Интервю с Деян Василев, председател на Асоциацията на Кредитните Посредници в България и основател на Кредитланд
Според Деян Василев, председател на Асоциацията на кредитните посредници в България, както и основател и изпълнителен директор на Кредитланд професията Кредитен консултант е сравнително нова, но много перспективна. Ето какво ни разказа той:
- Кои са факторите, които направиха професията на кредитния консултант толкова необходима през последните години?
Ниски лихви, бум на ипотечните кредити, търсене на финансова стабилност – това са само част от ключовите моменти на съвременното ни общество. Безспорно една от най-динамичните и интересни теми в последните години – кредитите и техните специфични особености, създадоха експертност и необходимост от повече информираност.Така и професията на кредитния консултант се превърна от екзотика в необходимост. Ключовото значение е в думата „консултант“. Непрекъснатият поток от информация, която идва от финансовите институции, и апетитните промоции на банките завихрят все по-бързо тайфуна от цифри, условия, възможности. Три са основните причини, които правят кредитния консултант наистина необходим и все по-търсен. Притеснението дали разчитаме всички знаци правилно, несигурността дали сме събрали цялата необходима информация и документация и въпросът – правим ли най-добрия избор.
И на нашия пазар, услугата по кредитното посредничество става все по- популярна и търсена. При такова многообразие на оферти по жилищни и потребителски кредити, клиентите имат нужда от безпристрастен и компетентен експерт, който да разбере техния профил и нужди. На база на доходи, търсен имот, предпочитана валута, срок за реагиране и др., кредитният консултант подбира оферти от 3 до 5 банки и ориентира клиентите в преимуществата и недостатъците на всяка от офертите им. Клиентите не могат да не останат доволни, когато се възползват от независим кредитен експерт, който познава в дълбочина всички тънкости и процеси по отпускане на кредит на 13 банки и няколко небанкови институции. Затова в нашата работа е толкова голям процентът на доволни клиенти, които с ентусиазъм ни препоръчват на техни познати.
- През последните години се наблюдава увеличение на броя сделки през кредитни посредници.
Да, това е така и не е никак случайно. Асоциацията на кредитните посредници в България отчете пазарен дял от около 10%. Очакванията са този дял да нарасне до 35 – 40% в следващите няколко години. Компанията Кредитланд, която от 2006 г. е кредитен посредник, продължава динамично да разширява дейността си и да търси и обучава консултанти в цялата страна. Към средата на 2019 г. компанията работи с над 70 кредитни консултанти в 20 града в страната.
- Как е регулирано кредитното посредничество в България и какво трябва да знаят клиентите?
Кредитното посредничество се регулира от Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители и от Закона за потребителския кредит. Този процес се надзирава от БНБ и Комисията за защита на потребителите. Всички посредници за жилищни кредити е необходимо да са регистрирани в БНБ и да притежават специална застраховка професионална отговорност. Важно е и обозначението необвързан кредитен посредник, което означава, че консултантът разглежда достатъчно голям брой договори за кредит от предлаганите на пазара и препоръчва няколко оферти (в нашия случай минимум 3 до 5), които са подходящи за конкретните потребностите на потребителя, финансовото състояние и личното му положение. За клиентите е важно да има избор, защото неоптималното решение за жилищен кредит може да коства на клиента и повече от 10 000 лв. в надплатени лихви и такси през годините.
За съжаление все още има не малко случаи, в които брокери на недвижими имоти предлагат кредити на клиенти, без да имат необходимата компетентност и безпристрастност. Те най-често работят с една или две банки, настойчиво убеждават клиента, че могат да му уредят кредит, завеждат го до най-близкия клон и го оставят да се оправя сам. Това не може да се нарече кредитно посредничество и по-често е в ущърб на клиента.
- А как да разбере клиентът, че работи с необвързан кредитен посредник?
Първо, посредникът е длъжен да представи формуляр на клиента, в който се съдържа информация дали е регистриран в БНБ, под каква форма. В него задължително са изброени всички банки и институции, с които работи посредника. Макар и законът да не задължава услугите на кредитния посредник да са безплатни, политика на Кредитланд е да не събира никакви такси от клиентите си и услугата му да не оскъпява кредита за потребителите по никакъв начин (т.е. клиентът получава същите или по-добри условия от тези, които би получил, ако директно отиде в банков клон). Комисионата на индивидуалния консултант е една и съща, независимо коя банка ще избере клиентът – това гарантира безпристрастност и работа в полза на клиента.
- Кой е подходящ да стане кредитен консултант?
Човекът, който иска да стане кредитен консултант, трябва да притежава няколко ключови умения – да е проактивен, да обича да помага на хората, да има желание постоянно да учи и да се развива, да преговаря умело и да е много добре организиран. Бившите служители в банка имат експертни познания и опит, но задължително е необходим и подход за работа с клиенти, които да остават толкова доволни, че с радост да те препоръчват на други клиенти. Така че в крайна сметка, част от много успешните консултанти идват и от други браншове и след преминаване на нашето задълбочено фирмено обучение също се справят отлично.
- Какви са предимствата на професията кредитен консултант?
Добрите кредитни консултанти са търсени и препоръчвани, уважавани личности, както от клиентите, така и от банките партньори, защото спестяват време и усилия на всички страни в процеса. Предимство е гъвкавото работно време, което позволява на консултанта да се занимава дори и почасово с работата си, според нуждите на клиентите. След всяка сделка остава удовлетворението, че си помогнал на клиентите, като си им спестил време, пари и нерви. И не на последно място по важност, успешният кредитен консултант изкарва много добри доходи.