На 16 юли 2019 да почерпят

„Левски“ с убедителен старт на новия сезон, юноша изработи три гола

България е в топ 20 по поскъпване на домовете

Вучич помоли Макрон за помощ по пътя към ЕС и за разрешаване на кризата с Косово

Трус от 3 по Рихтер разлюля Вранча

„Руска връзка” тресе коалицията в Италия Близък до “Лига” лобист търсел финанси от Кремъл

Ердоган: Турция се надява да организира съвместно с Русия производство на системи за ПВО

Частично лунно затъмнение в нощта на 16 срещу 17 юли

Плащаме на ЕС за пластмасовите опаковки Обсъждат нови приходи в бюджета на общността

ЕС одобри санкции срещу Турция заради сондажите в шелфа на Кипър

МВФ: Вдигнете възрастта за пенсиониране Работниците намаляват с 30% през следващите 30 години

Министерство на финансите: На 19 юли партиите ще получат втората част от държавната субсидия за 2019 г.

Частна здравна каса, ако има 500 000 желаещи Новата визия за бъдещето на осигурителния модел поставя повече въпроси и неясноти, отколкото решения

Русия и Украйна готвят голяма размяна на затворници

Ирак предаде на Русия 33 деца на членове на ИДИЛ

Учени: Земята е “откраднала” водата на Луната

Макар че има доказателства, че на Луната има вода, естественият ни спътник е крайно беден на вода в сравнение със Земята, пише Discovery News, цитиран от „Фокус“.

Някои учени казват, че той е по-сух и от най-сухата пустиня на нашата планета. Това е интригуващо, предвид факта, че Луната вероятно се е формирала, след като космическо тяло с размерите на Марс се е ударило в планетата ни преди няколко милиарда години. Не е съвсем ясно как значително по-голямо количество вода е останала на Земята.

Предишни изследвания предполагат, че част от водата се е освободила от отломките на сблъсъка преди образуването на Луната, но ново проучване разглежда събитията под различен ъгъл. То предполага, че водата и други летливи вещества са останали на нашата планета заради начина на формиране на Луната.

“Започнахме със съществуваща компютърна симулация на образуването на Луната от орбитиращ около Земята диск, произведен от гигантския сблъсък,” казва Робин Канъп, астрофизик от Югозападния изследователски институт в САЩ.

“Комбинирахме модела с модели на промените на химичния състав и температурата на материала в диска с течение на времето.” Симулацията показва, че в рамките на този процес Луната е “събрала” половината си маса от разтопен материал, кондензирал във вътрешните части на диска, които са разположени между Земята и орбитата на спътника. С нарастването на протолуната, натрупването на такъв материал е продължило, заради което орбитата й около Земята се е разширила.

“С отдалечаването си Луната не е могла повече да акумулира ефективно материал от вътрешния диск, който е бил асимилиран от Земята, добавя Канъп.

“Открихме, че този преход е протекъл преди кондензацията на летливите елементи, затова втората половина на лунната маса се е образувала от беден на летливи елементи материал.”

Случайно публикацията на екипа на Канъп съвпада с публикуването на статия в журнала Science, която предполага, че поне част от водата на Земята произхожда от вулканичните скали, а не е донесена от комети на повърхността.

Канъп признава, че моделът й има някои ограничения. Не става ясно, например, защо според този сценарий на Луната има толкова големи залежи от цинк. По думите й следващо проучване ще бъде насочено към произхода на земния спътник.