Бум на фалшивите промоции отчитат потребителски асоциации в навечерието на Черния петък през ноември и предстоящите Коледните празници. Нелоялните търговски практики зачестяват както във физическите обекти и магазини, така и в необятното интернет пространство, където е трудно да се упражни ефективен контрол.
"Ако видите оферта -70% трябва да сте изключително мнителни. По-добре отделете 5 минути, за да проверите дали случайно това не е реалната цена този продукт, или е цена от последното му сезонно намаление", съветва Габриела Руменова, дългогодишен експерт в Комисията за защита на потребителите и създател на платформата "Ние, потребителите".
"Избягвайте примамливите оферти в социалните мрежи, те са лъскави, използват се неавтентични снимки, лесно може да станете жертва на кражба на лични данни, сред които и данните от банковата карта", отбеляза пред "Труд news" Руменова.
"До нас достигат страшно много сигнали за нелоялни търговци или направо за измами. Една жена си поръчва от интернет известна марка бельо, виждайки, че то е намалено с близо 70%. Цената става достъпна за нейния джоб и тя решава да си купи въпросното бельо. При нея достига продукт, който няма общо с марката - нискокачествен, естетически некрасив. Излиза, че тя се е подвела по сайт фантом. Реалният бутик няма промоция на бельо в този момент", разказа Руменова.
По думите ѝ интернет е арена на много измамници и трябва да се засили финансовата и информационната култура на купувачите.
"Откровено лъжат и мамят, създават страници, които спонсорират с минимални суми, а печалбите им са огромни. Имаме случаи, в които човекът не получава нищо като пратка, а предварително си е платил немалка сума за даден продукт", допълни Руменова.
Тя отбеляза друго често нарушение в кампаниите Черен петък: да се обявява процент, сумарно събран между два различни типа намаления.
„От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв.“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.
„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва, и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.
„Обръщайте внимание и когато теглите приложения на дадени марки, както и как използвате кодовете за намаления. Там има страшно много уловки. При пазаруване от акции за отстъпки е особено важно потребителите да четат внимателно условията за предоставяне на промотираното намаление и преди потвърждаване на поръчката да проверяват дали и как са приложени отстъпките. Ако се чувстват подведени в условията и решат да не довършат покупката, могат да деактивират апликацията и така да откажат обработването на данните им занапред“, препоръчва основателят на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш