Държавата трябва да въведе стандарт за дървата за огрев и въглищата. Затягат контрола при автопрегледите, стари коли на нафта няма да влизат в центъра на големите градове
Печките и котлите на твърдо гориво, които не отговарят на европейските изисквания, трябва да бъдат извадени от употреба от българските домакинства най-късно през 2024 година, а старите дизелови автомобили да имат ограничен достъп до центровете на големите градове – това е записано в Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024), която бе представена в София.
Документът е изработен от експерти на Световната банка (СБ) по поръчка на Министерството на околната среда и водите. Специалистите от СБ започнали да събират данните по времето на министър Ивелина Василева по силата на споразумение между ведомството и банката, подписано през 2016 г. В четвъртък на конференция в столицата за представянето на плана за борба срещу мръсния въздух в България се събраха вицепремиерът Валери Симеонов, министърът на околната среда и водите Нено Димов, кметът на София Йорданка Фандъкова и постоянният представител на СБ Фабрицио Дзарконе.
Като основен проблем с качеството на въздуха у нас бяха посочени високите стойности на фините прахови частици (ФПЧ) с индекс 10. Именно ФПЧ 10 са най-опасни за здравето на хората.
Затова в областта на битовото отопление в Националната програма от СБ са записали четири основни мерки.
Първата е по-ранно въвеждане на Регламент (ЕС) 2015/1185 (виж карето) по отношение на по-строги стандарти за проектиране на отоплителни топлоизточници.
Следващата мярка е да има стандарт за твърдите горива, които се ползват от домакинствата през зимата. Например дървата трябва да са с определена влажност, а въглищата с точно указана калоричност.
„Стандартите за качество на горивата са важни за гарантиране на ефективно изгаряне и за да се сведат до минимум емисиите на ФПЧ 10”, категорични са от СБ.
Стъпка номер три е приемане на организационни мерки – забрана на продажбата на дърва за огрев на тегло и въвеждане на ограничения във времето, когато се допуска директен добив на тази суровина – тоест не може по всяко време на годината да се сече, а само в определени периоди.
„Нужно е приемане на законови разпоредби за забрана на продажбата на дърва на килограми, ограничаване на допустимия период за директния им добив от населението и ограничаване на периода, в който общините и държавните предприятия осигуряват и предоставят неизсушени дърва за огрев на домакинствата”, обясняват от Банката.
Последната основна препоръка в графа „Битово отопление” е именно премахването от употреба на старите печки на дърва и въглища.
„В зависимост от наличността на централизирани мрежи за отопление, основните възможности за алтернативни методи са свързване към газопреносната мрежа, към централно парно отопление и подмяна с печка или котел, които отговарят на стандартите за екодизайн”, обясняват от СБ.
Относно замърсяването от автомобилите, от Световната банка също предлагат мерки. Основната е по-строг контрол при първата регистрация на колата в КАТ. Ако няма катализатор или DPF-филтрър (за дизелите – б.а.), то тя няма да бъде пускана в движение. При годишните автопрегледи трябва да се въведе по-строг контрол за степента на замърсяването – ако се установи, че има свален катализатор или DPF-филтър, ще има строги санкции за собствениците.
За по-старите от 5 години машини се препоръчва драстично повишаване на екотаксите, ако са стандарт Евро или Евро 1.
Отделно в по-големите градове като София и Пловдив, трябва да се въведат зони с ниски емисии, където ще е ограничено влизането на стари дизелови автомобили.
Предстои Националната програма да бъде внесена за одобрение на правителството, след което ще стана стратегически документ със срок за изпълнение до 2024 г.
Регламент 2015/1185: Брюксел иска по-висока ефективност
Ето какви са изискванията на Регламент (ЕС) 2015/1185:
Локалните отоплителни топлоизточници на твърдо гориво трябва да съответстват на следните изисквания, считано от 1 януари 2022 г.:
- сезонната енергийна ефективност при отопление на локалните отоплителни топлоизточници на твърдо гориво с открита горивна камера трябва да бъде не по-малка от 30%.
- сезонната енергийна ефективност при отопление на локалните отоплителни топлоизточници на твърдо гориво със закрита горивна камера, използващи гориво, различно от пресован дървен материал под формата на пелети, трябва да бъде не по-малка от 65%.
- сезонната енергийна ефективност при отопление на локалните отоплителни топлоизточници на твърдо гориво със закрита горивна камера, използващи като гориво пресован дървен материал под формата на пелети, трябва да бъде не по-малка от 79%.
