Учител от Шумен: Османското владичество не е проблем в часовете по история

Преподавателят по история Пламен Йотов от Шумен работи с ученици почти 30 г., но още говори с тръпка за работата си. Категоричен е, че точно историята е част от възпитанието и знанието и е призвана да създава първо достойни българи и после добри европейци. Но за това трябва учебното съдържание да се балансира.

"Има много залитания, учебниците са прекалено академични, написани на високо ниво", негодува педагогът. Различните автори имат различно виждане за едно и също събитие. Дава пример с времето 1878-1879 г. Едни говорят за временно руско управление, други - за временна руска окупация. "Аз съм "за" управление", отсича Йотов. Колкото до 500-годишния период в българската история е категорично против да се говори за "присъствие". Най-коректно е "османско владичество". И обяснява, че няма никакъв проблем тези факти да се преподават в смесените региони, където и класовете са с деца от различни етноси. "Нито учениците, нито родителите им са предубедени", коментира учителят.

В часовете Йотов избягва да натрапва своята позиция, излага фактите и чака учениците да формират мнение. Отдавна е преодолял заблудата, че всички трябва да обичат предмета му и да бъдат еднакво знаещи. Но от всички иска дисциплина - да внимават и да не бърборят в час. Обикновено Йотов разказва пикантерии извън страниците на учебника.

Най-много се радва, когато учебният час продължава с разисквания и в междучасието. Но да не мисли някой, че учениците питат за съвременна политика. Не ги интересува! Е, налагало му се е да отговаря на въпроса “Защо при Тодор Живков е било по-хубаво”? "Обяснявам им цената на това хубаво", казва Йотов.

Много държи учениците му да пишат доклади и реферати по дискусионни въпроси, но всички знаят, че който е работил на принципа "copy-paste", ще получи слаба оценка. Йотов изпитва и с тестове, но без посочени отговори. А който препише, без да го хване, печели. Защото и това е изкуство.

Йотов е категоричен, че историята не е просто разказвателен предмет, а е по-точна наука дори от математиката. Заради фактите, които трябва да запомниш, заради логическите връзки и абстрактните представи, които трябва да изградиш. И съветва младежите да забравят категориите честно-нечестно, справедливо-несправедливо в историята, защото между държавите има само защитени интереси.

Много от учениците на историка вече са на високо платени постове - адвокати и прокурори. Тази година е много горд с бъдещия осмокласник Тонислав - станал 13-и на националната олимпиада по история, което е супер резултат. "Той ме надмина. На неговата възраст имах много по-малко знания", казва педагогът.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Формулата на учителя Тео за образователна реформа: Сегрегация на ученици и ротация на изпитващите

Тренировка в реална обстановка за новия изпит по български

Езиковите гимназии още са на мода

Как да напазаруваме за малкия ученик: три пъти мисли, един път купи

22 дни ваканция през новата учебна година

Ромчета в класа? Не се притеснявайте

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Цветелина Георгиева, кореспондент на "Труд" в Шумен

Този уебсайт използва "бисквитки"