Каракачанов: Предложените БМП „Страйкър“ са от 90-те години и не отговарят на изискванията ни

„Дженерал Дайнамикс“ даде оферта от 1,7 млрд. лева за новите бронетранспортьори, а сега иска 1,5 млрд. долара

Всяко българско семейство ще бъде натоварено да връща по 1365 лева, които пари „богатият“ ни народ ще инвестира в икономиката на САЩ и Канада, вместо в родната индустрия. Това ще се случи, ако правителството сключи договора с амвериканската компания „Дженерал Дайнамикс“ за доставка на нови бронирани машини за пехотата, предупреждава Красимир Каракачанов, министър на отбраната и вицепремиер (2017-2021), относно придобиването на нова бронирана машина за Сухопътни войски на БА, който според почетния председател на ВМРО е непрозрачен.

В отворено писмо до председателя на НС, президента и премиера той посочва, че офертата е неизгодна за България, тъй като предложените БМП "Страйкър" не отговарят на изискванията, заложени от страната ни, а първоначалната оферта на американците е завишена почти двойно. 

"Преди дни излезе информация, че Министерството на отбраната се готви да сключи договор със САЩ за закупуване на 183 бойни бронирани машини „Страйкър“ на фирмата „Дженерал Дайнамикс“ на стойност 1,5 млрд. долара. Остава впечатлението, че обществото и медиите се държани на тъмно по този изключително важен въпрос за модернизацията на Сухопътните войски на Българската армия", пише Каракачанов и припомня някои от порробностите по потиз проект:

"През юни 2018 г. Народното събрание на Република България утвърди 3 проекта за модернизация на БА – 8 изтребителя за ВВС, 2 многофункционални патрулни кораба за ВМС и за придобиване на 150 бойни бронирани машини 8х8 за Сухопътни войски.
В Проекта за инвестиционен разход (ПИР) са заложени основните изисквания за придобиването на машините за сформиране на 3 батальонни бойни групи на Пехотата.

Накратко – новите основни бойни машини на Пехотата да могат да превозват до 11 бойци, да са с високо ниво на защита (4-то ниво по стандарта на НАТО с възможност за ъпгрейд до 5-о ниво), изисквания за преодоляване на препятствия на труден терен, да бъдат оборудвани с куполи с 30 мм оръдия и да са оборудвани с противотанкови ракети с далекобойност най-малко 4 км и машините да са с двигател минимум 500 конски сили мощност.

Особено внимание в ПИР от 2018 г. се обръща на индустриалното сътрудничество – минимум 20% участие на българската оръжейна промишленост, сглобяване на машините в българско предприятие – Терем – Търговище, собственост на МО, доставка на оборудване и ноу-хау, обучения на персонал за поддръжка на новата машина в България, което ще спести десетки милиони при поддръжката на машината през нейния жизнен цикъл.

Ценовата рамка, която гласува НС, бе 1,22 млрд. лв. без ДДС."

При проведената процедура през 2020 г. бяха получени 4 оферти от водещи европейски компании, като офертите на 2 от тях отговаряха на всички изисквания на Сухопътни войски, заложени в Проекта за инвестиционен разход. За съжаление и 2-те оферти надхвърляха ценовата рамка, гласувана от парламента. Интересно е, че фирма „Дженерал Дайнамикс“ – Европа, предложи цена от 1,7 млрд. лв., докато сега същата фирма в САЩ иска 1,5 млрд. щатски долара (2,73 млрд. лв.) за машина, която не отговаря на изискванията на Сухопътни войски и на ПИР, гласуван от НС, подчертава Каракачанов.

Поради надхвърлянето на цената, до което можеше да се простре МО, отмених конкурса и възложих на Терем холдинг да разработи проект за изграждане на основната бойна машина за пехотата изцяло в България с включване на българската оръжейна промишленост и чужди фирми. В края на април 2021 г. проектът бе готов, имаше оферти от водещи европейски и български компании, които да доставят основните компоненти за изграждането на бойната машина на стойност 1,2 млрд. лв. Аз и моят екип внесохме проекта в МС в началото на май 2021 г., но решението бе да се остави на вниманието на следващото правителство, за да се избегнат спекулации, че се правят големи разходи в последните дни на кабинета.

За съжаление този проект на МО и Терем холдинг не бе разгледан от служебното правителство и от правителството на Кирил Петков.

Сега става ясно, че има предложение от САЩ да ни бъдат продадени подобни машини. От публичната информация се разбира, че това са машини „Страйкър Драгун“, модел от 90-те години, използвани от морската пехота на САЩ. Има информация, че този модел е спрян от производство пред няколко години, защото американската морска пехота се превъоръжава с нови, по-модерни машини, твърди почетния. председател на ВМРО.

Този модел „Страйкър“ е разглеждан като вариант от Сухопътни войски преди години, но според специалистите не отговаря на много от изискванията на проекта – по-ниско ниво на защита на екипажа (стандартно 3-то ниво), по-малка мощност на двигателя (360 конски сили), по-слаба маневреност, боеприпасите за основното 30 мм оръдие, поради специфичните изисквания за зареждане в американската армия, могат да се доставят само от САЩ. Предлаганите противотанкови ракети, с които ще бъдат оборудвани машините, са с далекобойност 2,5 км и то само при пряка видимост, вместо изискуемите минимум 4 км. И още, и още въпроси, по които МО мълчи, като липсата на V-образно дъно за по-високо ниво на защита от противотанкови мини.

Веднага възниква един прост въпрос – как така американската фирма Дженерал Дайнамикс – Европа предлага своята машина Пираня 5, модел от преди 10 години за цена 1,7 млрд. лв., покривайки всички изисквания в проекта от 2018 г., а Дженерал Дайнамикс – САЩ предлага модел от 90-те г. на миналия век, който не отговаря на изискванията ни за 1,5 млрд. долара (2,73 млрд. лв.). Цена с повече от 1 млрд. лв. по-висока, посочва Каракачанов.

Той пита защо при придобиването на основна бойна машина за българската пехота не е включена българската военна промишленост, която има възможност за изгради машината в България? 

"Известно е, че български предприемач изгради нов военен завод в Бургас и притежава прототип на модерна бронирана машина. Изграждането на бойната машина в България ни дава няколко предимства – много по-ниска цена, сигурност на поддръжката и доставката на муниции, създаване на стотици високо квалифицирани работни места, възможност за основен ремонт на стотина километра от поделенията на БА, а не на хиляди километри в чужбина и спестяване на десетки милиони от транспортни разходи", заявява Красимир Каракачанов.

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"