The National Interest: Напрежение над Балтика – руски радар „прихвана“ френски самолети (ВИДЕО)

Нещата  стават все по-интензивни между НАТО и Руската федерация, особено след решението на отиващата си администрация на Байдън да наложи нов набор от много сурови  санкции  върху енергийния и отбранителния сектор на Русия, както и срещу 150 лица, за които се твърди, че са се облагодетелствали от Украйна война, пише The National Interest

С нарастването на интензивността между Запада и Русия   в нощта на 15 срещу 16 януари се случи  инцидент , който напомни на много хора за най-мрачните дни на Студената война.

В нощните часове над Балтийско море два морски патрулни самолета Atlantique 2 на френския флот бяха посрещнати с набор от предупредителни индикатори на конзолите си, че самолетите им са били осветени от радара за насочване на  руска противовъздушна отбранителна ракета С-400 с голям обсег система. 

Френските военни са преценили, че S-400 е действал в  Калининград , малък, силно милитаризиран анклав, разположен между Полша и Германия, който се намира по протежение на Балтийско море. Червената армия на Сталин превзема региона от Германия през 1945 г. и руснаците никога не са го предали на европейците.

Наистина, Калининград е силно покрит от напреднали руски военни системи, предвид стратегическото му местоположение в сърцето на НАТО и покрай Балтийско море. Не само има модерни системи за противовъздушна отбрана, като С-400, но се  смята  , че Москва е преместила там тактически ядрени оръжия през годините. Въздушните патрули на НАТО редовно са летели близо до Калининград и никога не са се сблъсквали с такива враждебни действия от руснаците, базирани там.

Насочването към френски патрулни кораби, които са били в международни води, изглежда като агресивно действие. Но предвид контекста на това, което се случва между НАТО и руснаците по войната в Украйна, Москва вероятно ще твърди, че това е самоотбрана, по-малко враждебен акт и по-скоро предупреждение към французите.

В края на краищата френското правителство при президента Еманюел Макрон беше  особено агресивно  в своята реторика спрямо руснаците по въпроса с Украйна. 

По-важното обаче е, че НАТО прекара десетилетие в опити да  премахне  военноморското присъствие на Русия в Севастопол в Крим и внезапният колапс на режима на Асад в Сирия изглежда успешно  изгони  руснаците от другото им топловодно пристанище Тартус. По този начин Калининград е едно от малкото останали руски пристанища с топла вода извън Русия. Москва е разбираемо нервна, че френските ходове близо до Калининград може да са повече, отколкото изглежда. 

Освен това, след атаката  срещу  последната останала тръбопроводна мрежа, която свързва руските източници на природен газ с европейските клиенти, тръбопроводът Турски поток, Москва няма да рискува (и иска да изпрати съобщение до лидерите на НАТО). И не забравяйте за неотдавнашното сваляне на летателен тренировъчен самолет F-16 на НАТО в Украйна, който беше свален при руски ракетен обстрел, насочен към района, където треньорите на НАТО работеха в Украйна. 

Ясно е, че има ескалация и от двете страни. Като се има предвид това, логично е, че неотдавнашното взаимодействие между френските самолети и руските единици за противовъздушна отбрана С-400 в Калининград се е случило, както е описано.

С-400

Известна като „Триумф“ или SA-21 Growler от НАТО, С-400 е усъвършенствана руска мобилна система за ракети земя-въздух (SAM), предназначена да атакува вражески самолети, крилати ракети и балистични ракети. Има обхват от около 25 мили за нисколетящи цели и до 248 мили за по-високи цели.

С-400  се монтират на превозни средства, което позволява бързо разгръщане и преместване (следователно С-400 има повишена живучест). Нещо повече, S-400 използва няколко типа ракети за различни заплахи, включително 48N6 (с голям обсег), 9M96E/E2 (среден до малък обсег) и други, които са оптимизирани за справяне с конкретни заплахи.

Това е много търсена система за противовъздушна отбрана.

С-400 включва  радарна система 91N6E за откриване , проследяване и насочване, с възможности както за активни, така и за пасивни радарни операции. Всеки S-400 може да носи до четири ракети в многократните си пускови установки.

С-400 може да поразява до 36 цели наведнъж с до 72 ракети във въздуха наведнъж. Освен това S-400 може да бъде интегриран в по-широка мрежа за противовъздушна отбрана, комуникирайки с други системи за многослоен отбранителен подход.

Atlantique 2 (ATL2)

Официално известен като Breguet Br.1150  Atlantique  2,  това е морски патрулен самолет за дълги разстояния, разработен от емблематичната френска отбранителна фирма Dassault Aviation, френския флот. За първи път е летял през 80-те години и е предназначен да даде на френския флот по време на Студената война по-гъвкава платформа за морско наблюдение и битка. Atlantique  2  има отличителен фюзелаж с двоен балон за настаняване на екипажа и обширния набор от сензори и оръжия, които тези птици носят. 

Френските  Atlantique 2s се задвижват от двойни турбовитлови двигатели Rolls-Royce Tyne.

Франция използва тези самолети предимно за борба с подводници (ASW), които са способни на борба с надводна война, разузнаване, наблюдение, разузнаване (ISR), търсене и спасяване и морски патрулни мисии.

Това е първата част от комплекта мисии на самолета, която трябва да представлява интерес за вас. Това е така, защото от седмици светът е залят от съобщения както за руски, така и дори за китайски кораби, опитващи се да  саботират ключови подводни телекомуникационни  кабелни линии, свързващи Европа с останалия свят. По-важното е, че холандските военноморски сили бяха принудени да се противопоставят на руска подводница, която пресича изключителната икономическа зона на Холандия (ИИЗ). Французите може да са преследвали подводници, опитвайки се да защитят тези критични подводни комуникационни линии от по-нататъшни атаки.

Френската армия е модернизирала тези самолети няколко пъти, като последният е вариантът Standard 6, който е оборудван с усъвършенстван радар Thales Searchmaster AESA, акустични системи за откриване на подводници с помощта на сонобуйове, детектори за магнитни аномалии и различни електрооптични и инфрачервени сензори. Париж иска вариантите Standard 6 да летят до 2030 г.
Atlantique  2s може да носи до 3,5 тона въоръжение, включително торпеда като MU90 Impact, дълбочинни бомби, мини и ракети въздух-земя, като AM39. 

Ако  Atlantique 2 в действителност извършваха някакъв истински под-лов срещу Русия, можете да се обзаложите, че руснаците вероятно са искали да спрат тази дейност. Какъв по-добър начин от активното насочване на френски самолети, предизвиквайки объркване и безпокойство от страна на врага. 

За автора: Brandon J. Weichert

Brandon J. Weichert , старши редактор по национална сигурност в The National Interest, както и старши сътрудник в Center for the National Interest и сътрудник на Popular Mechanics, се консултира редовно с различни държавни институции и частни организации по геополитически въпроси. Писанията на Weichert са публикувани в множество публикации, включително Washington Times, National Review, The American Spectator, MSN, Asia Times и безброй други. Книгите му включват Winning Space: How America Remains a Superpower, Biohacked: China's Race to Control Life и The Shadow War: Iran's Quest for Supremacy. Най-новата му книга, A Disaster of Our Own Making: How the West Lost Ukraine, е достъпна за закупуване навсякъде, където се продават книги.