За да глобява повече, МВР иска ограничение до 130 км/ч по магистралите
Участъците под контрол - известни в интернет
Камерите на тол системата няма да засичат средна скорост от град до град, а в 80 отсечки, всяка от които е с дължина от 2 до 20 км. Колкото са по-къси, толкова и измерванията ще бъдат по-точни, обясни вчера инж. Олег Асенов, шеф на Националното тол управление.
Например от София до Бургас по магистрала “Тракия” ще има 10 отсечки за контрол на средната скорост, от София до Варна 12, от София до Троян - 8, от София до Сандански 9 и т. н., обясни инж. Асенов. Засичането може да стане най-рано до три месеца, когато бъдат изпълнени две условия.
Първото е парламентът да прием поправки в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), в който се въвеждат понятията “средна скорост” и “система за секционен контрол на средната скорост”. Проектът вече мина на първо четене. Второто условие е засичането на средна скорост да бъде сертифицирано от Българския институт по метрология и опитите за установяване на стандарт вече са започнали на Северната скоростна тангента край София, но ще продължат най-рано до края на юни.
294 са камерите на тол системата и всеки две от тях могат да засичат средна скорост. Това става, след като едната се определи за вход, а втората за изход на даден участък. Двете правят по една снимка на регистрационния номер на автомобила, преминал от стартовата и през финалната линия по трасето за определено време. Средната скорост се изчислява по най-простата формула, която децата учат в 4-ти клас - скоростта е равна на изминатия път за единица време.
Тол системата рапознава и вида на превозното средство - дали е лек или лекотоварен автомобил до 3,5 тона, дали е камион или автобус. Със същите поправки в закона, депутати приеха и да се намали скоростта за всички автомобили до 3,5 тона по магистралите от 140 на 130 км/ч, а на скоростните пътища - 120 на 110 км/ч. Иска се и намаляване на разрешената скорост за товарни автомобили над 3,5 тона от 100 км/ч на 90 км/ч на магистралите и да стане колкото е и за скоростните пътища.
Очевидно е желанието на МВР да глобява все повече и повече нарушители, но всъщност тол системата няма да доведе до лавина от електронни фишове, а ще има възпиращо и възпитателно действие, смятат експерти. Въпросните 80 отсечки за секционен контрол на средната скорост ще се знаят от шофьорите, които - ако са съвестни, сами ще намалят натискането на педала на газта. Вероятно още след първия месец участъците ще бъдат включени и в системите за навигация като шофьорите ще получават предупреждение в автомобила, че навлизат в зона за засичане, както и “отбой” при излизане от зоната.
Глобите за превишена средна скорост няма да са различни от тези за превишена моментна скорост, засечена от радарите на КАТ. В приетите на първо четене промени в ЗДвП сумите не са увеличени, само че има уловка - при две нарушения в рамките на 1 година, второто се плаща двойно, а при трето, четвърто или повече - тройно. Например глобата от 50 лева за превишение от скроостта от 11 до 20 км/ч, може да се окаже, че е 150 лв. за системните нарушители.