Дневен хороскоп на Алена за четвъртък, 12.12.2019

На 12 декември 2019 да почерпят

Излиза сказание за Боян Мага Нов роман от Павлина Павлова за сина на Симеон

„Локо“ (София) покани Стойчо Стоев

Учениците от кърджалийското училище, чието стълбище пропадна, ще учат в други сгради

Сър Антъни Хопкинс: Актьорите са глупави

Джонсън печели вота, но с малка преднина

Купуваме още един правителствен самолет (обзор) От 2014 г. „Фалкон”-ът е аварирал над 20 пъти

Депутати от БСП пред “Труд”: Корнелия Нинова не владее групата си При избора на Сотир Цацаров червената група се разцепи наполовина

Турция заплаши да изгони американските войници от базата „Инджирлик”

Манолова открива временна приемна във Видин

Свършват мъките с данъчните декларации

Дължими налози за служебен аванс за шефа

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 12 декември 2019

„Германският пациент” от Михаил Вешим Ще спаси ли българската пукница Хер Бекер

Студен дъжд за шофьорите, порой в хазната

Винетките за 2016 г. 6-месечна няма.

Ако си купите кола в средата на годината, плащате двойно по-скъпа винетка – или за цяла година, или за всеки месец

Родните метеоролози май стават все по-добри и точни напоследък – прогнозите им за климатичните промени вече се разпростират и върху обществено-политическите събития в държавата. Ето на – във вторник предсказаха студени и проливни дъждове в цялата страна и в сряда леден душ откъм парламента обля голяма част от шофьорите. Предложението на неколцина депутати да бъдат въведени половингодишни винетни стикери беше категорично отхвърлено и попарено като едва напъпила вишна от щърков сняг.

Според шефа на Агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров с отхвърлянето на шестмесечната винетка държавата спазва европейска директива, която е само препоръчителна, но ние, понеже сме добри европейци, виждате ли, ще я изпълним. Интересно защо родните законотворци и висши чиновници не спазват така усърдно и други препоръчителни, че дори и задължителни европейски директиви, та да не ни мъмрят еврокомисарите за неизпълнените съдебни и други важни реформи, а населението – от затворниците до бизнеса, да търси справедливост чак в Страсбург?

Според експертите на АПИ шестмесечният стикер нямало да е и достатъчно търсен, така че въвеждането му няма да плати даже разходите по отпечатването. Ама според тях! Социалните мрежи обаче веднага бяха залети от гневни коментари на граждани, които гледат към пътищата не от бюрата, а откъм волана. Купуването на автомобили в България обикновено не става за коледен подарък, та да го окичиш с лъскавата годишна винетка като с подаръчна панделка. Какво прави човек, ако си купи возило през юни или юли? Половин година вече е минала, а да плаща месец за месец ще трябва да се бръкне даже двойно – с близо 200 лв. Логиката на мнозинството депутати и държавните чиновници води към това, че скоро могат да ни накарат, като тръгнем от Враца към София с влака от Видин, да плащаме цената на целия билет, а не оттам, откъдето сме се качили. Така де – то и железниците са в криза, трябват ремонти, претапициране на седалки и нови свирки да плашат апашите край релсите.

Решението на проблема, разбира се, би могло да бъде много просто – ако човек сключи договор с кабелен или мобилен оператор за година или две, договорът му тече от дата до дата. Независимо дали е подписан през март или септември. Едва ли има проблеми така да стане и с винетките.

У нас обаче простите решения не са на почит. Много повече работа за чиновници и пари за хазната, че и встрани от нея, падат, когато работата стане сложна и объркана. Колкото по-сложна, толкова повече пари и отчетена работа! А че в случая става въпрос за пари, никой и не отрича.

Солидни постъпления от винетки са необходими, за да има добра инфраструктура, уверяват от АПИ. Което, дума да няма, си е така. Само че, както казваше един стар счетоводител навремето – събирането не е като изваждането. За съжаление постъпленията от винетки (поне досега) са едно, а пътищата – друго. В област Монтана, да речем, има регистрирани около 60 000 автомобила. Ако приемем, че за половина от тях се купуват винетки, то само от бедния Северозапад в хазната влизат около 3 млн. лева. А за поддържането на 600 км републикански пътища се отпускат малко над 400 000 лева. Поради което част от шосетата с години не са ремонтирани. Да не говорим за дребните суми, които се дават на общините за междуселските пътища, повечето от които са като сирийско поле след самолетна атака. Рискът да минеш по тия шосета е почти същият като да оцелееш под бомбите.

След като вдигнаха с една трета винетните такси и отказват да пуснат половингодишни стикери, управниците сега ще трябва не на думи и в близки срокове да ни убедят, че ще използват средствата наистина за модернизирането на всички пътища, не само на магистралите. Защото и бай Кольо от Студено буче плаща винетка също като собственика на холдинга, абониран за европроекти, и ръждясалият му опел дори му е по-скъп от бентлито на милионера.

В Европа – по-евтини и електронни

В Румъния например винетките още от 2010 г. са електронни и никой не лепи шарени хартийки по колата си. Отвъд Дунав винетките са седмични, месечни, тримесечни и годишни. При това са наполовина на цените на българските. Седмичната е около 3 евро, месечната – 7 евро, 90-дневната – 13 евро, а годишната – 28 евро. А пътищата им дори около Калафат не са по-лоши от българските.

В Австрия има 10-дневна, двумесечна и годишна винетка само за основните пътища. Почти в цяла Европа винетни стикери се плащат само за магистрали и от години са електронни. А в Германия леките автомобили пътуват безплатно, плаща се за тирове над 12 тона.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.