Шофьор заби кола, пълна с туби с бензин, в болница в Кънектикът

“Милан” пак би “Лудогорец”

Борисов вечеря с лидери в Белгия Срещата се проведе в замъка Хертохинедал край Брюксел

Бащата на прегазения 6-годишен Петьо: Не вярвам в правосъдието, но има Господ

Общинска с ново ръководство Ангел Геков става изпълнителен директор

МВФ: Намалете лошите кредити

Десет души са загинали след рухване на жилищна сграда в Кайро

Руски депутат: Русия е изпитала 200 нови типове оръжия в Сирия

Лайпциг може да забрани дизеловите автомобили

Вучич и Лавров се обединиха около църковната и военна независимост на Сърбия

Холандските депутати гласуваха за признаване на арменския геноцид

Кръвта на подрастващите подмладява мозъка

Полицията в Русе проверява сигнал за общински съветник от ГЕРБ, участвал в побой

Чешката полиция издирва българин, обрал дете

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в петък, 23 февруари 2018

Хаос в София: Пешеходци се борят с бутони

ВИКТОР ДРЕМСИЗОВ

Чудите се защо чакате по три минути, а светофарът за пешеходци не светва зелено. От няколко седмици Столичната община започна монтирането на нова система за регулиране на движението на някои от главните кръстовища в София. Системата е разпространена от години в много европейски столици, в по-стар вариант отдавна е позната и унас.

Основното й предимство е в намаляването на трафика. Начинът на въвеждането й сега в централната част на София обаче повече пречи, отколкото помага на пешеходците. И мнозина вече се гневят на “неинтелигентната” светофарна система.

Репортер на „Труд“ провери доколко тя работи успешно и използват ли я столичани.

Новата технология за пресичане е въведена например на кръстовището на бул. „Александър Стамболийски“ и бул. „Витоша“, на бул. “Стамболийски” и бул. “Опълченска”, както и на някои други възлови кръстовища. От направената проверка се уверихме, че голяма част от пешеходците не знаят за промените и не проумяват смисъла им.

За да пресечете кръстовището, регулирано със светофар, трябва да натиснете зеления бутон на наскоро монтираните по електрическите стълбове или на отделни колчета сигнализационни устройства. Към тях е свързан и високоговорител със звуков сигнал за незрящи. След натискането бутонът се осветява в зелено, което означава, че сте готови да изчакате реда си за преминаване.

Първият ви проблем обаче е, че изобщо не подозирате за внезапно появилата се нужда от натискането на бутон – информационна кампания общината не е правила. И може съвсем невинно да престоите няколко минути на червено, докато вие или някой друг се сети да го натисне или пък докато не решите, че светофарът е развален и минете на червено.

По-големият проблем обаче е, че от бутона няма никакъв смисъл за пешеходците при пресичащи се големи булеварди. Ако например при “Мол ъф София” пресичате “Стамболийски”, колите така или иначе ще са спрели на червено, когато е зелено за движещите се по “Опълченска”. И ако бутонът не е натиснат, просто ще си чакате безмислено. Ако го натиснете пък, той няма да ви даде зелена светлина, преди да дойде редът на зеленото за колите по “Опълченска”. Т.е. досегашната светофарна уредба без бутони за пешеходци бе далеч по-аедкватна. Още повече, че на кръстовища като това винаги има много пресичащи хора и е безмислено да натискат каквото и да било копче.

На важни точки без кръстовище е по-безопасно пешеходците да си имат светофар. И за де не се задръства уличното движение и да се създава изкуствено кръстовище, най-добре е светофарът да се задейства само когато има пешеходци и някой натисне бутона. Бутонът е полезен и при кръстовища нощно време, когато светофарите са изключени – тогава пешеходецът може сам да ги включи и да пресече по-безопасно.

В. “Труд” чака вече близо две седмици отговор от Столичната община какъв е смисълът от нововъведените бутони за пешеходци, подобрява ли се движението в града чрез тях и защо хората не са осведомени за появята им.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете