Военновъздушните сили на Китайската народна освободителна армия (PLA) са разположили изтребители J-10C, поддържани от бордови системи за ранно предупреждение и контрол KJ-500 (AEW&C) в Египет, за да участват в съвместните въздушни учения „Орлите на цивилизацията 2025“ с египетските ВВС, пише военното издание Military Watch.
Ученията се провеждат в момент на нарастващо напрежение между Египет и държавите от Западния блок, главно поради продължителния натиск върху Кайро да приеме голяма част от палестинското население на ивицата Газа като част от плановете за поставяне на територията под контрола на съседен Израел.
В Египет основно на въоръжение са западни и американски самолети - над 180 F-16 в експлоатация и 54 поръчани изтребителя Rafale. Съобщава се, че значителното понижаване на западните изтребители, продадени на Египет, е засилило интереса на Кайро към закупуването на китайски изтребители, а именно J-10C и J-35, като редица източници твърдят , че първите поръчки за J-10C са направени през 2024 г. Тъй като самият Китай е изправен пред нарастващ военен натиск от държавите от Западния блок в Тихия океан, укрепването на отбранителните връзки с Египет и африканските държави ще донесе големи стратегически дивиденти за държавата.
Египетските военновъздушни сили са единствената служба в Африка, която използва системи за ранно предупреждение и контрол във въздуха, а именно американски самолети E-2 Hawkeye, закупени по време на Студената война. Тъй като днес E-2 се счита за все по-остарял и липсва съвместимост с китайски изтребители, остава значителна възможността разполагането на KJ-500 в Египет да има за цел да позволи на египетските военновъздушни сили да оценят способностите му и да обмислят закупуването му за собствения си флот.
Участието в Eagles of Civilization 2025 представлява първото задгранично внедряване на KJ-500, което подчертава нарастващата готовност на Китай да разшири оперативния обхват на своите високостойностни самолети за поддръжка, във време, когато неговият флот от AEW&C нараства с много по-висока скорост от тази на която и да е друга военновъздушна сила в света.
Военновъздушните сили на PLA също разположиха самолети-цистерни YY-20, за да презаредят своите изтребители и AEW&Cs във въздуха, което им позволи да извършат 6000-километровото пътуване до Египет и впоследствие да проведат операции с по-голям обсег. Закупуването на YY-20 от Египет също беше повдигнато като възможност, тъй като страната в момента няма никакви класове изтребители за дълъг обсег, което прави способността за презареждане във въздуха високо ценена.
Позицията на Китай като единствената страна, освен Съединените щати, която е разработила значителна програма за изтребители от пето поколение и неговата очевидна водеща роля в разработването на изтребители от шесто поколение, значително укрепиха престижа на сектора на бойната авиация и увеличиха чуждестранния интерес към извършването на поръчки.