Светофар за пешеходци няма да отпуши пътя за Гърция

Пешеходният светофар с бутон ще "цъфне" тези дни в Кресна, но всички знаят, че тапата няма да изчезне.

Няма край тормозът за шофьорите в Пиринско

В Кресна монтират до утре уредбата с бутон, но тапата остава  

Строят обход след септември

Светофарна уредба ще бъде поставена на прословутата пешеходна пътека в центъра на Кресна, която е нарочена за главен виновник за тежкия трафик по пътя за Гърция. Това се реши на среща в министерството на регионалното развитие, която се състоя по инициатива на министър Иван Иванов, с ръководството на АПИ, представители на МВР и кмета на община Кресна Николай Георгиев във връзка с тежкия трафик в града през летния сезон.

Тази мярка едва ли ще отпуши трафика за Гърция, който е удвоен след влизането на страната ни в Шенген. Радостта за бързо пътуване до морето в Гърция бе помрачена от реалността, за която и медиите и експертите предупреждаваха, че тепърва почват големите тапи по пътя за южната съседка.

Ето и фактите според професионалните шофьори, пътуващи редовно по това направление. Имаш магистрала "Струма" и от София до Благоевград пътуваш нормално с висока скорост. После стигаш до тунел "Железница" и падаш на 90 километра в час. Излизаш на светло и изведнъж попадаш в гърлото на фуния, където скоростта пада на 50 км/ч в началото на дефилето и има колчета, които забраняват изпреварването. Пропускателна възможност на трасето е само за 800 автомобила на час, а през летния сезон натовареността достига до над 1600 на час.

После пътят за Гърция минава през центъра на град Кресна, където трябва да се кара с 30 км/ч. "Нали разбирате, че една пешеходна пътека няма как да е виновна за образуването на тапи", казва шофьор, който поне през ден пътува от Петрич до София.

Миналата седмица в последните дни на юни бе достигнат абсолютният рекорд - запушването започваше от Симитли и стигаше до Кресна. По цялото протежение имаше автомобили, които едва пъплеха, а на места движението спираше. И едни 16 километра се минаваха за близо 2 часа пъплене и спиране.

Най-големите тапи се образуват в дните четвъртък, петък, събота и неделя. Тогава всички от столицата и Пиринско тръгват за уикенд в Гърция. В трафика се движат и тирове, както и пътуващите от Румъния и Сърбия. И, както казват шофьорите, адът стъпва в дефилето. Има и още една тапа по пътя за морето - малко преди Кулата, при бензиностанциите, където магистралата отново влиза в тесен път.

Какво предлага държавата за временно решение!

„Ние от Кресна правим голям компромис, съгласихме се на прочутата вече пешеходна пътека да се постави светофарна уредба. Тя ще свети постоянно в зелено, ще забранява завоя наляво, за да няма забавяне. Но и ще има бутон за пешеходците, които, като се натрупат, ще задействат червената светлина за пресичане, коментира кметът на Кресна Николай Георгиев. Освен това ще се поставят и разделителни колчетата в района на пешеходната пътека.

"Но това е временно решение, най-добрия вариант е да се направи колкото се може по-бързо обходният път, който започва да се строи септември и ще продължи сигурно около две години, защото трасето минава през трудни терени, чак тогава нещата ще подобрят. До генералното решение - довършването на "Струма" през Кресненското дефиле, добави кметът Георгиев.

Очаква се до четвъртък светофарната уредба да бъде монтирана.

Но шофьорите не вярват да се облекчи пътуването. Тапи на отделни места вече няма, те са навсякъде до границата с Гърция. Тормозът ще продължава, докато не се изгради изцяло магистрала Струма, а това в близките 5 години няма да се случи.

Властите напомнят, че има и друг близък пункт, този през ГКПП Илинден-Ексохи и движението не е толкова натоварено. Шофьорите обаче го избягват, защото пътят е с много завои, често се изпреварва рисково, преминава се проходът Предел и няколко тира един след друг са достатъчни, за да създават напрежение. По този маршрут пътят към Солун се удължава най-малко с час.

Най-четени