Как да (не) говорим с шефа

Да помислиш, преди да кажеш нещо, е добър житейски принцип, който може да ви спести много неприятности. Спазването му на работното място също не е за подценяване, особено ако разговаряте с шефа. Необмислените приказки могат да влошат непоправимо отношенията ви с ръководството и да попречат на професионалното ви развитие. Не става въпрос да мълчите, когато се отнасят несправедливо с вас или началникът ви се държи грубиянски, а да обмислите как да се изразите, за да не бъдете разбрани погрешно и най-вече, за да постигнете целта си.

Бъдете сигурни, че и на най-готиния и разбран шеф понякога му омръзва да слуша оплакванията и исканията на служителите. А някои от тях така са му писнали, че щом чуе първите думи, спира да слуша. Американският кариерен сайт Monster.com е направил класация на изразите, които предизвикват подобна реакция.

Искам увеличение на заплатата

Никога не започвайте да преговаряте за увеличение на заплатата с думите, че то ви е необходимо, защото ви трябват повече пари - независимо дали причината за това е, че сте се оженили и искате да си купите жилище, или че сте си взели нова кола и едва смогвате да изплащате вноските по лизинга й. Какъвто и да е поводът, надали ще накарате шефа ви да се почувства отговорен за финансовите ви затруднения. Много по-вероятно е да ви посъветва да харчите по-внимателно и да ви отпрати. За да не затваряте предварително вратата пред себе си, трябва да подходите по друг начин. Вместо директното „Искам увеличение на заплатата“ изложете аргументи, с които да убедите началника си, че сте станали по-добър професионалист и допринасяте повече за успеха на компанията.

Това е невъзможно

Никой шеф не обича да чува, че някоя задача не може да бъде свършена, а някои направо побесняват при подобни думи. Имайте това предвид и вместо да казвате „Няма как да успея да направя това до петък“ кажете „Работя по въпроса и ще успея да приключа следващия понеделник“. Ако имате финален срок и сте сигурни, че няма да се справите сами, може да поискате от шефа си да накара някой колега да ви помогне. С други думи, старайте се да не го затрупвате с проблеми, а да предлагате решения.

Не понасям да работя с този

Оплакването от колеги обикновено има обратен ефект и се отразява по-негативно на вас, отколкото на този, от когото се оплаквате. Затова избягвайте да занимавате ръководството с подобни конфликти. Ако положението е нетърпимо и не можете да се справите сами, запазете професионалния тон и аргументирано обяснете с какво колегата ви пречи да работите, без да го нападате на лична основа.

Вината не е моя

Ако не искате да изглеждате като сополиво детенце, не използвайте тези думи пред ръководството. Вместо това поемете отговорност и направете необходимото, за да поправите грешката. Ако ви обвиняват несправедливо, обяснете мотивирано каква е причината за гафа. А още по-добре попитайте какво може да се направи за отстраняването на проблема. С подобно поведение ще направите много по-добро впечатление, отколкото ако тропате с крак, настоявайки, че вината не е ваша.

Не знам

Никой не е всезнаещ, но ако мениджърът ви зададе въпрос, на който не може да отговорите, недейте прибързано да казвате „Не знам“. Вероятно като помислите малко или потърсите необходимата информация, ще можете да отговорите. Затова по-добре кажете „Трябва ми малко време да помисля и да проверя как стоят нещата“.

Това няма да проработи

Ако ви се наложи да работите с нов мениджър, има вероятност той да се опита да вкара новъведения. Най-добрият начин да се представите като добър професионалист е да отговорите на новите очаквания. Не се съпротивлявайте на промяната. Мислене от типа „Правим нещата по този начин, защото това е начинът, по който ги правим“ няма да ви е от полза. Зарежете негативното отношение. Не убивайте новите идеи със скептицизъм, а се постарайте да влезете в крак с новите идеи и изисквания. Участвайте активно при обсъжданията им. Ако все пак се притеснявате, че новаторският подход не е рационален и би създал повече проблеми, не отсичайте троснато „Това няма да проработи“. Вместо това дайде предложение как нещата могат да се подобрят.

Пратих ви имейл още миналата седмица

Това че сте уведомили шефа за някой проблем по електронната поща не ви освобождава от отговорността за разрешаването му. Мениджърите мразят подобно отношение. Още повече, че в забързаното ежедневие на всеки може да се случи да няма време да провери кореспонденцията си. За да избегнете гафове, уверете се лично, че шефът ви е получил необходимата информация и е разбрал в какво се състои проблемът. С други думи, докато не чуете „Не се тревожи за това. То не е твоя грижа“, недейте сами да си давате отбой.

Това не ми влиза в задълженията

Няма как да очаквате, че подобни думи ще се приемат добре. Още повече, че в наши дни работата в екип е ключово изискване, а в екипа често се налага всеки да върши задачите, които по принцип са задължение на друг колега.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес