Ведомството предлага на бизнеса да направи отстъпки за българи
Промоциите ще се предлагат на общ сайт
За да насърчи българите да почиват повече в родните хотели Министерство на туризма призова бизнеса да се включи в организираната от ведомството кампания „Неочаквана ваканция”. Идеята е да бъде обявена специална промоция от хотелите и другите места за настаняване през април и май и българите да могат да отсядат в тях три нощувки, а да плащат само за две. Целта е да се удължат активните зимен и летен сезон и да се разбие стереотипът, че уикенд пътуванията са до две нощувки, обясниха от ведомството. В предложението могат да се включат всички желаещи морски и планински хотели. Офертите ще бъдат представени на сайт, менажиран от Министерство на туризма - www.neochakvanavakancia.bg/. Вече са получени и първите заявки за публикуване на оферти, а самата интернет страница ще бъде активна и достъпна за потребителите от 4 април. Регистрацията е безплатна за местата за настаняване. Всяко от тях ще има специален промокод. А когато туристът се обади на хотела за резервация ще трябва да казва и този код, за да се възползват от отстъпката.
Към момента не се предвижда участващите в кампанията хотели да бъдат задължени да предоставят определен брои стаи или да гарантират места за клиентите по време на промоцията. Т.е. дали ще можете да се възползвате от ваканция с една безплатна нощувка ще зависи от това дали в момента в хотела има свободни места.
Докато бизнесът ще подарява нощувки, Министерството на туризма като партньор в кампанията се задължава само да рекламира инициативата и да менажира общия сайт. „За туристите това е стимул да посетят по-отдалечени места, а за хотелиерите – да посрещнат повече гости не само по Черноморието и в зимните курорти, а и във вътрешността на страната”, обясниха от ведомството.
Инициативата е част от кампанията на Министерството за насърчаване на вътрешния туризъм. Ако кампанията бъде успешна, промоциите за българския пазар могат да продължат и в активния туристически сезон, разясниха от министерството.
Бизнесът е категоричен, че идеята да се стимулират пътуванията на български туристи у нас е добра. Към момента този пазар е изключително подценен у нас, докато в света е практика първо да се развиват условията за привличане на вътрешни туристи и чак след това да се полагат усилия за промотиране на далечни и други перспективни пазари. Това заяви за „Труд” председателя на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев. Според него представителите на бизнеса ще се включат с удоволствие в инициативата. Дори можем да разширим обхвата й и да предлагаме тези бонуси през цялата година, обясни Щерев. Според него при повече резервирани нощувки, например 7 или 10, могат да се предлагат и 2 бонус.
„При промотирането трябва да се акцентира върху българския пазар и привличането на повече гости от съседните страни и от Русия, за да се спаси бизнесът в изключително трудния сезон, който предстои. Ранните записвания бяха сигнал, че лятото ще е трудно за бранша и в този смисъл инициативата да предлагаме отстъпки за българските гости е чудесна. Но създаването на общ сайт и менажирането му са несвойствена за Министерство на туризма дейност. Ведомството трябва да се заеме със своите основни задачи – да подобри нормативната уредба, да промотира и рекламира страната ни като дестинация у нас и зад граница”, обясни Щерев.
Според експерта Румен Драганов ведомството не бива да изземва функциите на бизнеса и да предлага финансови отстъпки от името на сектора, без да предложи същото и от своя страна. Държавата може да предложи специални данъчни условия за тази кампания или намаления и в своята туристическа собственост - плажове и атракции, обясни той.
Задължително е да има реципрочност при действията на бизнеса и държавата, заяви и изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова. Идеята е добра, но преди да я дискутираме искаме да се запознаем в детайли с нея и ще инициираме среща с Министерство на туризма, обясни Карастоянова.
Стоян Маринов, член на УС на Варненската туристическа камара: Сайтът ще бъде полезен за потребителите
ДАНИЕЛА ФАРХИ, ТРУД, ВАРНА
Инициативата на Министерство на туризма "Неочаквана ваканция" ще бъде от полза и за хотелите, които трудно запълват базите си през пролетта, и за самите потребители, каза за „Труд” проф. Стоян Маринов, член на УС на Варненската туристическа камара. Според него, ако в сайта се регистрират достатъчно обекти, хората ще могат лесно и бързо да си изберат уикенд ваканция с бонус, без да ровят в различни търсачки.
