Bugatti Type 35 стана на 100 г.

Еторе Бугати създава една от най-великите коли в света

Дизайнът на новия модел Tourbillon е повлиян от историческия състезателен автомобил

Преди 100 години, на 3 август 1924-а, за първи път пред световната общественост е представен автомобилът Bugatti Type 35. Това се случва в състезанието за Гран при на Лион, когато пет екземпляра от новата състезателна кола на Еторе Бугати излизат на стартовата решетка.

Публиката веднага оценява елегантността и красотата на Type 35, но в началото никой не може да си представи колко бързо и колко далеч ще достигне този лек “болид”. Дори един век по-късно той продължава да вдъхновява не само ценителите, но и съвременните конструктори. Силно повлияни са и дизайнерите на Bugatti, които са оформили предницата на новия топмодел Tourbillon в стила на елегантния и тесен корпус на Type 35.

Поредицата от състезания за Гран при между 1922 и 1925 г. е период на големи иновации в света на автомобилите. Тогава се изисква колите да имат двигатели с обем не повече от 2 литра, да тежат минимум 650 кг и да бъдат с минимална ширина 80 см, което позволява задължително пътническо място за механик. На практика това води до еволюцията на спортните автомобили по пътищата и стимулира производителите да извличат повече мощност с нови изобретения в технологията на двигателя, вместо просто да увеличават капацитета. Точно това постига Еторе Бугати в най-елитното ниво на моторните спортове с автомобила Type 35.

Състезанието за Гран при на Лион преди век е много популярно и привлича повече от 100 000 зрители. Няма по-добра сцена за представяне на най-новата състезателна кола на Bugatti. Състезателната дистанция е над 500 мили и се извършват 35 обиколки на трасето. Надпреварата обикновено продължава повече от седем часа, което е екстремно изпитание не само за скоростните качества на автомобилите, но и за тяхната надеждност. Но сякаш за Еторе Бугати сякаш и шофиране в продължение на седем часа с пълна газ не е достатъчно, защото настоява автомобилите да бъдат шофирани от фабриката в Молсхайм до Лион по обществени пътища, което означава още пет часа.

Революционните автомобили изминават маршрута до Лион без проблеми, но състезанието не е толкова лесно. Основният проблем на Type 35 в премиерната надпревара идва от компонент, върху който Bugatti няма контрол - вулканизираните гуми. Типично за марката механичните повреди са рядкост, но производствен дефект в гумите принуждава много от колите да се оттеглят. Но преди това една от тях да успява да регистрира най-бързата обиколка в цялото състезание.

Участието в тази надпревара позволява на Еторе Бугати да идентифицира слабостите на Type 35 и да ги подобри последователно. Тази формула се прилага, докато моделът се развива през шестте години на производство. По време на своя активен период, автомобилът печели около 2500 победи в множество дисциплини, включително шосейни състезания, ралита, скоростни изпитания и изкачвания по хълмове.

Рекорд в Тарга Флорио

Успехите и качествата на Bugatti Type 35 са толкова значими, че се празнуват и до днес от почитателите на състезателните коли. В най-взискателното шосейно състезание по онова време Тарга Флорио в Италия “звездата” на Еторе Бугати блести най-ярко и най-дълго с рекордните пет последователни победи между 1925 и 1929 г.

Подобни постижения илюстрират как емблематичният модел на Bugatti предизвиква период на иновации в дизайна на състезателните и шосейните автомобили. Луиджи Гали, специалист по историческо наследство и сертифициране на класически модели на марката, твърди: “Type 35 е един от великите автомобили за всички времена, не само като състезателна кола, но и като част от развитието на дизайна и инженерството. За стогодишнината на модела видяхме клубове на ентусиасти на Bugatti от цял ??свят да празнуват този легендарен автомобил и неговия дебют в Гран При на Лион. И това е защото на 3 август преди един век светът на моторните спортове се промени завинаги, тъй като Type 35 не спира да се развива след своя дебют и колите започват да стават още по-напреднали и още по-мощни.”

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили