С AI генерираха фалшива реклама с доц. Ангел Кунчев

Предлаганите чрез измама продукти обикновено са хранителни добавки.

Главният държавен здравен инспектор е в роля на хвалещ крем за стави

Фалшиво видео имаше и с президента Радев

Клипчета с изкуствен интелект мамят потребители 

Фалшиви клипчета, генерирани с изкуствен интелект (AI), използват образа на доц. д-р Ангел Кунчев за реклама на крем против болки в ставите. За това сигнализират от “Ние, потребителите”. Те са докладвали рекламата с искане за нейното сваляне от мрежата. Лицето на главния държавен здравен инспектор е употребено в изфабрикувано интервю във видео, в което доц. Кунчев предлага мазило, премахващо болката в ставите за три дни и твърди, че вече имало над 100 000 излекувани. От “Активни потребители” са сметнали, че фалшивото видео с доц. Кунчев има над 340 хиляди гледания във фейсбук за около 2 седмици. То е качено като лента и не може да бъде намерено по ключови думи или проследено в архива на страницата “Updates Realm”, която го разпространява.

Това е поредна злоупотреба с лицето на главния държавен здравен инспектор. През миналата година Софийската районна прокуратура се самосезира за медикамент, в чието популяризиране бе замесено името на доц. Ангел Кунчев. По случая бе образувана преписка и е възложена проверка на Дирекция “Киберпрестъпност” към ГДБОП - МВР.

 

Редица телевизионни водещи, певци, актьори, медици и дори свещеници, са сезирали ГДБОП за подобни киберпрестъпления срещу личността им. Сред тях е доц. Атанас Мангъров. Фалшифициран бе и сайтът на “Труд news”.

Въпросните реклами са само малка част от заливащите интернет пространството фалшиви клипове с популярни личности, с цел подмамване на потребителите да закупят продукти със съмнителен произход и качества. Обещават светкавични резултати, най-често за чудодейно изцеление, вечна младост или магическо отслабване.

Обикновено видеата, произведени чрез AI, имат дефекти, които издават, че не са автентичнни, посочват от потребителската асоциация. Такова например, е разминаването при движението на устните на говорещия и звука, който се чува. Произношението често има неправилно поставени ударения, а правописните грешки на субтитрите са фрапантни.

Редица телевизионни водещи, певци, актьори, медици и дори свещеници, са сезирали ГДБОП за подобни киберпрестъпления срещу личността им. През изминалата година за фалшива реклама на лекарствен продукт с образа на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан сигнализираха от канцеларията на митрополията. Става дума за подобно видео, с което чрез изкуствен интелект е изградена фалшивата реклама. Негово Високопреосвещенство призова обществото да не се доверява на подобен тип продукти, които могат да навредят сериозно на човешкото здраве.

Лъжовна реклама за продукт с неясно съдържание бе засечена и с образа на Ловчанския митрополит Гавриил. Сред потърпевшите е и доц. Атанас Мангъров с фалшификация на сайта на “Труд news”.

Примата на българската естрада Лили Иванова също бе използвана в лъжлива реклама. Имаше и случай със злоупотреба с името на кардиолога проф. д-р Иво Петров. Не се размина и диетологът Енджи Касабие, която бе поставена в роля на фен на мнимо лекарство за отслабване. В мрежата се завъртя и продукт срещу болки в коленете, препоръчван от Слави Трифонов.

Още през 2023 г. от Администрацията на президента алармираха за разпространяван в социалните мрежи клип с образа и гласа на държавния глава Румен Радев. Министерството на вътрешните работи тогава информира, че са предприети незабавни действия от специализираните служби на ГДБОП и фалшивият клип бе свален от интернет пространството.

Заради новата вълна от подобни измамни клипчета и повишеното медийно внимание към проблема, от прокуратурата обявиха, че започват разследвания. Няма данни държавното обвинение да е открило измамници и да е пратило поне един казус в съда.

Предлаганите чрез измама продукти обикновено са хранителни добавки. Повечето от тях са регистрирани в БАБХ, но това не гарантира лечебните им качества. В последните години в агенцията получават по над 5 хиляди заявления за регистрация на хранителни добавки, а пазарът за тях се увеличава годишно с 10-15%.