The Telegraph: Русия спря производството на Су-57, единствения си изтребител от пето поколение

Су-57

Доставките на нови стелт изтребители Lockheed Martin F-35 Lightning за армиите на САЩ и съюзниците са възобновени след едногодишна пауза. На другия край на света Korean Aerospace Industries в Южна Корея строи първата партида стелт изтребители KF-21, пише The Telegraph.

В Русия обаче производството на стелт изтребителя Су-57 (сигнификация на НАТО Felo) - е спряно. И има една основна причина за това.

"Ясно е, че руската военна индустрия силно зависи от западни компоненти, особено в областта на електрониката", обяснява Frontelligence Insight, украинска аналитична група.

Санкциите, въведени от западните правителства през 31-те месеца, откакто Русия разшири войната си срещу Украйна, доведоха до ограничаване на доставките на важен хардуер. В резултат на това "производството на Су-57 е застрашено", заключава Frontelligence Insight.

Голям и бърз изтребител с качества, които не позволяват на радарите да го забелязват, едноместният двумоторен Су-57 е руският отговор на американския Lockheed Martin F-22 Raptor. Той е предназначен да замени старите "Микоян" МиГ-29 и Су-27 и техните варианти на въоръжение в руските ВВС.

Су-57 полетя за първи път през 2010 г., 20 години след първия полет на Raptor - първия в света изтребител от пето поколение. През следващото десетилетие работниците на "Сухой" сглобяват ръчно 10 тестови модела. А през 2019 г. Кремъл подписа договор за 76 серийни самолета, очевидно за около 50 млн. долара на екземпляр.

Но там, където Lockheed произвежда повече от 150 F-35 от пето поколение годишно, "Сухой" се бори да произведе и малка част от този брой. Руската фирма достави първите 10 серийни Су-57 на военновъздушните сили през 2022 г. и още 11 през 2023 г. Досега през тази година "Сухой" според съобщенията е предал само няколко допълнителни самолета.

А междувременно руските военновъздушни сили са загубили два Су-57 - един тестов модел и един сериен самолет - при катастрофи. През юни украински безпилотен самолет нанася удар по руския Държавен център за летателни изпитания в Ахтубинск в Южна Русия и унищожава на земята поне още един Су-57.

Възможно е 14 години след първия полет на самолета от този тип в руския инвентар да има малко повече от 30 Су-57, като една трета от тях са тестови модели, на които потенциално липсва част от планираната електроника. Това е нищожна сила за военновъздушна армия, която разполага с около хиляда фронтови изтребителя - и която е загубила стотина от тях в действия над Украйна от февруари 2022 г. насам.

Поразително е, че темпът на доставка на нови Су-57 изглежда е спаднал - много - между 2023 и 2024 г. Обикновено темповете на доставка на нови типове изтребители се увеличават от година на година за дадена многогодишна поръчка, тъй като работниците трупат опит и се получават икономии от мащаба.

Су-57 е изключение от това правило. Очевидно е, че с целенасочени санкции САЩ и техните съюзници са притъпили модернизацията на руските военновъздушни сили.

Проучвайки внимателно руските документи, Frontelligence Insight откри някои от основните пречки, включително заглушител, наречен WA36, и захранващи устройства, обозначени като PLR7 60-12 и EA-PS 3150. Тези компоненти са част от MPPU-50, устройство немско производство за калибриране на комуникационните системи на Су-57.

Ако някога Сухой е можел да внася законно MPPU-50 и части за MPPU-50, сега трябва да ги придобива незаконно от трети страни. "Като се има предвид, че руското военно производство продължи да се разширява през 2023 и 2024 г., е ясно, че те намират начини да внасят контрабандно ключови компоненти или да купуват китайски заместители, за да поддържат производството", отбелязва Frontelligence Insight.

Но нелегалният внос изисква време, усилия и пари - и забавя темповете на производство на нови Су-57 и вероятно увеличава цената на самолет.

Още през 2020 г. поне един руски коментатор призоваваше Кремъл да преразгледа плана си за модернизация на авиацията. "Вместо да се опитвате да направите дузина "златни" Су-57 в продължение на няколко години, можете да замените старите [МиГ-29] с нови МиГ-35" - модернизиран МиГ-29 - "с модерна авионика, отлични оръжия и радар "Жук" с активна фазирана решетка", пише коментаторът за VPK, който отразява руската отбранителна индустрия.

"Освен това МиГ-35 е станал по-икономичен, което също е от голямо значение", допълва коментаторът. Доводите срещу Су-57 и за подновяване на производството на по-стари и по-прости типове реактивни самолети са още по-силни сега, когато руската промишленост се бори за снабдяване с важни чуждестранни компоненти.

Но дори и преминаването на Русия към по-малко сложни изтребители би представлявало своеобразна победа за враговете на Русия. Програмата за Су-57 трябваше да помогне на руските военновъздушни сили да настигнат ВВС на САЩ. Но на "Сухой" отнема толкова много време, за да построи малък брой Су-57, че американците всъщност се изтеглят по-напред в технологично отношение.

Военновъздушните сили на САЩ вече определят изискванията за нов стелт изтребител, който да замени 180-те им F-22. Този нов изтребител от следващо поколение за въздушно господство може да излети преди руснаците окончателно да приемат доставката на 76-ия и последен Су-57 от първоначалната производствена поръчка.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Русия