Covid-19 ни лиши от почивка, показват данни на БАН

Епидемията от коронавирус е лишила българите през това лято от ваканция, показва проучване на Българската академия на науките, представено по време на Консултативния съвет по туризъм към вицепремиера и ресорен министър Марияна Николова.

Според изследването 55 на сто от домакинствата са се лишили от лятна почивка през тази година. Интересен е и фактът, че по-малко хора са избрали да стегнат куфарите както за България, така и за чужбина, показват данните. Едва 37 на сто от домакинствата са почивали у нас през това лято в сравнение с 44 на сто през 2019 г. Само 4% са пътували в чужбина при 10% през миналата година, показват още изследването.

Най-голям е интересът на българите към Южното Черноморие, като другите любими дестинации за лятна ваканция, но с много по-малък дял са планниските курроти, следвани от Северното Черноморие. Около 4 на сто от домакинствата са избрали природни или културни забележителности, спа курорти и селски къщи, показват още данните на БАН. Инетресен е фактът, че средната продължителност на туристическия престой в България спрямо 2019 г. намалява с един ден от 8,5 на 7,7, а този в чужбина се увеличава с ден от 7,2 на 8,6 дни. Като продължителният престой в чужбина е генериран основно от предприемачи и домакини на възраст 50-59, от София.

Най-голяма част от анкетираните български домакинства или 39 на сто са платили за лятната си ваканция в България между 1000 и 1499 лева, докато през 2019 г. преобладаващият процент е бил на тези, които да платили между 500 и 999 лева (39,9%). 62,5 на сто от почивалите в чужбина са дали до 500 лева за ваканцията си, като през 2019 г. техният дял отново е бил най-голям, но едва 41 на сто от всички домакинства.

Изследването, проведено от 1 до 18 октомври сред 180 места за настаняване с над 110 легла и 180 места за хранене и развлечение, показва, че първоначалната реакция на бизнеса при обявяване на пандемията е била да замрази дейността си и да освободи персонала. Това са направили 43,6 на сто от анкетираните бизнеси. 71,4 на сто са отворили впоследствие, но с намален капацитет, за да спазят изискванията за социална дистанция. 31,7 на сто от местата за настаняване въобще не са посмели да възобновят работа заради страха от липса на достатъчно клиенти или нови ограничения, които ще доведат и до нови загуби.

Според 32 на сто от фирмите облекчаването на мерките през май и юни ги е предпазило от фалит. Повечето от компаниите се обявяват за въвеждане на ваучери за семейства с деца, за ученици, пенсионери и младежи, като според тях подобна мярка би помогнала на бизнеса им.

Сред изводите, направени от провеждащите изследването са, тенденция е българите да пътуват по-често, но за по-кратко и до по-близки дестинации. Изборът им зависи от стила им на живот, а не от икономическото им състояние.

Коментари

Задължително поле