От Камарата на строителите подкрепиха собственика на “Главболгарстрой”
Имаше опасност да загубим пари от ЕС
Държавата да спре финансирането на “зелените рекетьори” призова Симеон Пешов, почетен председател на Камарата на строителите в България и собственик на една от големите строителни компании “Главболгарстрой”. Това са неправителствени обществени организации, които обжалват оценките за въздействие на околната среда на определените пътни трасета и по този начин поставят под риск усвояването на европейските средства, каза Симеон Пешов време на форума “Строителството през 2019 г. - перспективи и предизвикателства”, организиран от Камарата на строителите.
Изказването беше по повод обжалването на решението за трасето през Креснеското дефиле, но има и много други обжалвани обществени поръчки.
Симеон Пешов призова Швейцария да спре финансирането на екоорганизациите. Те получават подкрепа по линия на Швейцарската програма за различни проучвания. Изказването му беше посрещнато с одобрение от шефовете на строителни фирми, които участваха във форума. Те отбелязаха, че за съжаление въпросът кога ще бъдат спрени средствата на “зелените рекетьори” не беше чут от вицепремиера Томислав Дончев и регионалния министър Петя Аврамова, защото по време на изказването те вече бяха напуснали форума. От Камарата на строителите в България са категорични, че са напълно съгласни и подкрепят позицията на почетния си председател инж. Симеон Пешов. Заради обжалването на трасето през Креснеското дефиле имаше опасност да загубим парите от ЕС за проекта.
Голямото предизвикателство пред бранша ще бъде качеството на строителството и недостигът на кадри, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя предупреди строителите, че при обектите в София те са на денонощен мониторинг от страна на обществото и не трябва да се сърдят, когато гражданите сигнализират за зле свършена работа.
Инж. Ясен Ишев:
Действия на болни мозъци
Не трябва да спират проекти
Напълно съм съгласен с изказването на инж. Симеон Пешов, че поведението на “зелените организации” може да се определи като рекет, коментира пред “Труд” инж. Ясен Ишев, председател на УС на Научно-техническите съюзи по транспорта. “Зелените организации” не помагат за запазването и защитата на природата, а нанасят по-големи вреди с поведението си. Действията им не са адекватни и ефективни и бих ги определил като болни мозъци, допълни той. “Държавата трябва да защитава позиция, която да е в интерес на цялото общество, а не само на определена група от него. Пътните инженери са тези, които трябва да кажат откъде да мине трасето на даден път. А еколозите трябва не да определят къде да се строи, а да предложат мерки как да се запази природата при изграждане на трасето. Например къде да се изградят съоръжения за пресичане на мечки, костенурки. Те трябва да препоръчат например при изсичането на 100 дървета за изграждане на един път, да се посадят 1000 на тяхно място, за да се възстанови балансът в природата. А не да спират всички проекти”, каза инж. Ясен Ишев.
От началото на 2019 г.
Обществените поръчки стават електронни
Пускат търгове за 137 км от „Хемус”
Възлагането на обществени поръчки ще става изцяло по електронен път от началото на 2019 г., съобщи вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев по време на форума.
Електронната платформа за възлагането им трябва да бъде внедрена до края на годината, тя вече е разработена и в момента се тества. В началото това ще създаде известни трудности, но след няколко месеца активна употреба този подход ще улесни всички, каза Дончев.
По думите му в момента възложителите избират изпълнителите на принципа “най-ниската цена” с цел да се застраховат, но това е най-малодушният подход, при който добавената стойност е относително ниска.
До края на годината ще бъдат обявени обществени поръчки за строителството на още 137 км от АМ “Хемус”, съобщи министърът на регионалното развитие Петя Аврамова.
Трасето на “Струма” от Кресна до Сандански се очаква да е готово до края на строителния сезон. Работата край Благоевград е все още спряна заради откритото древно селище край с. Покровник.