Програмата игнорира общините
Най-ефикасни са филтрите за комини
Харчат ток за 20 лв, на година
В Националната програма, написана за България от Световната банка, неясно защо е пропусната доказано ефективната и бърза мярка в борбата срещу мръсния, която съответства на икономическото положение в България.
Специалисти в сектора бяха категорични пред „Труд”, че това е монтаж на електростатични филтри върху комините. На това мнение са и в Националното сдружение на общините в България, които вече изразиха позицията си по време на заседанието на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Околна среда”, провело се на 17 май в София.
Филтрите „улавят” ФПЧ, като ефективността им е близо 90%. На този етап, по информация на управляващия орган на ОПОС у нас, Еврокомисията, която има последната дума за финансирането по ОПОС, където е и чистотата на въздуха, не одобрява тези уреди като самостоятелен метод и ги разрешава само като съпътстващ – тоест нова скъпа печка на пелети и филтър на комина.
Основната теза на противниците на електростатичната технология е, че те давали голям разход на ток. Но проверката на „Труд” показа, че такъв уред харчи 20 лева годишно. Експертите са на мнение, че има неразбиране от СБ и ЕК относно икономическата ситуация у нас. Те са категорични, че филтрите са евтини, икономични и се поставят бързо. За нашата страна това ги прави устойчива и бърза мярка и най-вече – ефективна.
Вицепремиерът Валери Симеонов: Изпълнихме важен ангажимент
„Преди година и половина правителството пое ангажимент за разработване на програма за борба срещу замърсяването на въздуха и този ангажимент е изпълнен. Днес с помощта на СБ и усилията на МОСВ имаме този документ в изпълнение на приоритета на коалиционното управление в сферата на околната среда”, заяви вицепремиерът Валери Симеонов.
Той допълни, че този приоритет не е издигнат само заради евентуални санкции и наказателната процедура от съда на ЕС, но е ангажимент, поет към обществото, свързан със здравето на българските граждани, децата и нашите родители.
Вицепремиерът Симеонов подчерта, че за подпомагане на общините в прилагането на мерките за чистота на въздуха има предвидени 111 млн. лв. Средствата са по Оперативна програма „Околна среда”. Той посочи отговорностите на отделните министерства по прилагане на мерките и увери, че ще следи за прилагането им.
Министър Нено Димов: Трябват законови промени
По време на изказването си министърът на околната среда и водите Нено Димов очерта мерките, които са предприети досега в борбата срещу мръсния въздух.
„С промени в Закона за движение по пътищата е създадена връзката на полицията с пунктовете за технически преглед, която позволява при сериозни нарушения, включително при отсъствие на катализатор, да се извърши служебна дерегистрация на превозното средство. На второ място е промяната в режима за изкупуване на катализатори в пунктовете за вторични суровини, а на трето – новите екотакси на МПС” каза министърът.
Той припомни, че основните източници на замърсяване са битовото отопление и транспорта. „Затова усилията ни са насочени и към промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, който е на финалната права преди приемане от Министерския съвет. В него е предвидена система за проверка за съдържание на сяра и пепел във въглищата и брикетите”, обясни той.
„С тази програма ще продължат мерките, които вече предприемаме. Предстои след като бъде представена окончателно от екипа на СБ, да бъде внесена в Министерския съвет”, допълни Димов.
Кметът на София Йорданка Фандъкова: Всяка кола - с екостикер
"Столичната община е внесла в Министерството на околната среда и водите предложение всеки автомобил да получава след преминат преглед екостикер", каза кметът на София Йорданка Фандъкова.
„Стикерът ще отразява текущото екологично състояние на колата. Така ще е възможно и ограничаването на движението на най-силно замърсяващите коли в определени часове”, обясни Фандъкова. По предложение на общината, МОСВ е започнало разработка и за въвеждане на стандарти за въглищата и дървата за огрев.
Градската управа в София разчита на средствата от ОП „Околна среда 2014–2020”, за да стимулира домакинствата да заменят печките на дърва и въглища с по-екологично отопление. Общината ще пусне и обществена поръчка за над 20 филтъра за комини. Ефектът от тях ще бъде тестван и евентуално проектът ще прерасне в по-мащабен. Градската управа вече пусна обществената поръчка за първите 22 общински сензори за измерване на качеството на въздуха.