Financial Times: Какво означават изборите в САЩ за корпоративна Америка

Резултатът ще има големи последици за компаниите, обхващащи енергетиката, автомобилите и фармацевтиката

Отвъд основните си политики относно данъците, регулирането и тарифите, Камала Харис и Доналд Тръмп изложиха планове, които биха могли да имат дълбок ефект върху различни ъгли на корпоративна Америка, пише Financial Times.

Financial Times прави преглед на това кои сектори и компании могат да спечелят или загубят най-много в зависимост от това кой ще излезе победител от анкетите на 5 ноември:

Енергия

Победата на Тръмп може да стимулира петролния и газовия сектор. Кандидатът на републиканците обеща да „отприщи американската енергия“, като отмени „всяка една от разпоредбите на Джо Байдън за убиване на индустрията“.

Бившият президент планира да вдигне паузата за одобряване на нови терминали за втечнен природен газ, да намали регулациите за емисиите на парникови газове и интуитивните стимули и цели, насочени към насърчаване на пускането на електрически превозни средства и възобновяеми енергийни източници.

Конгресът и съдилищата биха могли да забавят напредъка му, но президентството на Тръмп може да има сериозни последици за определени сектори, като офшорната вятърна енергия , които разчитат на федерални одобрения.

Производството на нефт и газ обаче, което е на рекордни нива, е малко вероятно да се промени в краткосрочен план, тъй като има малко политически ограничения за шистовия добив на сушата и инвеститорите не са склонни да подкрепят скъпи нови сондажни кампании.

Победата на Харис ще продължи политиките на администрацията на Байдън за стимулиране на разпространението на възобновяеми енергийни източници, като същевременно улесни производството на изкопаеми горива, за да позволи на САЩ да останат най-големият производител в света.

Съгласно Закона за намаляване на инфлацията на Харис водещият закон за климата на президента Байдън, който предостави стимули, които насърчиха почти 450 милиарда долара инвестиции да се влеят в зелена енергия, би бил безопасен. Тръмп обаче обеща да отмени закона.

Очаква се и двамата кандидати да подкрепят разгръщането на ядрената енергия, една от малкото области на двупартийно споразумение в сектора.

Харис няма да се стреми да налага наказателни мита върху вноса - политика на Тръмп, за която енергийните ръководители се опасяват, че може да подкопае световната търговия и на свой ред да удари бизнеса им.

Всеки от кандидатите за президент на САЩ може да осуети манията на Силиконовата долина по изкуствения интелект.

Тръмп обеща да отмени изпълнителната заповед на Байдън относно изкуствения интелект, която Харис помогна за стартирането преди година. Това би задоволило не само Илън Мъск, който подкрепи Тръмп, за да избегне „удушаване чрез свръхрегулиране“ и е подготвен за правителствена роля, фокусирана върху подобряването на „ефективността“, но и стартиращи инвеститори като Марк Андреесен, които вярват, че по-строгите правила биха задуши надпреварата на страната с ИИ срещу Китай и утвърди господството на Big Tech.

Позицията на Тръмп по отношение на Тайван обаче, който той обвини в кражба на американската полупроводникова индустрия, поставя значителни предизвикателства пред производителя на AI чипове Nvidia и неговите клиенти в Силиконовата долина. Nvidia - подобно на Apple - разчита на Тайванската компания за производство на полупроводници за производството на своите авангардни чипове. Новите мита върху вноса от Тайван могат да повишат разходите или да нарушат доставките на AI чипове, които вече са далеч надминати от търсенето. Apple и Nvidia също ще пострадат, ако Тръмп наложи по-високи мита върху вноса от Китай, където имат широки вериги за доставки.

Връзките на Харис през целия живот с Калифорния и приемствеността с инвестициите на администрацията на Байдън в американската широколентова инфраструктура и производството на полупроводници я правят по-естествен съюзник на технологичната индустрия. Нейните по-проимиграционни политики биха поддържали потока от глобални таланти, който помогна на Силиконовата долина да процъфтява. И все пак нейният фокус върху рисковете от ИИ може да издигне различни видове бариери.

