Тайните в имената на аристократичните марки

Тайните в имената на аристократичните марки

Автомобилните марки, които съществуват в Европа и в САЩ от много десетилетия, съдържат в имената си значение, заложено от техните създатели

Rolls-Royce носят известна сянка на тъга

Bentley - ангажимент към скоростта

Автомобилните марки, които съществуват в Европа и в САЩ от много десетилетия, съдържат в имената си значението, заложено от техните създатели. След като дешифрирате имената, можете да се потопите в дълбините на намеренията на създателите и тайните на тяхната творческа философия.

Rolls-Royce (Ролс Ройс)

Автомобилите Rolls-Royce носят известна сянка на тъга. Phantom (Фантом), Silver Spirit (Сребърния дух), Silver Shadow (Сребърната сянка), Silver Ghost (Сребърния призрак) намекват за някаква връзка с отвъдния свят. Дори емблемата под формата на двете преплетени букви RR е покрита с траур. Всичко това не е случайно. Компанията е основана от двама предприемчиви хора - инженер Хенри Ройс и мистичния аристократ Чарлз Ролс. Хенри Ройс до този момент продаваше електрически уреди и закупи френската кола Decauville, която реши да я направи идеална. Той преработи двуцилиндров двигател, намали обема му, смени вала му, така че буталата да започнат да работят в противофаза. Резултатът беше тих и безшумен двигател, който впечатляваше с мекотата на своята работа. Чарлз Ролс финансираше разработката на инженера и през 1906 г. беше представено първото шаси на новата компания Rolls-Royce, на което много ателиета за каросерии вече създаха свои собствени уникални автомобили.

Основното предимство на Rolls-Royce бяха двигателите, които бяха обичани не само от автомобилистите, но преди всичко бяха полезни за авиацията. Чарлз Ролс като съосновател на Кралския аероклуб от 1903 г., започва да инсталира тези двигатели на самолетите. През пролетта на 1910 г. Чарлз Ролс получава лиценз за пилот на самолет, и на 2 юни 1910 г. прелита Ламанша, но на 12 юли 1910 г. Ролс загива в самолетна катастрофа. Оттогава буквите на емблемата са боядисани в черно, и олицетворяват траура по трагично загиналия съосновател на компанията.

Aston Martin (Астън Мартин)

Компанията Aston Martin е основана през 1913 г. от двамата приятели, Лионел Мартин и Робърт Бамфорд. Първоначално компанията се казваше Bamford & Martin, но те не произвеждаха автомобили, а търгуваха с тях. Това беше обединение на двамата търговци, които съвместно развиваха бизнеса си за продажба на спортни роудстъри на вече почти неизвестната английска марка Singer. Лайънъл Мартин обичаше моторните спортове и участваше в така наречените състезания по изкачването на хълма Астън Клинтън. Преодоляването на криволичещото трасе с много опасни завои беше трудно и същевременно почетно за състезателите. В чест на една от победите си в тези състезания Лайънъл нарече своя спортен прототип Aston Martin.

Първият Aston Martin е произведен през март 1915 г. на шасито на „Изота-Фраскини“ от 1908 г. и се задвижва от 1,4-литров четирицилиндров двигател Coventry-Simplex. Колата се оказа успешна и започнаха да пристигат поръчки от местните аристократи, които обичаха спорта. Но започва Първата световна война и всичките 14 произведени автомобили бяха взети в армията и започнаха да служат в авиационната компания Sopwith.

След войната основателите на тази работилница за автомобили продават своя бизнес и новите собственици продължават да се произвеждат малки серии от спортни автомобили, а в края на 1920-те години се появява и логото с крилата, което се възприема като символ на скоростта, свободата и мечтите.

Марката става широко известна през 1947 г., когато е закупена от собственика на индустриалната корпорация за производство на селскостопански машини Дейвид Браун. Той разработва спортния роудстър Aston Martin DB с мощен 2,5-литров двигател, който му позволява да постигне няколко победи в спортните състезания.

Bentley (Бентли)

Bentley също е роден от света на английския моторен спорт. Преди Първата световна война нямаше одобрени стандарти за всички състезатели, така че малките автоработилници имаха възможност да експериментират с автомобилите, които бяха сглобени от дизайнерите от различни комплекти. Например младият инженер Уолтър Оуен Бентли, който печелеше своите пари заедно с брат си от продажбата на френски автомобили DFP в Англия, решава да създаде спортен прототип, който да участва в състезанията на пистата Brooklands. За производството на машината той използва автоработилниците на своята компания. На малък модел DFP той инсталира модифициран двигател с леки алуминиеви бутала, благодарение на които той успя да увеличи мощността и въртящия момент на силовия агрегат.

Оттогава започва спортната история на тази марка. Автомобилите са произведени в малки партиди, предимно за състезателните отбори. В същото време основният бизнес на братята Бентли е концентриран около продажбата на резервни части за френските автомобили. След Първата световна война те имаха победи в Льо Ман и марката става известна. През юли 1931 г., по време на Голямата депресия, продажбите рязко спадат и Bentley преминава под крилото на Rolls-Royce, който съчетава спортни качества и респект в една марка.

Крилата, които обрамчват буквата „B“, означават ангажимента на марката към скоростта. И ако през 1930-те години Rolls-Royce се караше предимно с персонален шофьор, то Bentley започна да се произвежда за лично шофиране.

(Превод за „Труд“ - Павел Павлов)