Попълва се онлайн
Въпросник към родителите какво да се промени в средното образование, така че да се подобрят резултатите на външните оценявания, матурите, международните оценявания, както и годишните оценки, пусна Министерството на образованието и науката. От отговорите се очаква да излязат решения на наболелите проблеми, през които просветното ведомство да направи и предложения за законодателни промени.
Срокът за попълване на въпросника от родителите е до края на октомври. Тогава една от петте работни групи в МОН, които бяха сформирани, за да излязат с решения за развитие на образованието - тази за оценката на въздействие на образователния закон, трябва да даде предложения в доклад към министъра на образованието. Това обясни пред “Труд news” председателят на Синдикат “Образование” Юлиян Петров, който е част от експертите в работните групи (виж карето).
Анкетата е онлайн и в нея има отворени и затворени въпроси. Първите са за това дали досегашната практика на преподаване отговаря на съвременните условия и до каква степен децата придобиват необходимата грамотност в училище. Детайлни са въпросите за това дали са необходими промени в учебниците и по кои показатели - фактология, разбираемост на езика, сложност, наличие на фактологични грешки, и да се даде оценка на сегашните издания.
Има и въпроси, които засягат други два наболели проблема, на които МОН, а и депутатите се мъчат да намерят решение. Чрез анкетата се търсят нагласите относно повтарянето на класове - “Мислите ли, че трябва да се върне повтарянето на класовете от 1. до 4. включително?”, питат от МОН родителите.
Искат от тях да им кажат и какво смятат относно това дали следва да се въведе задължителен курс по български език за децата, които завършват 4. клас и не го владеят в необходимата за успешно обучение степен. В отворен въпрос експертите от работната група питат и “какви са причините значителен брой деца да остават извън образователната система и как те да бъдат приобщени?”.
Анкетата е свързана със законодателни промени и търсене на пътища за подобряване на резултатите от матурите, националните външни оценявания, годишни оценки, международното оценяване, класациите. До края на октомври работната група в МОН трябва да стигне до изводи и да предложи законодателни промени. Има и втора анкета - тя е до педагогическите специалисти. Ще вземем на работна група предвид и други водещи изследвания, за да намерим най-добрите решения, обясни Юлиян Петров и уточни, че в организацията му знаят отговорите и имат готови предложения за промени в закона за училищното образование, които ще бъдат отправени към образователната комисия в парламента. Петров посочи още, че някои от работните групи, които работят в МОН, вече са на финал. Една от тях е тази за езиковата интеграция.