Невъзможни комбинации раждат неподражаема красота

Днес представяме едни от най-добрите архитектурни студиа в света - „Фуксас“ и „Паола Вигано“

Сграда под формата на огромна риба прави елегантен скок през площад в центъра на Айндховен

“Труд” ще представи всеки от седемте финалисти в конкурса за проект за обновяване на столичния площад “Света неделя”. На 28 и 29 ноември международно жури ще класира идейно-архитектурните проекти за конкурса на Столичната община за обновяване на пространството. На първия етап от състезанието участваха 14 екипа, като до втория етап, включващ представяне на проект, стигнаха седем. Финалистите са: Обединение AI Architects LLD, CLAB Architettura, Юрий Шередега, Дина Дридзе, Евгений Ширинян; Студио Вилмот и Асосие; “Конкурент-90” ЕООД; Обединение между студио “Морфе” и “Джовани Тортели Роберто Фрасони Аркитети”; консорциум с членове One Works, Maofficina, Сracknell; Студио Паола Вигано и Студио Фуксас.

Участник в конкурса за архитектурен проект за нов облик на столичния площад „Света Неделя“ е едно от най-забележителните архитектурни студиа в света - „Фуксас“. В свои проекти то съчетава по невероятен начин исторически сгради с модерни конструкции, които променят облика на сърцето на европейски столици с вековна история. Италианското студио е ръководено от Масимилиа­но и Дориана Фуксас. През последните 40 години компанията разработи иновативен подход чрез поразително голямо разнообразие от проекти, вариращи от градски интервенции до летища, от музеи до културни центрове и музикални пространства, от конвенционални центрове до офиси, от интериори до дизайнерски колекции. Със седалища в Рим, Париж, Шънджън, Дубай и Ню Йорк и персонал от над 170 специалисти, с над 600 проекта и Студио Фуксас работи в Европа, Африка, Америка, Азия и Австралия, получавайки множество международни награди и отличия.

Между историческите сгради в центъра на Айндховен студио „Фуксас“ изгражда модерно и коренно различно от тях здание, което обаче се вписва добре в архитектурната среда. Admirant Entrance Building е с нетипична овална форма и прилича на огромен морски бозайник, който излиза на повърхността на площада, за да направи скок. Архитектурата е раздвижена и динамична. Големината на фасадата варира от вертикални повърхности до аморфни форми. Подовете, чиито форми се определят от тази на фасадата достигат 950 кв. м. на партерния етаж и 250 кв. м. на най-високото ниво на сградата.

Един от проектите на студиото е за реконструкция на „Unione Militare“ в центъра на Рим. С нова архитектура те предефинират градския пейзаж на историческия център на Рим според съвременния вкус. Това е стоманено-стъкления „Фенера“, изграден в сградата, и пресичащ четирите u етажа от подземния до панорамната тераса с изглед към купола на базиликата Свети Амброс и Карло Ал Корсо. Съвременната интерпретация на историческия център е направена с незначителна намеса във външната фасада на сградата, чието оригинално строителство датира от XIX век. Обновени са интерио­ра и покрива. В зданието, обаче, е вградена изключително модерната конструкция на „Фенера“. Стоманена и стъклена триъгълна структура, която пресича цялата сграда и съдържа вертикалните връзки, обслужващите стаи, както и част от растенията. „Фенера минава през всички етажи на сградата. Частта, функционираща като покрив, достига максимална височина от 7,50 метра от пода и в нея има панорамен ресторант от 300 кв. м. През деня конструкцията изглежда като голямо асиметрично огледало, а през нощта грейва като лампа. Вечер, когато фасадите на сградата светват, те приличат на театрален комплект, атмосферата се променя и публиката може да се наслаждава отвън на шоу на светлини и цветове.

Всеки етаж е оформен като уникално пространство, характеризиращо се с бели подове, украсени с „мехурчета“ в различен размер и цвят. Интериорът е проектиран от „Фуксас“ като лъскави елементи, вдъхновени от детски играчки. Те са скулптурни предмети с флуидни форми, предимно изработени от фибростъкло. Маси, бюра, чаршафи, витрини, дрехи и аксесоари разположени с „въртящ се връх“ като артистични инсталации. Овални огледала отразяват интериора. „Фенера“ действа като театрално крило, което се отваря на всеки етаж. Изкуствените тавани светват в множество цветове. Стъклено стълбище украсява пространствата. Експонирано е и откритото в мазето гробище от II век.

Студиото е работило и по най-голямата сграда в Рим - конгресният център. Той ще е домакин на събития, изложбени площ и хотел - натрупвайки 55 000 кв. м в ново обществено пространство.

“Паола Вигано” получи Голямата награда за изкуство във Франция

Последният седми участник в конкурса за проект на пл. „Св. Неделя“ е Студио „Паола Вигано“. То е основано през 1990 г. в Милано, Италия, от архитектите Паола Вигано и Бернардо Сечи, което работи по архитектурни проекти из цяла Европа. Студиото има офиси в Милано и Брюксел и е носител на редица архитек­турни награди. Паркът на Spoornoord и Theaterplein в Антверпен, както и проектите за публичните пространства на La Courrouze в Рен са сред тях. През 2008-2009 г. Студио „Паола Вигано“ ръководи една от десетте групи, избрани за „Grand Pari (s)“, проекта и изследванията на парижката агломерация. През 2011 г. Студио „Паола Вигано“ беше избрано да работи върху Визия за Брюксел 2040, а през 2012 г. за проекта в Москва - „Велика Москва“. През 2013 г. Паола Вигано получи Голямата награда за изкуство във Франция.

Архитект Паола Вигано е редовен професор в EPFL и в университета IUAV на Венеция. Тя режисира поредицата Quaderni от докторската програма по урбанизъм във Венеция. Била е гостуващ професор в Университета по дизайн на Харвард и в множество европейски училища и е член на Европейския магистър по урбанизъм (ИПС).

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд

Този уебсайт използва "бисквитки"