Столична община представи днес новите изисквания към сметопочистващите фирми, които се обявяват заедно с обществените поръчки за изпълнение на дейностите по чистота и извозване на отпадъците в София. Те бяха представени от кмета на София Васил Терзиев, зам.-кмета по екология Надежда Бобчева, директорът на Столичния инспекторат Николай Неделков и на Столичното предприятие за третиране на отпадъците Николай Савов, и директора по управлението на отпадъците Емил Георгиев.
Екипът на Терзиев очаква след сключване на новите договори чистотата в столицата да се подобри с фокус върху няколко ключови аспекта:
"Един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата. Така че от нашия опит тази година и половина сме събрали редица инструменти, които да защитават интересите на общината и на софиянци и да бъде променен балансът от предишните договори, които защитаваха в немалка степен интереса на фирмите. Целта е да си върнем контрола върху чистотата на София", заяви кметът Терзиев.
Повишените изисквания в новите поръчки акцентират върху:
Обявените поръчки са за районите, за които договорите за сметопочистване изтичат през 2025 година, с обща прогнозна стойност: 515 473 737 лева с ДДС за петте години, както следва:
За Младост, Витоша, Овча купел и част от Триадица настоящите договори изтичат през 2027 година. Красна поляна се обслужва от общинското дружество “Софекострой” ЕАД, чийто договор се подновява всяка година.
За да подобри чистота в града, екипът на Васил Терзиев залага няколко ключови подобрения в изискванията към фирмите, които ще дадат по-добра възможност на Столична община за контрол на дейността.
Досега: Завишен контрол по цялата верига, повече санкции, удължен живот на депото
Столична община вече завиши контрола по заварените договори за сметопочистване. Рекорден обем санкции е наложил Столичният инспекторат на сметопочистващите фирми през 2024 година: 2 343 954 лв. в сравнение с 685 303 лв. за 2023 година
Завишеният контрол на входа на завода и по трасето на камионите, в координация между Столичния завод за третиране на отпадъците (СПТО), Столичния инспекторат (СИ) и Столична община, вече дават реален резултат. Удължен е срокът за запълване на последната клетка на депото за битови отпадъци “Садината”- с две години и половина или до април 2029 г., според последното обследване, направено от проектантите на депото през април тази година.
Повишени изисквания в новите поръчки
Размер на санкциите
В новите договори е заложено от 2 до 10 пъти увеличение на размера на неустойките за установено неизпълнение на различните дейности, както следва:
Начин на прилагане на санкциите
Освен размера Столична община променя и начина, по който се налагат санкциите за неизпълнение на дейностите по договорите:
Автоматичен контрол
За да подобри контрола и да освободи ценен човешки ресурс, ангажиран да следи камиони, да засича, документира и предотвратява системни злоупотреби, Столична община задължава фирмите да интегрират нова умна система за проследяване на изпълнението на задълженията, която включва:
Новата система ще е собственост на и ще се инсталира от Столична община и данните ще постъпват в администрацията в реално време под контрола на общината, за да се премахне възможността за манипулиране на данни.
Нови гаранции
Досега фирмите се възползваха от възможност за гаранция за изпълнение на задълженията във вид на застраховка - почти невъзможна за възстановяване. Новите гаранции са:
Автоматизирана система за сметосъбиране със срок за въвеждане до 8 месеца
Столична община ще задължи сметосъбиращите фирми да повишават капацитета си за механизирано събиране и извозване на отпадъците:
Да подменят старите сиви контейнери и камионите, които ги обслужват с такива, които са максимално автоматизирани, за да се намали човешката намеса, която води до злоупотреби.
Повече камиони за ЕГО
Сметосъбиращите фирми ще трябва да осигурят по-голям брой камиони за едрогабаритни отпадъци - от един до два камиона за събиране на ЕГО в зависимост от зоната. Броят и видът техника, заложени в новите поръчки, е изчислен на база анализи на броя курсове и обеми от всяка от зоните.
Новите договори залагат и по-високи изисквания в техническата спецификация към почистващите фирми за извършване на повече механизирано метене на тротоари и пътни платна:
IV. По-ефективно снегопочистване
Новите изисквания за наличност на техника са направени на база на анализ на нуждите във всеки район, за да се постигне оптимален ефект, при който от всеки вид техника има достатъчно и да се избегне задължение на фирмите да поддържат ненужни мощности, с които излишно да товарят бюджета на общината, съобщиха от "Московска" 33.