Георги Вълев от „Килърите“: Властта и бизнесът убиха Петър Христов

Дете е със счупен крак в болница, след като е блъснато на пешеходна пътека във Варна

Премиерът Бойко Борисов обсъди темата за единния цифров пазар с министър-председателя на Люксембург Ксавие Бетел

Удължиха извънредното положение в Турция с още три месеца

Вижте акцентите от броя на „Труд“ в петък, 19 януари 2018

Отвод на съдията по делото Мартин Петров – „УниКредит Булбанк” Бивша служителка на трезора обявена за национално издирване

Цветан Цветанов проведе серия от работни срещи в Лондон

Германия задмина САЩ като световен лидер Рекордно ниско доверие към Съединените щати, изпреварва ги и Китай

Екатерина Захариева: Договорът за добросъседство с Македония няма да остане само на хартия

Турция търси руска подкрепа за щурм в Сирия САЩ отричат за новата “сирийска армия”

500 милиона лева търсят общините за туризъм Най-скъпият проект в картата на ресорното министерство е на община Челопеч за Моторспорт парк на стойност 120 млн. евро

Влак блъсна изоставена каруца в Казанлък, спряно е жп движението между София и Бургас 

Румен Порожанов: България притежава значителен потенциал за производство на качествена продукция

Божидар Данев, председател на АОБР, пред “Труд”: Зелените блокират инвестиции и работни места Когато икономиката не се развива, няма работа и увеличение на доходите

Кремъл: Новият закон за суверенитета на Киев се равнява на подготовка за война

И частна ДАИ да изпитва, пак ще вика: „Дай!“

Инспектори от ДАИ изпитват кандидати за шофьори на тирове. (Снимка: Архив)

Инструктори и изпитващи трябва да носят вина при катастрофи солидарно с виновния шофьор

Частна фирма или фирми да провеждат шофьорските изпити. Държавата в лицето на транспортното министерство само да дава и да отнема лицензите на подобни дружества, ако бъдат засечени корупция и нарушения. Тази идея припомни в понеделник шефът на Съюза на българските автомобилисти инж. Емил Панчев в отворено писмо до парламента.

Точно преди 6 години тогавашният транспортен министър от тройната коалиция Петър Мутафчиев бе внесъл в Народното събрание подобен проект за прехвърляне (аутсорсване) на организацията и провеждането на изпитите за правоспособност и по-високи категории. Депутати от всички цветове изпищяха, че законът е лобистки, че лишава автомобилната администрация от важна контролна функция, а частниците ще пускат убийци с купени книжки по пътищата. Законопроектът бе отхвърлен, а неграмотни и малоумни продължиха да излизат по шосетата, снабдени с редовни документи. Само дето продължиха да си плащат на държавните чиновници от ДАИ.

Застъпниците на идеята обясняват, че изпитващата фирма няма да има право да отваря автошколи, да се занимава с обучение на бъдещи водачи. Дружеството ще получава приходи от изпитните такси на кандидатите и ще плаща за наем и поддръжка на административните сгради, които сега са почти изцяло на издръжка от бюджета на ДАИ. Работещите ще получават добри заплати и няма да ги рискуват, при положение че лицензът им може да бъде отнет и при най-малкото съмнение за нагласени изпити по теория или кормуване. Смята се, че инспектори от транспортното министерство ще могат да контролират фирмата по две направления – едното при самия конкурс за избора й и след това като наблюдатели при провеждането на всякакви изпити.

Подобни модели работят в три европейски страни. В Холандия от 1926 г. бъдещите шофьори се изпитват само от една фирма, една е и в Хърватия, а в Германия са две. От миналата година частници организират изпити в Македония.

В различните щати на САЩ има различни правила за новите шофьори, но експерти сочат като най-добър модела в Калифорния. Там се взима книжка след писмен тест, подобен на нашите листовки. Кандидат-шофьорите са разделени на две групи – непълнолетни от навършени 15 години и 6 месеца до 18 години и пълнолетни над 18 г. Изпитът се организира от DMV (Department of Motor Vechicles – Отдел за моторните превозни средства), калифорнийска служба, подобна на нашия ДАИ. Листовката се състои от 46 въпроса. При първото явяване се допускат до 6 грешки, а за непълнолетните – до 8. След като тестът бъде решен успешно, пълнолетният получава разрешително да се учи да кара кола. Може да шофира из града и извън него, при условие че е с придружител – пълноправен шофьор на възраст над 25 години. Курсовете, наричани още класове, са задължителни само за непълнолетните. Те трябва да изкарат минимум 6 часа кормуване с лицензиран инструктор и 6 месеца след получаване на разрешителното от теоретичния изпит вече могат да се явят на практически. Ако до 1 година след листовките кандидатът не подаде заявление за книжка, трябва да се яви наново на тест, като за пълнолетни допустимите грешки вече са 3 от 46 въпроса, а за непълнолетни – 5.

Който и от двата модела – на Холандия или на Калифорния – да бъде въведен в България,неминуемо ще доведе до корупционни схеми, подобни на току-що разкритите в ДАИ. И частници да изпитват, те пак ще викат „Дай!”

Главната причина е западналата система на основното и средното образование в България, от която непрекъснато отпадат ученици. Те стават пълнолетни, искат да карат кола, а не могат да четат въпросите от листовката.

У нас никой не помисля дали може да се обвържат децата поне до завършване на 8 клас с практически шофьорски или автомонтьорски обучения. Не се помисля и за включването на средношколците в подготвителни курсове, така че когато навършат 18 години, да получават и шофьорски книжки.

Гаранционен срок

Необходимо е да се търси споделена отговорност между инструктора, изпитващия и шофьора, предизвикал катастрофа с ранени и убити, смятат експертите. До 1989 г. в нашите затвори са лежали и обучители заедно с водачите от професионални категории за камиони и автобуси, предизвикали произшествия до 3 или до 5 години след изпита. Според специалисти подобни правила и “гаранционни срокове” трябва да бъдат въведени и сега. Те ще доведат и до допълнителен натиск от искове на застрахователи срещу калпави инструктори и подкупни чиновници от ДАИ.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.