На 13 декември 2018 да почерпят

Британският премиер Тереза Мей печели вота на доверие в парламента

Емигрантът Роман е първият мъж-финалист във „Фермата“

Чарли Шийн една година не е близвал алкохол

Джендър и футбол – най-търсени от българина Нито една личност в родния списък

„Роди се звезда“ поведе в номинациите на Гилдията на филмовите актьори

Пред срив са психиатричните грижи в България Пациентите се лекуват при тежки битови и хигиенни условия, нарушават се основни права

Тереза Мей се оттегля като лидер на консерваторите преди изборите през 2022 г.

Айфеловата кула угасва в полунощ в памет на жертвите от Страсбург

Заснеха бившия македонски премиер Никола Груевски да се разхожда в Будапеща (СНИМКА)

Търсят сенчеста армия в Бундесвера Мистериозният Ханибал е начело на десни екстремисти

Зам.-държавният секретар на САЩ идва в София Джон Съливан ще обсъди енергийната диверсификация

Три години затвор за бившия адвокат на Тръмп Майкъл Коен, плащал на жени да мълчат за връзките им с президента

Преференциите за вота ще започват от № 100 Промените за машинното гласуване минаха със 115 гласа „за” на първо четене

Антониу Гутериш призова преговарящите за климата да ускорят работата си, за да се постигне споразумение

Хаос в София: Пешеходци се борят с бутони

ВИКТОР ДРЕМСИЗОВ

Чудите се защо чакате по три минути, а светофарът за пешеходци не светва зелено. От няколко седмици Столичната община започна монтирането на нова система за регулиране на движението на някои от главните кръстовища в София. Системата е разпространена от години в много европейски столици, в по-стар вариант отдавна е позната и унас.

Основното й предимство е в намаляването на трафика. Начинът на въвеждането й сега в централната част на София обаче повече пречи, отколкото помага на пешеходците. И мнозина вече се гневят на “неинтелигентната” светофарна система.

Репортер на „Труд“ провери доколко тя работи успешно и използват ли я столичани.

Новата технология за пресичане е въведена например на кръстовището на бул. „Александър Стамболийски“ и бул. „Витоша“, на бул. “Стамболийски” и бул. “Опълченска”, както и на някои други възлови кръстовища. От направената проверка се уверихме, че голяма част от пешеходците не знаят за промените и не проумяват смисъла им.

За да пресечете кръстовището, регулирано със светофар, трябва да натиснете зеления бутон на наскоро монтираните по електрическите стълбове или на отделни колчета сигнализационни устройства. Към тях е свързан и високоговорител със звуков сигнал за незрящи. След натискането бутонът се осветява в зелено, което означава, че сте готови да изчакате реда си за преминаване.

Първият ви проблем обаче е, че изобщо не подозирате за внезапно появилата се нужда от натискането на бутон – информационна кампания общината не е правила. И може съвсем невинно да престоите няколко минути на червено, докато вие или някой друг се сети да го натисне или пък докато не решите, че светофарът е развален и минете на червено.

По-големият проблем обаче е, че от бутона няма никакъв смисъл за пешеходците при пресичащи се големи булеварди. Ако например при „Мол ъф София” пресичате “Стамболийски”, колите така или иначе ще са спрели на червено, когато е зелено за движещите се по “Опълченска”. И ако бутонът не е натиснат, просто ще си чакате безмислено. Ако го натиснете пък, той няма да ви даде зелена светлина, преди да дойде редът на зеленото за колите по “Опълченска”. Т.е. досегашната светофарна уредба без бутони за пешеходци бе далеч по-аедкватна. Още повече, че на кръстовища като това винаги има много пресичащи хора и е безмислено да натискат каквото и да било копче.

На важни точки без кръстовище е по-безопасно пешеходците да си имат светофар. И за де не се задръства уличното движение и да се създава изкуствено кръстовище, най-добре е светофарът да се задейства само когато има пешеходци и някой натисне бутона. Бутонът е полезен и при кръстовища нощно време, когато светофарите са изключени – тогава пешеходецът може сам да ги включи и да пресече по-безопасно.

В. “Труд” чака вече близо две седмици отговор от Столичната община какъв е смисълът от нововъведените бутони за пешеходци, подобрява ли се движението в града чрез тях и защо хората не са осведомени за появята им.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.