На 22 октомври 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за вторник, 22.10.2019

Трима контузени в „Игри на волята“ Славяни отново ще спят в лукс

Фейсбук с нови правила за сигурност за предстоящите президентски избори в САЩ

Путин предлага помощ на Африка без условия

Еди Рама отхвърли искането на опозицията за оставка

Нетаняху върна мандата за съставяне на правителство

Испанската полиция разби банда обирджии, ограбвали домове на футболисти

Руски хакери се маскирали като ирански Атакувани били поне 35 държави, като в 20 нападенията били успешни

Христо Иванов и Атанас Атанасов приемат гаврата на Тома Белев с еврейския народ Лидерите на „Демократична България“ не искат да вземат мерки срещу кандидата им за общински съветник в София

„Пепел от рози“ получи френска награда

Протест пред френското посолство у нас в подкрепа на Северна Македония за ЕС

Вдигат заплатите с ускорени темпове

Колко месеца имам право на обезщетение като безработен

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 22 октомври 2019

Да отмъкнеш мантинела не е просто кражба, а чиста диверсия

Разрушаването на предпазните съоръжения по пътищата застрашава живота на десетки и трябва да бъде жестоко ударено

Една от последните измами на бай Илия Баровеца, прототип на персонажа на Тодор Колев във филма „Опасен чар“ – Ясен О. Ястребовски, бе симпатична по свой начин. Тъкмо излязъл на свобода след поредния престой зад решетките, бай Илия видял, че край Ихтиман ръждясват огромно количество метални тръби. Без да се замисля, пуснал обява в някакъв вестник, че ги продава на безценица. Веднага се появил купувач на скрап и сделката станала. По случайност истинският собственик минал по магистралата и видял, че някой му отмъква стоката и така сделката приключила с нова присъда за Баровеца.

Тази измама е симпатичен сюжет за екранизация на живота на чаровния измамник, стига вие да не сте жертвата. Но тази измама по своята същност не е опасна. Никой не е заплашен от смърт или от тежък инцидент, както е възможно да се случи, когато се крадат предпазните съоръжения по пътища и магистрали.

През последните години е масова практика в България да се краде всичко по пътищата на страната, което може да се върне за вторични суровини или да влезе в употреба на някой частен двор. Крадат се капаци на водоотводни шахти, крадат се стълбове за пътни знаци, крадат мантинели, крадат се дори стълбове за осветление по пътните възли. И законодателството го третира – кражба. Дали си откраднал 100 килограма ненужна арматура от изоставена стопанска постройка, или си отрязал знак „Стоп“ на натоварено кръстовище, дали си премахнал предпазните заграждения за животни на магистрала – законът е един и същ към извършителите. А няма причина да е така, защото последствията са коренно различни и ние трябва да имаме отношениe към кражбите спрямо мащабите на резултатите. Нека за миг си представим какво би се случило, ако откраднат предпазните мрежи на една магстирала, както се случи на „Струма“. Автобус с деца пътува към Мелник примерно, където учeниците ще прекарат пролетната си ваканция. Стадо животни навлиза на пътното платно, шофьорът не реагира навреме и… Колко дни национален траур ще обяви държавният глава?

Крадците на мрежата, ако изобщо бъдат хванати, какъвто и обществен натиск да има, ще бъдат съдени за кражба на метал, нещо, което може да се сведе до условна присъда, ако им е за първи път и направят самопризнания, за да минат по бързата процедура. Шофьорът може би ще получи значително по-висока присъда, защото сега законът, пък и практиката на КАТ е такава, че той ще отговаря за движение с несъобразена скорост.

Изходната точка за определяне на тежестта на престъпление трябва да бъдат възможните последствия от едно деяние, а не единствено количествените измерения. Нещо повече, разрушаването на предпазните съоръжения по пътищата не е поредица от случайни инциденти.Това не е работа на някой клетник, дето иска да изкара дребни за топъл хляб, колбас, тип кучешка радост, и вдъхновяваща бутилка евтина ракия. За да се откраднат два километра мантинела, е нужна организация, транспорт, но най-вече гарантирано спокойствие от наказателно преследване. Това не е циганска работа, ще добавя. За да се претопят или препродадат тези съоръжения, е нужна логистика, нужен е изкупвателен пункт, нужен е може би леярски цех или предприятие, където бързо да се претопят следите от престъплението. Престъплението в случая е опасен за живота на хората бизнес и той трябва да се разглежда по този начин – чиста диверсия, подигравка с държавата и властта.

Същото важи не само за кражбата по магистралите, а и за всякакви практики, застрашаващи живота на десетки хора, включително и демонтиране на жп релси за скрап. Преди години дори имаше трагикомична случка, в която хванаха двама апаши да режат арматура от подпорите на „Дунав мост“.

Ограничаването на тези кражби не може да стане само ако се преследват самите извършители. Мерникът на властта трябва да се насочи и към онези, които с охота приемат стоката, дори осъзнавайки, че това са кървави пари. Тук е излишно да говорим патетично и абстрактно за победа на доброто, но добро начало би било един-двама прекупвачи на скрап да загубят бизнеса си завинаги и да влязат зад решетките. Това добро начало няма как да стане без законодателни промени.

Кръцни, срежи, демонтирай

В края на миналата седмица близо 120 метра защитна мрежа за птици беше открадната от магистрала „Марица”. Изчезнали са и 70 метални пръта, на които е била монтирана мрежата. Мрежата е слагана с единствената цел да предпази колите от прелитащите ята птици. Километри мантинели пък са демонтирани след откриването на магистрала „Струма”.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.