 

Банково дело и финанси

Американските банки прекараха повече от година от президентството на Байдън, като успешно отхвърлиха предложение за по-високи капиталови изисквания. Победата на Тръмп може допълнително да насърчи индустрията да търси още по-изгодна сделка от тази, която Федералният резерв наскоро очерта.

Сделките на Уолстрийт също се надяват Тръмп да смекчи агресивната позиция към антитръста под ръководството на председателя на Федералната търговска комисия Лина Хан и Джонатан Кантър от Министерството на правосъдието. Докато вицепрезидентът на Тръмп Джей Ди Ванс се ядоса срещу антиконкурентното поведение на американските компании, остава неясно как той би повлиял на подхода на бившия президент.

Втора администрация на Тръмп може също така да отмени настояването на Комисията за ценни книжа и борси за повече разкриване на информация в области като частния капитал и климатичните рискове.

Въпреки това, администрация на Тръмп може да се опита да ограничи способността на банките и мениджърите на активи да използват екологични, социални и управленски фактори в своите инвестиционни решения и да се справи с програмите за разнообразие, което би донесло различни проблеми на Уолстрийт. По време на предизборната си кампания Тръмп също говори за ограничаване на лихвените проценти по кредитните карти до около 10 процента, ход, на който банките биха се противопоставили.

Харис се опита да убеди богатите дарители, че нейната администрация ще бъде по-малко агресивна в ограничаването на големия бизнес от тази на Байдън. Това може да включва назначаване на нови служители в SEC и FTC, които биха заели по-малко агресивна позиция от Gary Gensler и Khan, съответно.

Ако Харис се стреми да замени Хан, тя ще се сблъска със съпротива от някои от лявото крило на своята партия. Александрия Окасио-Кортез предупреди за „безкрайна кавга“, ако Хан бъде отстранена от поста си.

 

Потребителски стоки

Ако Харис спечели, групите за храни и напитки в САЩ могат да бъдат изправени пред засилен контрол на своите ценови стратегии: тя обеща да въведе федерална забрана за повишаване на цените от компании за храни и напитки през първите 100 дни на поста си.

Администрацията на Харис също ще ограничи сливанията и придобиванията, смятани за вредни на конкуренцията, и ще засили подкрепата за малкия бизнес. Сключването на сделки в сектора, което беше спряно през последните няколко години, тъй като разходите за заеми се повишиха, наскоро се възстанови с големи сделки, включително покупката на Mars за 36 млрд. долара на производителя Pringles Kellanova.

Тръмп обеща да намали цените на хранителните стоки за американците с плановете си да наложи големи мита върху вноса. Икономистите обаче отбелязват, че тази политика вероятно ще доведе до обратния резултат.

Тарифите върху вноса на стоки, включително зърнени храни и захар, биха повишили цената на тези материали, които производителите на храни и напитки след това ще се стремят да предадат на потребителите, за да защитят маржовете си.

Общо потребителите в САЩ биха могли да загубят между 46 и 78 милиарда долара покупателна способност годишно, ако предложените от Тръмп мита бъдат приложени, изчисли Националната федерация на дребно в понеделник.

 

Авиация

Победата на Тръмп може да бъде лоша новина за авиационната индустрия, като навреди на шансовете на Boeing да осигури повече продажби на самолети в Китай, като същевременно направи самолетите по-скъпи за американските авиокомпании.

Кандидатът на републиканците заплаши да наложи 60-процентови мита върху стоките от Китай и поне 10-процентов данък върху целия друг внос.

Китайските авиокомпании са големи клиенти на Boeing, които биха могли да отвърнат на удара с ответни тарифи. Това може да навреди на американския производител на самолети в чувствителен момент за групата, която се бори да се възстанови от проблеми с качеството и разрушителна стачка.

„Boeing не са имали нова поръчка за самолети от Китай от известно време и Тръмп ще удължи сушата им“, каза Робърт Сталард, анализатор във Vertical Research Partners.

