Изображенията, публикувани на 26 декември, предоставиха първия поглед върху нов китайски стелт изтребител, който е първият пилотиран тактически стелт самолет, представен от която и да е страна през последните дванадесет години. Самолетът беше видян да лети заедно с изтребител J-20 от пето поколение и въпреки че някои източници се спекулираха с прототип на китайски изтребител от шесто поколение, той има конструктивни характеристики, които наподобяват повече тези на тактически бомбардировач - друг клас самолети наричани „ударни бойци“. Понастоящем Китай е една от само двете страни, които разполагат с местно разработени изтребители от пето поколение на ниво ескадрила, като неговият изтребител J-20 се счита за собствена лига заедно с американския F-35 по отношение на характеристиките. Значителните технологични скокове, демонстрирани от програмата J-20, поставят отбранителния сектор на страната в силна позиция за производство на авангарден ударен изтребител с усъвършенствани способности от ниво пето поколение, включително стелт, пише Military Watch Magazine.
Докладите на Пентагона от 2010 г. насам постоянно подчертават , че се смята, че такъв самолет се разработва успоредно с междуконтиненталния стратегически бомбардировач H-20. Тъй като новият самолет се очаква да наследи ударния изтребител JH-7 в експлоатация, широко се спекулира, че той може да бъде обозначен като „JH-20“ и по този начин да се присъедини към редиците на „серията 20“ самолети, включително Y- 20 стратегически транспорт , въздушен танкер YY-20 , хеликоптер Z-20 и гореспоменатите J-20 и H-20, всички от които са революционни развития в съответните им области. Докато JH-7 е разработен в епоха, в която китайските бойни самолети рядко се разполагат извън териториалните води на страната, неговият наследник се очаква да има няколко пъти по-дълъг обсег, което му позволява да посреща потенциални заплахи много преди те да достигнат китайска територия.
Водещият експерт по китайската бойна авиация от пето поколение Ейбрахам Ейбрамс, автор на неотдавнашната книга China's Stealth Fighter: The J-20 'Mighty Dragon' and the Growing Challenge to Western Air Domination , подчерта в работата си значителната стойност, която петото поколение дълго ударен изтребител може да има за позицията на Китай в Тихия океан. Той отбеляза, че самолетът може да замени не само по-голямата част от 260-те JH-7 на страната, но и част от нейните повече от 200 бомбардировача H-6, като и двата са сред най-старите класове бойни самолети в експлоатация. Разяснявайки потенциала на новия самолет, Ейбрамс отбеляза в последната си книга, че ударният изтребител:
„Ще допълни други значителни инвестиции на PLA [на Народната освободителна армия] в способности за борба с повърхността и корабоплаване, особено срещу цели в първата и втората островна верига, което включва разработване на активи като стелт дронове и хиперзвукови плъзгащи се превозни средства. Самолетът би могъл да задържи военни съоръжения на САЩ на Гуам и с въздушно зареждане с гориво, вероятно дори на остров Уейк или Хавай, с по-голям риск, допълвайки масовото разширяване на възможностите за изстрелване на балистични и крилати ракети от повърхността и кораба, насочени към тези цели. Елиминирането на съоръжения и военноморски активи, които са от ключово значение за позволяването на западните страни да проектират мощ в Източна Азия, вероятно ще бъде основната роля, за която ще бъде проектиран такъв изтребител, допълвайки нескритите, но все по-добре въоръжени бомбардировачи H-6.
Докато J-20 има значителен полезен товар на оръжията и приблизително удвоява обхвата на конкурентните американски стелт изтребители, новият ударен изтребител е значително по-голям и се очаква да има боен радиус, приближаващ се до 3000 километра, и вероятно още значително по-широк, както и много по-голям капацитет за носене на оръжие. Това ще позволи на самолета да поразява цели във втората островна верига, както и в Арктическия и Индийския океан, само с ограничена подкрепа от средства за зареждане с гориво във въздуха. За разлика от по-добре балансирания J-20, се очаква маневреността на самолета и възможностите въздух-въздух да бъдат относително ограничени. Вероятни са значителни общи черти между J-20 и новия ударен изтребител, включително използването на същите двигатели WS-15, които имат сред най-добрите съотношения тегло/тяга в света.
Отдавна се спекулира, че новият самолет може да бъде разработен като производно на J-20, точно както руският ударен изтребител Су-34 е разработен като обширна модификация на съветския изтребител за превъзходство във въздуха Су-27. Публикуваните изображения показват, че това може да е възможно, като по-специално частта от пилотската кабина има прилики с тази на J-20. Тъй като J-20 вече е един от изтребителите с най-голям обсег на действие в света, потенциално надминаващ Су-34, който преди това държеше този рекорд, има много голяма вероятност новият ударен изтребител да има най-големия обсег от всеки пилотиран тактически боен изтребител в света . Значителни несигурности по отношение на програмата включват датата на първия полет, графика за въвеждане в експлоатация, планирания мащаб на производство и степента на сходство с J-20.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш