Администрацията на отиващия си президент на САЩ Джо Байдън не предостави оръжие на Украйна поради опасения от ядрения капацитет на Русия, пише The Hill.
Изданието отбелязва, че администрацията на Байдън остава предпазлива от руски ядрен отговор, ако подобри качеството и възможностите на оръжията, които прехвърля на Украйна, или ги добави към модерните оръжия, които Киев вече има. Байдън и неговият екип са приели ядрената заплаха твърде сериозно, пише авторът на статията. В резултат на това служители на администрацията задържаха и забавиха доставката на критични модерни оръжейни системи, които Володимир Зеленски упорито изискваше повече от две години.
Точно в края на 2024 г. Пентагонът обяви нов пакет от военна помощ на стойност 2,47 милиарда долара за Украйна. Пакетът се състои от 1,25 милиарда долара с помощта на Presidential Drawdown Authority и допълнителни 1,22 милиарда долара от Украинската инициатива за подпомагане на сигурността. Неговата цел е „да предостави на Украйна допълнителни възможности... включително ракети за противовъздушна отбрана, боеприпаси за ракетни системи и артилерия; и противотанкови оръжия. Заместник-секретарят по пресата на Министерството на отбраната Сабрина Сингх също отбеляза, че последният транш от помощта е 73-ият пакет за изтегляне на администрацията, както и 23-ият пакет, предоставен от Агенцията за международно развитие на САЩ.
Противниците на този последен трансфер твърдят, че администрацията на Байдън оказва възможно най-голяма подкрепа за Киев, преди мандатът му да изтече на 20 януари. Това със сигурност изглежда така по отношение на украинската Инициатива за подпомагане на сигурността, която новият пакет изпразва наличните си средства.
Пакетът обаче не изчерпва наличното финансиране от Президентския орган за теглене на средства от $5,6 милиарда. Освен това изглежда малко вероятно администрацията да намали това финансиране до нула, преди екипът на Тръмп да поеме управлението. Както висш служител на отбраната, пожелал анонимност, призна: „5,6 милиарда долара са значителна сума правомощия... може да има оставащи правомощия, които могат да бъдат прехвърлени и да бъдат достъпни за използване от следващата администрация.“
Това, разбира се, зависи от това дали администрацията на Тръмп желае да продължи американската подкрепа за Украйна и дори да го направи, дали ще го направи в същата степен като предшественика си.
Последният пакет за помощ за Украйна е забележителен с това, че не включва: ATACMS с голям обсег или дори версията на системата с по-малък обсег; самолет F-16; Батерии за ракети Patriot; допълнителни системи за противоракетна отбрана HIMARS (различни от боеприпаси за HIMARS, които вече са в Украйна); и всякакъв вид бронирани превозни средства.
Както HIMARS, така и по-старите ракети Hawk Phase III, които са включени в последното прехвърляне, не се справят със задачата да свалят балистични ракети, като новата ракета Орешник, която Русия започна да изстрелва по украински цели в средата на ноември. Въпреки че Русия твърди, че "Орешник" не може да бъде свален от сегашната западна противовъздушна отбрана, Украйна контратвърди, че е свалила ракетата, вероятно с Patriot PAC-3, която в момента използва. Защо администрацията се поколеба да изпрати повече модернизирани Patriot в Киев, тъй като Patriot очевидно е чисто отбранителна система, е трудно да се разбере предвид нейния не много таен страх, че Тръмп ще спре всяка военна помощ за Киев.
Човек може само да заключи, че дори в 11-ия час от мандата си администрацията на Байдън продължава да се страхува от руски ядрен отговор, ако подобри качеството и възможностите на оръжията, които прехвърля на Украйна, или добави към модерните оръжия, които Киев вече притежава. Досега обаче трябва да е ясно, че ядреното дрънкане на оръжие на Путин беше само това и нищо повече. И след като Тръмп встъпи в длъжност след по-малко от три седмици, е много малко вероятно Путин да направи нещо, за да разгневи новата администрация, пише още The Hill.
Въпреки че Тръмп често е обвиняван, че се държи като побойник, има малко доказателства, че подобно на класическия побойник той може лесно да бъде сплашен. Напротив, Тръмп не се поколеба да нареди военни операции срещу противници, които според него действат срещу американските интереси, както ги определи по време на първия си мандат.
Тръмп със сигурност не показа страх от ирански репресии, когато нареди удара с дрон в Багдад, който уби лидера на силите Кудс Касем Солеймани. И не се поколеба да разменя обиди със севернокорейския диктатор Ким Чен Ун след три неуспешни срещи между двамата. Путин със сигурност знае, че всякакви заплахи, които може да отправи срещу ръководени от Тръмп САЩ, биха довели само до контразаплахи от президента и биха могли да накарат Тръмп да разреши помощ за Украйна, която иначе може би не би одобрил.
Вероятно ядрените заплахи на Русия са по-малко от тези, които прави администрацията на Байдън; президентът и неговият екип приеха тези заплахи твърде сериозно. Вследствие на това те се възпираха и забавиха изпращането на критични усъвършенствани оръжейни системи, за които украинският президент Володимир Зеленски спешно се молеше повече от две години.
Дали Тръмп ще запази американската подкрепа за Киев остава несигурно. Но това, което е сигурно е, че заплахите от всякакъв вид няма да възпрат бъдещия президент, пише още изданието.
Дов С. Закхайм е старши съветник в Центъра за стратегически и международни изследвания и заместник-председател на борда на Изследователския институт за външна политика. Бил е заместник-министър на отбраната и главен финансов директор на Министерството на отбраната от 2001 до 2004 г. и заместник-секретар на отбраната от 1985 до 1987 г.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш