Големите малки победители

“Малък бизнес, знаеш ли, че големите ти се смеят? На детското име с тире и година на раждане… На “високото качество на ниски цени”... На дизайна, правен от едно момче с компютър...”

Помните ли тази реклама по телевизията? С нея обявихме началото на първия национален конкурс “Големите малки”, в който фирми се състезават за голямата награда - безплатна реклама във вестниците “24 часа” и “Труд”.

Клипът се завъртя в началото на април и мнозина помислиха, че е първоаприлска шега. Два месеца по-късно вече имаме имената на 15-те победители . Техният избор бе изключително труден, тъй като кандидатури за участие подадоха 170 малки фирми. Повечето от тях бяха изключително качествени, което затрудни максимално журито в неговия избор.

Преди да ви ги представим, ето кои бяха най-често задаваните въпроси във връзка с кампанията.

# Защо подаряваме реклама?

Защото искаме да подадем ръка на малкия бизнес в България в тези трудни времена за икономиката, която все още не успява да превключи от фазата на оцеляване в кризата към фазата на устойчив растеж.

Защото вярваме, че само съвместните усилия на бизнес, институции и медии ще доведат до така желания ръст на икономиката.

Вестникарската реклама ще позволи повече хора да научат за бизнеса на тези фирми, а това означава повече клиенти, повече продажби, повече пари за инвестиции, повече разкрити работни места.

# Какво искаме да постигнем?

Да покажем, че в България не всичко е “сиво”. Че има бизнеси, които се преборват успешно с кризата. И които могат да служат за пример на останалите предприемачи в България.

# Защо “Големите малки”?

Защото малките и средните предприятия са гръбнакът на всяка икономика. Те са тези, които сумарно разкриват най-много работни места, плащат най-много данъци и осигуряват растежа на икономиката.

А и защото всеки малък бизнес може да бъде “Голям” по свой си начин - с нова пазарна ниша, която е открил и разработил… С иновация, която е накарала другите в бизнеса да го копират… Или със специално отношение към клиентите, което го отличава от неговите конкуренти.

# Как протече надпреварата?

Кампанията стартира в началото на април. Право на участие в надпреварата имаха фирми, които отговарят на законовите изисквания за малък бизнес (до 50 служители и оборот под 10 млн. евро на година). Те трябваше да аргументират пред журито в 2000 знака текст защо смятат, че техният малък бизнес е “Голям”. А също - да представят идеите си за развитието на бизнеса си в следващите 5 години.

До крайния срок бяха подадени 172 кандидатури, като две от тях не отговаряха на изискванията. Така реално в надпреварата се включиха 170 фирми.

Процедурата по оценяването им протече в две две фази - избор на финалисти (Short List) и излъчване на победители измежду тях. Всеки член на журито трябваше да посочи 15 имена, като ги постави оценка по петобалната система на всяка от избраните фирми. Така бе формирано крайното класиране.

# Кой определи победителите?

Изборът е на жури, включващо представители на всички организатори и партньори в кампанията:

- Иван Михалев, търговски директор на “Медийна група България”

- Евгений Иванов, изпълнителен директор на КРИБ

- Владимир Каролев, съветник на икономическия министър

- Мариета Захариева, председател на Агенцията за насърчаване на малките и средни предприятия

- Ангел Матеев, заместник-началник сектор “Банкиране на дребно” и началник управление “Банкиране малък бизнес” в Пощенска банка

- Галин Иванов, директор “Малък и среден бизнес” в Мтел

- Лъчезар Богданов, управляващ партньор в “Индъстри уоч”

- Емилия Стефанова, управляващ директор в All Channels / Advertising

# Какви бяха критериите за избор на победители?

Конкурсът “Големите малки” не е класация. Ние не подреждаме фирми по количествени показатели (печалба, оборот, ръст на приходи, брой новооткрити работни места). Даваме си ясно сметка, че всеки бизнес е специфичен и се развива в различна конкурентна среда.

Нашата цел е да насърчим малки фирми, които са доказали, че могат да служат за пример в своята сфера на бизнес. Затова журито се обедини около четири критерия за избор на победители:

- Устойчиво развитие - предприемачът да се е доказал и развил през годините на своето съществуване (ръст на поръчките, работните места, точките на присъствие или друг признак за устойчивост на бизнеса);

- Ако е в сфера, в която има много други като него - да е въвел иновация, която да го отличава от останалите на пазара;

- За StartUp-и: да е пионер в разработването на дадена ниша или да е типичен представител на група бизнеси, които формират нов тренд за икономиката;

- Социален принос - освен за бизнеса си, да мисли и за обществото - да подкрепя социални каузи или да осъществява друг вид дейност, даваща принос към общността, в която се развива.

# Какво точно включва наградата?

- Рекламни карета във вестниците “24 часа” и “Труд”

- Рекламни банери в сайтовете 24chasa.bg и Trud.bg

- Представяне на бизнеса в специализирано приложение “Големите малки”, разпространено с целия национален тираж на “24 часа” и “Труд”

- Допълнителен бонус в размер на 50% при заявяване на платена кампания в “24 часа”, “Труд” или друго издание, собственост на “Медийна група България”

- Бранд стикери и атрибути, които сертифицират наградата в конкурса “Големите малки”

Обща стойност на наградата: 10 000 лв.

# За какво му е на малкия бизнес реклама?

Повечето малки фирми не инвестират в реклама на бизнеса си, защото смятат, че това е излишен разход. Някои дори нямат и фирмен сайт, а рекламират бизнеса си през Facebook страници. Като цяло битува митът, че рекламата в медиите е само за големите компании, които имат големи печалби и бюджети за маркетинг.

В действителност не е така. Повечето медии имат гъвкави рекламни тарифи, които отчитат мащабите и вида на всеки бизнес. Добра и ефективна кампания може да се направи и с малък бюджет. Стига да се измисли добре и да се намери правилният канал.

Колкото до нуждата на малкия бизнес от вестникарска реклама - фактите говорят сами. Големият брой участници в първия национален конкурс на “24 часа” и “Труд” е доказателство, че малкият бизнес в България има желание да се рекламира във вестниците.

Имаме поне 170 причини да смятаме така.

# Кои са “Големите малки”?

За нас това не са само 15-те победители. “Големи” са всички 170 фирми, които участваха в надпреварата. Те показаха, че малкият бизнес в България има и самочувствието, и нужните качества да бъде по първите страници на вестниците.

Големият интерес към конкурса опровергава мита, че българският бизнесмен обича да работи в анонимност, за да си спести административния рекет и проверките на данъчните. Видя се, че в българската икономика съществуват много достойни предприемачи, които с много упоритост и труд преследват сбъдването на своите мечти. Те не се страхуват да излязат с имената и постижения си в публично състезание. А в повечето случаи имат и нужното основание да се смятат за “големи”.

Историите им са едновременно трогателни и вдъхновяващи. Те показват, че няма граници за предпримчивия човек, повярвал в собствените си сили. Или, както ни написа един от кандидатите: “Няма малък, няма голям бизнес. Има успешен и неуспешен”.

Пълният списък на участниците в конкурса ще откриете на GolemiteMalki.bg и ТУК

Коментари

Задължително поле