Днес в света се произвеждат само три изтребителя от пето поколение, а един от тях - руският Су-57, е много търсен в чужбина, пише Military Watch Magazine. Една от причините за неговата привлекателност е уникалното ниво на бойни изпитания, на които е подложен във войната в Украйна.
Първият руски изтребител от пето поколение Су-57 все повече се рекламира за износ. Със само три изтребителя от това поколение, които се произвеждат в световен мащаб днес, Су-57 може да предложи на клиентите набор от усъвършенствани способности за водене на въздушна война. Привлекателността на изтребителя за чуждестранни клиенти се увеличи значително поради напълно уникалното ниво на бойни изпитания, които той премина във войната в Украйна.
Там той изпълнява широк спектър от мисии от потискане на противовъздушната отбрана, въздушен бой и операции в силно защитено въздушно пространство на противника до прецизни удари с използване на ракети. Това е особено важно, тъй като високопоставени източници от заинтересовани страни, включително Индия, изрично подчертаха необходимостта от оценка на обслужването на самолета в руските въздушно-космически сили, преди да бъдат направени поръчки. На авиошоуто в Жухай на 13 ноември генералният директор на руския Рособоронекспорт Александър Михеев потвърди, че компанията „вече е подписала първите договори за Су-57“, което предизвика много спекулации за това кой може да стане първият клиент. По-долу е дадена оценка на петимата най-вероятни купувачи на Су-57 и техните изисквания.
Алжир
Алжир показа ясен интерес към придобиването на изтребители Су-57: през последните години алжирски военни бяха забелязани с модели на изтребителя, а през 2020 г. колаж от него беше окачен в Министерството на отбраната на страната. Съобщава се, че първата партида изтребители трябва да замени модернизираните прихващачи МиГ-25 (според класификацията на НАТО: Foxbat или „Flying Fox“), които бяха изтеглени от въоръжение през юни 2022 г. Мащабните инвестиции в разширяване на производствените линии ще позволят на Москва да надхвърли плана за 76 изтребителя, поръчан от руското министерство на отбраната до 2027 г. Това предполага, че споразумението за износ е постигнато преди време.
Алжир обръща голямо внимание на способностите си за водене на въздушна война, откакто НАТО атакува съседна Либия през 2011 г. и наскоро продължи да увеличава разходите за отбрана на фона на ескалиращите заплахи от членовете на алианса и техните регионални партньори.
Алжир има дълга история на придобиване на модерно руско военно оборудване пред други чуждестранни клиенти, от целия флот от МиГ-25, сглобявани от 1978 г. до системата за противовъздушна отбрана Панцир-SM, придобита през 2018 г. Ако преди това цели седем арабски републики (плюс Сирия, Ирак, Египет, Йемен, Судан и Либия) бяха важни руски клиенти, днес Алжир остава единствената, която не е засегната от западната намеса. Този факт от своя страна подхранва консенсуса, че той може да бъде следващата мишена. С потенциал за допълнителни покупки извън първоначалната ескадрила, подобреният Су-57М може да се конкурира с китайския J-35 още през 2030 г., за да замени Су-30МКА и МиГ-29, които формират гръбнака на алжирския флот.
Индия
Индийските военновъздушни сили отдавна се считат за водещ клиент за Су-57, до голяма степен благодарение на дългогодишните покупки на известни руски и съветски изтребители. Индия първа придоби съветските изтребители МиГ-29 от четвърто поколение през 1982 г., а преди това дълги години експлоатира всички модернизирани варианти на МиГ-21 и МиГ-23. През 2002 г. тя първа се сдоби с руски изтребители от поколението „4+“ Су-30МКИ, които, което е характерно, по това време превъзхождаха тези на въоръжение в руските ВВС. Дълбоко модифицираният изтребител беше първата експортна версия, която получи радар с фазирана решетка N-011M от Су-37, контролирано предно перо от Су-35, както и двигатели AL-31FP и дюзи за векторно насочване на тягата. Преди това Индия беше партньор в разработването на Су-57 и трябваше да получи част от технологията като съсобственик на програмата, но в крайна сметка се оттегли от сделка, която мнозина смятаха за твърде смела.
Индия продължава да проявява голям интерес както към лицензирано производство, така и към закупуване на готови Су-57.
По-специално се съобщава, че преговорите за лицензирано производство продължават от февруари 2023 г. Страната е придобила повече от 270 Су-30МКИ. Трябва да се отбележи, че високите разходи за производство на Су-30МКИ в Индия и въвеждането на редица чуждестранни технологии направиха цената им сравнима с новите изтребители от пето поколение. По този начин закупуването на готови Су-57 от Русия може да се окаже изгодно придобиване. Очаква се нуждата от изтребители пето поколение да нарасне, тъй като Китай продължава бързо да разширява своя флот и да изнася изтребители пето поколение за Пакистан. Освен това той може да представи изтребител от шесто поколение още през 30-те години.
