Къпачите „изкъпаха“ за здраве, младо и старо в Кула. Обичаят „Къпачи“ започна с голям зимен празник на площада в град Кула за първи път тази година точно в 23 часа снощи, продължава и днес.
За първи път тази година, разказва организаторът секретарят на НЧ „Просвета 1882“ Царевна Цанкова, в отбелязването на Йорданов и Ивановден участват освен къпачите и жителите на Кула. На площада в малкото градче в полунощ лумнаха огньове и десетки граждани с чаша греяно вино дадоха старт на един от най-старите в страната, с над 100-годишна история, обичаи.
Къпачите тръгват през нощта на 19 януари – Йордановден и ритуално къпят за здраве всички, които имат имен ден, както и младите семейства, които са сключили брак през изминалата година, продължгава разказа си Цанкова и допълва, че „навремето са правили седенки и няколко млади момчета решават се маскират с въглени от жаравата на печката. Къпачите обличат си кабаниците, слагат качулките и тръгват да къпят по домовете за здраве. Избират едно момче, което да бъде "булка".
„Булката” е в автентична женска носия, носи котле с вода и ръси с китка босилек всеки именик Йордан или Иван. Друг персонаж е „младоженецът“. Той трябва да е неизменно до булката, да я пази. Най-възрастният сред тях, който най-дълго е бил къпач, се избира за водач, защото знае всички къщи и познава хората.
Облеклото на участващите в ритуала се наследява по бащина линия. То е различно, автентично, с характерни само за кулския край вълнени дрехи, каквато е кабаницата. Шапките са изработени от овча кожа, украсени са с пера. На пояса къпачите имат звънци и носят тояга - гега. Маските се изработват с вълна, боя, пера.
В годините ритуалът се запазва в автентичния си вид и има приемственост между поколенията. Обичаят „Къпачи“ се предава от дядо на внук, от баща на син. Ако в рода няма момче да ги наследи, тогава се избира комшия или приятел, който да заеме мястото в групата, изпълняваща ритуала.
От читалището не пропускат да се похвалят, че с ритуала „Къпачи“ самодейците са участвали по много фестивали предимно в България и Сърбия и са печелили награди- първата е от 1986 година, на събора в Копривщица, където печелят златен медал.
За обичая има и една любопитна история- през 1985 г. в обичая "Къпачи" участва жена. За случката разказва Елица Иванова, учител в Средно училище "Васил Левски" в град Кула, която преди 40 години е била малко момиче и е била включена в обичая. "През тази година, спомня си Иванова, "къпачите" бяха решили да облекат в местна национална носия малки булка и младоженец. Аз тогава бях в ролята на малкия младоженец, а малката булка беше синът на чичо Пеньо Боролейски, който е "къпач" от дълго време. Големите "къпачи" обикаляха през нощта, а ние малките до обяд. Хората от града ни се радваха и чест бе за тях да бъдат изкъпани от групата на "къпачите“. Аз много се радвах, че ще участвам в ритуала, помня само, че бе един страшен студ, бяхме обути с цървули и краката ми бяха много замръзнали.“
Етнографът от видинския исторически музей д-р Сашка Бизеранова обясни, че в ритуарла и маскирането на къпачите има определена символика и тя е свързано с отвъдния свят, и тях не могат да ги застигнат зли сили и достигнат зли погледи. Затова и къпачите носят със себе си тояги, звънци, пера, геги, с които гонят злите духове.
Символика има и в традицията къпачите посред зима да къпят за здраве. Това е защото се смята, че водата е пречистващ елемент, който още в древни времена е винаги част от всеки езически обичай, допълва Бизеранова.
Тази година в ритуала участваха 11 млади мъже. Най-малкият участник бе на 15, а най-големият - на 27 години. С много настроение, развети български знамена, кръшни хора и ритуално „къпане“ за здраве премина снощи и днес празникът в Кула. Десетки Йордановци и Ивановци бяха „къпани“ със студена вода, с песни, геги, страшни маски и пера се гонеха злите сили и болестите. Къпачите „изкъпаха“ за здраве младо и старо в Кула. Минусовите температури не изплашиха младите мъже-ергени да „изкъпят“ жителите на градчето. Облеченият като младоженец, вървеше до друг къпач, облечен като булка, за да я пази. Булката е главният къпач- този, който къпе за здраве именниците и всички, които са били младоженци през изминалата година. Затова и тя носи котле, пълно със светена вода. Останалите от групата, които винаги са нечетен брой, са къпачите, които по време на целия ритуал мълчат, за да не ги разпознаят по гласа и задачата им е да къпят хората за здраве.
През нощта на 19-ти къпачите обиколиха къщите на всички именици, а днес през деня на Ивановден до 12 часа на обяд преминаха из целият град.
Костюмите на къпачите бяха автентични, предавани от дядовци и прадядовци на синов и внуци, извадени от старите ракли - кабаниците, навущата, беневреците, които са основна част от белодрешната мъжка носия. Те се шият от бяла аба, с къса горна част и тесни крачоли, които стигат до глезените.
По време на ритуала днес не мина без „схватка“ между къпачите и жители на градчето. Тези, които искаха да разпознаят булката, бяха изкъпани на градския кладенец, разказаха очевидци на ритуал.
Ритуалът накрая завърши с много настроение и дарове за групата къпачи, които жителите на Кула дариха с пуканки, месо, суджуци, вино и пари- за здраве. А звънците, с които звъняха къпачите по време на обиколката си, успяха да изгонят и изплашат злите духове. И всички си пожелаваха да е мирна и здрава, благополучна новата 2025 г.