Фишинг измама с SMS до личните ни мобилни телефони от името на "Български пощи" може да опразни сметките ни. Новата схема вече е позната на експертите в отдел "Киберсигурност" на ГДБОП. При кибер специалистите вече е постъпил сигнал от потърпевш, който е превел 4500 лв. на измамници по въпросната схема.
При новия вид уловка се изисква лично да се попълнят данните от кредитната или дебитната карта. Именно това е сторил и мъжът, станал жертва на схемата. Вместо обаче да заплати 53 стотинки, както е било упоменато в SMS-а, от банковата му сметка са изтеглени всичките налични 4500 лева, които той е спестявал във времето.
За проблема съобщиха в детайли и от "Български пощи", чието име е използвано в измамата.
От отдел "Киберсигурност" призовават да се избягват съмнителни разплащания през телефона, особено, ако получите подобна покана в SMS.
"Български пощи предупреждават, че се разпращат фалшиви имейли и SMS съобщения от името и с логото на дружеството с цел събиране на лични данни и източване на банкови карти. Съобщенията се изпращат на български или чужди езици. Съдържанието на съобщенията е различно. Клиентът се уведомява, че има пратка (понякога се посочва произволен номер на пратката) и трябва да заплати онлайн определена сума за нейното получаване, освобождаване от митница, коригиране или допълване на адрес и др., като за целта клиентът предоставя данни от банкова карта и друга чувствителна информация с цел доставка на пратката и предотвратяване на нейното връщане", предупредиха от дружеството.
От там съветват да не осъществявате никакви плащания, тъй като може да загубите големи суми във фишинг измамата.
"Български пощи" уточниха, че не поемат отговорност за никакви заплатени суми в случай, че те са настъпили в резултат на измамно действие.
Неотдавна "Труд news" информира за подобна измамна схема, при която дадено лице получава съобщение, че ще получи доставка с куриерска фирма. Набелязват се хора, които имат определено поведение в интернет и често поръчват от онлайн портали. Когато получат SMS за доставка такива хора често не могат да си спомнят имат ли поръчка за получаване и кога точно са я направили.
За целта предварително трябва да заплати определена сума. Когато куриерът дойде на адрес и подаде пратката, то към нея няма опция за преглед и тест. Потребителят заплаща цялата сума на колета, който обикновено или е празен, или е натъпкан с парцали.
"Прави впечатление, че всички потърпевши са хора, които често пазаруват и поръчват стоки от онлайн портали и сайтове", предупреждават от платформата "Ние, потребителите".
"Труд news" потърси Габриела Руменова, ръководител на потребителската платформа. На въпрос как става изтичането на данните и най-вече разкриването на адреса на потърпевшите, тя коментира, че вероятно потребителите сами са въвели местоживеенето си в платформа двойник, която имитира автентичния сайт за продажби.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш