите често променят решенията си относно пътуванията, периодите, до последно търсят най-изгодните оферти. Все още цената е най-уязвимата точка, когато се прави покупка в туризма.
Затова и доставчиците -хотели, авиокомпании, а и самите туристически дестинации следва да са много гъвкави, за да предложат най-изгодната цена и да спазят добро съотношение цена-качество, за да бъдат именно те изборът на потребителя.
Поскъпване на туристическите услуги има. Както във всички останали отрасли, то се определя от инфлационните процеси, от вдигането на цените на всички компоненти, които туристическият бизнес пакетира в своите крайни продукти.
„Практиката показва, че най-голямо влияние оказва човешкият труд. Той вече е скъпо удоволствие. Работодателите в туристическия бранш търсят варианти как най-успешно да съчетават живият човешки труд с изкуствен интелект. По тази причина на там следва да са насочени и техните планове, идеи, нови проекти за управляваните бизнеси. Изкуственият интелект и човешкият труд в правилните вид и съотношение, могат да предложат на туристическия пазар един наистина привлекателен туристически продукт на конкурентна цена. Решенията за внедряване на изкуствен интелект в туристическите платформи, намира все по-голямо приложение. Непрекъснато се тестват нови, по-съвършени модели, вече работещите се надграждат“, коментира Надежда Костадинова.
Тя допълва, че решения с помощта на изкуствен интелект в туризма обикновено се срещат още на сайта на съответния хотел или авиокомпания. Много често в долния десен ъгъл се появява чатбот, на когото могат да се зададат всякакви въпроси относно предстоящите пътувания. Стремежът е изкуственият интелект да се доразвива, за да може да отговаря на все по-специализирани запитвания, вместо да дава базова информация за цена, свободни места и други въпроси от общ характер.
„Още преди пандемията предприемачите започнаха да осъзнават, че преживяването е важна част от туристическия пакет и определя неговото качество, а и цена. Днес обаче то е определящо. Хората вече подбират мястото, което да посетят съобразно това , което ще преживеят. Туризмът е емоция и именно тя прави продукта повече или по-малко продаваем. Големите платформи, така наречените „онлайн туристически агенти“ бяха от първите сериозни корпорации, които внедриха освен настаняване, секции за преживявания. В тях клиентът лесно може да избере какво да посети - културни забележителности, пешеходни турове, местни атракции и др. В някои от платформите като например Airbnb, можем да заявим предварително екскурзоводски услуги - местни пешеходни турове, предлагани индивидуално или групово, курсове по кулинария, посещение на занаятчийски ателиета и работилници за различни изделия, велотурове и много други. Важно е дестинацията да излиза в тези платформи с традиционното, с изява на местните бит, култура, традиции. "Не случайно, дори и в малките населени места започнаха да се пресъздават публично по атрактивен начин обичаите и кулинарията на местното население. Нещо повече, това представяне все по-често се превръща в цял фестивал или друго местно събитие, което привлича туристи", обяснява Надежда Костадинова.
Като друго технологично решение, работещо в посока повече посетители, Костадинова посочва т.нар.машини за резервации, служещи на хотелиерите. Това е форма за директен контакт, даваща отлични резултати за активната свързаност между хотелиер и гост. Тези внедрени в сайтовете дигитални разработки търпят усилено подобряване и набавят на предприемачите така необходимите гарантирани резервации в реално време.
„Дигитализацията е процес, който намира широко приложение в туризма. Предприемачите в хотелиерския бизнес използват системи за управление на хотелски собствености. Те също стават все по-удобни и функционални за употреба, базирайки се на облачни пространства. Така хотелите могат да се управляват не само от компютъра, но и от мобилните телефони, като се следи състоянието на обекта в момента, както и всички необходими показатели за ефективност. Вижда се каква е заетостта, какви резервации постъпват, изтеглят се справки“, коментира Надежда Костадинова.
Тя е категорична, че все по-популярни стават и биометричните разработки. Това са възможно най-сензитивните технологии. При тях с пръстов отпечатък може да се проследи целия път на клиента от влизането му в даден обект до напускането. Те са една изключително полезна и приложима технология за големите комплекси, които предлагат множество услуги и функционални зони. Само с един пръстов отпечатък гостът може да отключи стаята си, да влезе в спа-центъра, да ползва залите за спорт, ресторантите, конгресния център и т.н. За съжаление близо 90 % у нас са предимно малки и средни бизнеси в хотелиерството. Един такъв собственик трудно би могъл да си позволи високотехнологични решения в чисто бюджетен план.
Важни се оказват и разработките, които индивидуализират продукта. Те помагат на хотелиерите за това гостът да се почувства важен и желан.
Пример може да се даде с вътрешното смарт канализиране на обектите. Още с влизането гостът получава персонализиран поздрав. При включване на смарт екрана може да види информация за хотела и региона, за промоциите, които се предлагат в ресторантите и баровете на обекта, за програми и анимация на хотела и т.н. На база на лоялните членства за госта е събрана достатъчно информация, която дава възможност на хотелиерите да му отправят най-подходящите предложения за покупка на допълнителни услуги. Когато пътят на клиентското преживяване е ясен, този процес става полезен и ефективен за предприемачите.
Вносът на кадри в бранша е неизбежен. Наема се персонал от Индия, Филипините, Непал, Узбекистан и др.страни.
„Това не е най-добрият вариант за предприемачите, защото комуникацията с гостите по време на престоя им е много важна, а често пъти има езикова бариера. Не винаги тези кадри са удовлетворени от битовите условия, от работата и заплащането, а често пъти идват в България, за да могат да заминат към трети страни. Не виждам скоро този проблем да бъде решен. Младите хора у нас не са готови първо да положат труд и да докажат, че искат да се развиват. Търсят се бързите пари, уменията и специализираните компетенции се омаловажават", споделя Костадинова.
Като най-бързо развиващи се региони в момента се открояват урбанизираните ни центрове като София, Варна Бургас, Пловдив, където има хотелски вериги, летища и други транспортни възли и където търсенето на туристически услуги е най-високо.
Те се популяризират още и чрез конгресно-конферентния си туризъм. При този подсектор технологиите и внедряването на най-иновативните решения са от изключителна важност.
Велико Търново е един от най-атрактивните и разпознаваеми градове в страната ни, със собствен стил и отличими дух и атмосфера.
„За съжаление дълги години говорим за потенциал, но не и за пълноценното му реализиране тук. Туризмът във Велико Търново доста изостава от технологичните нововъведения. Неминуемо се реализират и пропуснати ползи. Липсват инвестиции от външни компании. Туристическият бранш е на предела на силите си в резултат на множеството кризи-икономическа, здравна, политическа, заради недостига на кадри, липсата на добра пътна инфраструктура и др.“, изброява Надежда Костадинова.