„Това е и стъпка за създаване на обща база данни, каквато някои туроператори и досега правеха, за да настаняват групи в последния момент при отлагане или отмяна на полети. "Неочаквана ваканция" може да помогне за уплътняване на капацитета в морските хотели, които отварят рано или работят целогодишно, особено предвид очаквания нелек сезон. През февруари бизнесът отчиташе спад от 20% в ранните записвания. Сега тази разлика в сравнение с предходния летен сезон е стопена наполовина. Като има и обекти, които са я свели до нула. Останалите наваксват с по-високи намаления, които достигат до 15% при резервации, направени до края на април”, каза проф. Стоян Маринов.
“Неочаквана ваканция” е добра идея, но за да има ефект, тя трябва да се доразвие и да се рекламира ударно, обясни Павлин Косев, председател на Варненската асоциация на ресторантьорите и хотелиерите. “Подобни инициативи на Министерство на туризма имаше и предишни години, участвахме в една от тях, но заради липсата на широка разгласа малцина клиенти разбраха и се възползваха. Добре е, че министерството иска да насърчи вътрешния туризъм, но край морето ваканциите през април и май извън Великден едва ли ще са атрактивни. Комплексите по това време се стягат за лятото, пълни са със строителна техника”, допълни той.
Кампанията „Неочаквана ваканция” е несвойствена дейност за Министерство на туризма и показва непознаване на пазара, тъй като бизнесът така или иначе предлага различни варианти за намаление, смята експертът Румен Драганов. Пример за това е въведената карта за отстъпки за спа, балнео и уелнес за българи от Българския съюз по балнеология и спа.
Освен това по морето например хотелите през април и май имат шанс да се напълнят единствено през уикенда, а кампанията искат от тях да предлагат точно за този „висок за тях сезон” отстъпки.
Според Драганов държавата не трябва да предлага отстъпки само от страна на бизнеса, а да направи и намаления за плажовете и атракциите, които са нейна собственост. В Испания например за такива промоции от страна на бизнеса се предлагат и данъчни облекчения от страна на държавата.
Министерството трябва да се заеме с мерките, които са в неговите правомощия. Като например въвеждане на ваучери за здравна превенция, които да направят достъпно ползването на минералните води у нас, каза Румен Драганов. Според него минус на кампанията е и, че не е съгласувана с бизнеса предварително.
Идеята сама по себе си е добра, но ние ще я дискутираме, когато се запознаем в детайли с нея, каза изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова. По принцип всяка форма за публично-частно партньорство е добър и печеливш модел за работа. При такава инициатива обаче е нужна и реципрочност в действията на сектора и на държавата, допълни тя. Поли Карастоянова подчерта, че според представляваната от нея организация за успешен сезон трябва да се вземат и други спешни мерки, като попълване на бюджета за рекламата на България като дестинация у нас и в чужбина с 10 млн. лв.
„Освен това ние настояваме да се разшири обхватът на ваучерите за храна и те да са валидни и за пътуване. Така всеки сам ще може да прецени дали да ги ползва за продукти или за ваканция със семейството си. Това е един доказал се и работещ директен механизъм, а би имало и социален ефект. Ще увеличи и пътуванията във вътрешността на страната и в местата за настаняване с по-ниска категория.
Държавата трябва да помисли за финансови отстъпки и стимули, за да подкрепи един от най-силно работещите сектори за износ в страната”, каза Поли Карастоянова.
МАРИЯ КЕХАЙОВА, ТРУД, Бургас
Не съм чувал за тази кампания, но всеки хотел, си има собствена стратегия за да привлече повече туристи, заяви пред "Труд" Веселин Налбантов, зам.-председател на БХРА. Той самият ще заложи на повече екстри като лекарски и стоматологични кабинети и много опции за масажи и релакс.
Според него най-добрите масажисти са именно българите, а не както повечето хора си мислят специалистите от Тайланд. Ние имаме опит и традиции в това отношение, а предците ни са използвали рационално всички дарове от природата, обясни той.
Неговата прогноза за "Сезон 2019" е, че ще бъде труден. Руските туристи, според него се насочват към курортите в Турция "по геополитически причини" и у нас ще бъде отбелязан спад на този пазар в рамките на 30-40%. За набирането на кадри пък, хотелиерите трябва да помислят за целогодишни договори. Според Налбантов това е основният начин, който може да осигури работна ръка. Проблемът е, че Слънчев бряг е голям, с много хотели и затова осигуряването на целогодишна работа е трудно осъществимо, обясни той.