Ако се приложат към самолетите, митата на Тръмп биха могли да имат и косвен ефект върху клиентите на американските авиокомпании на най-големия конкурент на Boeing. Реактивните самолети Airbus, доставени на американски превозвачи, или внесени компоненти, използвани от европейския производител на самолети за сглобяване на своите самолети A320neo и A220 в завода му в Мобил, Алабама, може да бъдат засегнати.

Гийом Фори, главен изпълнителен директор на Airbus, миналата седмица каза, че разходите за всякакви нови тарифи ще бъдат прехвърлени на клиентите, подобно на това, което се случи през 2020 г., когато предишната администрация на Тръмп наложи мита като част от дългогодишен спор с Европа относно субсидиите за самолети.

„Това би поставило нашите клиенти в трудна ситуация да добавят допълнителни разходи към това, което са поръчали и това, което купуват“, каза той.

Анализатори казаха, че Airbus може да успее да осигури изключения за своите продукти. Последният път „Airbus намери начини да управлява ситуацията с тарифите и това се отрази само на A350, тъй като A320 се произвежда в САЩ“, каза Сталард. Американските авиокомпании обаче „не бяха доволни“.

Победата на Харис едва ли ще има толкова разрушително въздействие, тъй като се очаква тя да продължи с политиките на администрацията на Байдън.

Администрация на Тръмп може да навреди на борещия се пазар на електрически превозни средства в САЩ, който съставлява около 9 процента от продажбите на нови автомобили в страната през третото тримесечие. Бившият президент каза, че разпоредбите относно емисиите ще „убият“ индустрията и трябва да бъдат премахнати, което би намалило стимулите на производителите на стари автомобили да разработват електромобили. Освен това се очаква той да прекрати данъчния кредит от $7500, въведен от Байдън за отговарящи на условията електромобили.

Уайлд кард, когато става въпрос за позицията на Тръмп за EV, е подкрепата на Мъск, главен изпълнителен директор на Tesla. Технологичният милиардер популяризира бившия президент в своя социален медиен сайт X и е дарил най-малко 75 милиона долара, което накара Тръмп наскоро да отхвърли критиките си към електромобилите, като каза, че „Илон Мъск е мой много добър приятел“.

Тръмп не е приятел с Шон Фейн, президентът на United Automobile Workers, който нарече Тръмп краста през август, след като бившият президент и Мъск публично обсъдиха как компаниите трябва да могат незаконно да уволняват стачкуващи работници. Съюзът подкрепи Харис за президентския пост, укрепвайки усилията за избирателна активност на Демократическата партия в променящия се щат Мичиган.

 

Здравеопазване и фармацевтика

По време на първия си мандат Тръмп се опита и не успя да отмени Закона за достъпни грижи, известен като Obamacare, който забранява отказването на грижи на хора с предшестващи заболявания. Той не беше толкова категоричен относно предложенията си, ако се върне в Белия дом.

По време на президентския дебат срещу Харис през септември Тръмп каза, че има „концепции за план“ за замяна на ACA, но отказа да обясни повече. Всякакви подобни промени биха означавали значително сътресение за 45-те милиона пациенти, разчитащи на закона и своите частни здравноосигурителни планове.

Харис подчерта перспективите Тръмп да отмени ACA, като каза на репортери, че „здравеопазването за всички американци е на линия на тези избори“ след предизборно събитие в Мадисън, Уисконсин, миналата седмица.

Харис също обеща да разшири обхвата на контрола върху цените на лекарствата за Medicare, подкрепяната от държавата програма за здравно осигуряване за американци над 65 години, които бяха въведени като част от закона за климата на Байдън от IRA. Тя може да направи това, като увеличи броя на допустимите лекарства и разшири програмата до частни застрахователи, но подобни промени ще изискват одобрението на Конгреса.

Тръмп, който беше ястребов по отношение на цените на лекарствата, когато беше президент, не беше толкова ясен относно това дали ще промени контрола върху цените на Medicare.

Харис също предложи да се разшири ограничението от 35 долара на месец за цените на инсулина за диабетици в Medicare за всички пациенти, включително тези с частни здравноосигурителни планове, пише изданието.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Америка