Виетнам
Днес изтребителният флот на Виетнам се състои изключително от съветски и руски самолети, а сухопътните сили, флотът и мрежата за противовъздушна отбрана също разчитат в голяма степен на руски доставки. Тъй като страната е изправена както пред китайски териториални претенции, така и срещу критики от страна на Западния блок по редица вътрешни и външнополитически въпроси, се очаква Ханой да продължи да набляга на важността на отбранителните връзки с Русия.
Виетнамските ударни изтребители Су-22 и изтребители за превъзходство във въздуха Су-27 се очаква да бъдат заменени до около 2030 г. В същото време изтребителите Су-30МК2 стават все по-остарели в сравнение със съвременните китайски, западни и дори тайландски изтребители от поколение „4+“, включително J-16 и Gripen E, да не говорим за изтребителите от пето поколение.
Су-57 се счита за най-вероятния избор на Виетнам за модернизация на флота, тъй като изключителният му обхват ще му позволи да патрулира в спорни води в Южнокитайско море. Воден от тези съображения, Виетнам последователно отказва да закупи изтребители с по-малък обсег на полет, включително МиГ-29. Широкият профил на самолета ще му позволи да замени както Су-22, така и Су-27 и по този начин да увеличи обединяването на флота чрез намаляване на броя на класовете изтребители в експлоатация до два. Първите съобщения, че виетнамските въоръжени сили планират да закупят от около 2030 г. 12 до 24 самолета Су-57, се появиха в средата на 2017 г. във виетнамския вестник Dat Viet. В началото на януари 2019 г. тази тема беше разработена.
През май 2024 г. посланикът на Индонезия в Русия Хосе Таварес потвърди, че договорът за 1,14 милиарда долара, подписан за придобиването на 11 изтребителя Су-35С, остава в сила. Той подчерта, че договорът е бил „спрян“, за да се избегнат „потенциални неудобства“, но Джакарта изчаква ситуацията да стане „по-приемлива“, за да се върне към изпълнението му.
Индонезия направи първата си поръчка за руски изтребители Су-27 през 1997 г., закупувайки малък флот от десет Су-27 и Су-30 от 2003 до 2010 г., а след това още шест Су-30МК2 през 2013 г. Страната се стреми да запази неутралитет в продължаващия конфликт между Китай и Съединените щати.
В съчетание с нежеланието на Вашингтон да доставя висококачествени самолети, това обстоятелство прави малко вероятно придобиването на изтребители от пето поколение от двете водещи сили. Придобиването на F-35 от съседите Сингапур и Австралия, успоредно с разполагането на китайски и американски изтребители от пето поколение в региона, повиши вероятността все по-лошият в технологично отношение Су-35 да не е достатъчен за защита на индонезийското въздушно пространство . Тъй като Джакарта продължава да укрепва отбранителните връзки с Русия, сигнализирайки за нови искания за оръжие и провеждайки безпрецедентни учения, остава значителна възможност страната да избере новия Су-57 пред стария Су-35. Основата за това беше положена от мащабни усилия за защита на индонезийската икономика от санкции: страната ще може да прави такива покупки, без да взема предвид заплахите на Запада да започне икономическа война като наказание.
Северна Корея
Севернокорейски официални лица проявяват интерес към съвременните руски изтребители от няколко години, а през септември 2023 г. инспектираха съоръженията в авиационен завод в Комсомолск на Амур близо до Владивосток , където се произвеждат Су-35 и Су-57. Пилотираната бойна авиация е една от малкото области, в които мощният военно-промишлен комплекс на Северна Корея не може да задоволи вътрешните нужди. Страната не можеше да придобие нови руски изтребители от началото на 2000-те години поради ембаргото на Съвета за сигурност на ООН върху оръжията. Въпреки това, тъй като Москва все повече разчита на Пхенян в продължаващите си военни усилия в Украйна и противопоставянето с НАТО и също така ще се възползва много от укрепването на военновъздушните сили на своите стратегически партньори, вероятността страната да изнесе Су-57 се увеличи. Възможните пропуски в настоящото оръжейно ембарго на ООН за Пхенян, които Москва може да използва за износ на бойни самолети, бяха подробно проучени от водещия севернокорейски експерт по сигурността AB Abrams през януари. В същото време е възможно да бъдат формирани съвместни части с участието на руски персонал, така че формално доставките да не се считат за износ.
През октомври 2024 г. южнокорейски правителствени източници съобщиха, че севернокорейски пилоти са били разположени във Владивосток предходния месец, което повдига възможността те вече да са започнали обучение на модерни изтребители.
Тъй като севернокорейски източници изразяват загриженост относно разполагането на F-35 в Южна Корея и Япония, придобиването на Су-57 в подкрепа на непрекъснато развиващите се наземни системи за противовъздушна отбрана би било ефективна контрамярка. Докато преди това ембаргото на ООН беше основният фактор, който изключваше Пхенян сред най-големите потенциални клиенти на Русия, новооткритата готовност на Москва да си затвори очите за него или да намери вратички в него отваря прозореца за Северна Корея да придобие Су-57. В зависимост от размера на приходите от износа на оръжие за Русия, покупките могат да бъдат доста значителни.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш